Archief - Signaleringsbollen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Metalheart

Legacy Member
Hallo ,
op het werk tijdens de pauze een discussietje gestart terwijl we aan het kijken waren naar de mannen die aan de hoogspanningsdraden aan het werk waren....

Vraag was hoe groot die bollen zijn (rood/wit) die aan de draden hangen om laaghangende vliegtuigen op de draden te wijzen ?

* 15cm diameter - grootte van basketbal - 50cm - 150cm....
Reeds ferm gezocht op t net maar nikske gevonden ....
Dus is hier iemand die het antwoord weet ?

Thx

Nibblerken

Legacy Member
In ieder geval groter dan je denkt. Als ze vanop verre afstand al zo goed zichtbaar zijn.
Denk toch wel ne dikke meter.

^MystiQ

Legacy Member
Timmos zei:
ik schat 20 cm :)

Ik schat dat je 20 cm bijna niet ziet hangen van bol. Ooit al eens zo een stuk hoogspanningskabel in je handen gehad ?

Da eeft al nen diameter van 10 cm op zicht alst zelfs nie nog meer is ..


Nen hele meter is dan weer overrated denkek. Tmag wel iets minder zijn zeker, 80 cm ofzo ? :)

Peyote

Legacy Member
we hebbe der zo ene hangen in onze praktijk op school , die is ongeveer een 40 centimeter in diameter

Sertu

Legacy Member
aj ja en nog iets, laat u nooit wijsmaken dat die dienen om het veld van de hoogspanning te neutraliseren. Sommige onderwijzers beweren dat maar dat is dus zever in pakskes, want via via heb ik dat ooit kunnen vragen aan de gast deje die bollen plaatst en als die dat al niet weet wie dan :p

DBK

Legacy Member
ik kan je wel vertellen dat de hoogspannigsmasten van 380kV ( verbindingen met andere landen ) ongeveer 65 meter hoog zijn, kan je mss helpen met schatten.
De landelijke hs masten van 220kv en 150kv zullen wel beetje lager zijn

^MystiQ

Legacy Member
DBK zei:
ik kan je wel vertellen dat de hoogspannigsmasten van 380kV ( verbindingen met andere landen ) ongeveer 65 meter hoog zijn, kan je mss helpen met schatten.
De landelijke hs masten van 220kv en 150kv zullen wel beetje lager zijn

Tis maar best ook da ze zo hoog geplaatst zijn ^^

Parnakra

Legacy Member
Sertu zei:
aj ja en nog iets, laat u nooit wijsmaken dat die dienen om het veld van de hoogspanning te neutraliseren. Sommige onderwijzers beweren dat maar dat is dus zever in pakskes, want via via heb ik dat ooit kunnen vragen aan de gast deje die bollen plaatst en als die dat al niet weet wie dan :p
Die bollen dienen als waarschuwing voor laagvliegende vliegtuigen. Daarom dat je ze ook niet aan alle hoogspanningslijnen vindt, maar vooral in de nabijheid van luchthavens e.d.

a242050

Legacy Member
Hmm, hier in Steendorp hangen die ook en hier is nu niet echt een luchthaven :p tenzij geheim van de CIA fzo :p

metaphore

Legacy Member
tis in ieder geval voor vliegtuigen zoals gezegd.

Tkan ook zijn dat er een sportvliegveldje of dergelijke in de buurt is hé..

Zeta Reticula

Legacy Member
Ik heb eens gelezen dat dat is om te zien of de kabels nog omhoog hangen. 't Gaat namelijk als volgt: als die bollen op de grond liggen, dan ligt de kabel op de grond. Zo kan men dus fouten detecteren aan de hoogspanningskabels.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan