Archief - Productiekosten games

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Djeck

Legacy Member
Hallo,

Onlangs vroeg ik me af hoeveel het eigenlijk kost voor een game te ontwikkelen.
Ik zou graag de kosten apart opgesomd hebben... Ik vind wel bepaalde cijfers over de totale kosten, maar geen cijfers over de verschillende productieprocessen

Hoeveel voor het ontwikkelen zelf(team + research), eerste keer op DVD zetten, duplicatie, marketing, ...

-etienne-

Legacy Member
Ik denk dat GTA iets duurder is dan Patience... Over welke games heb je het juist ?

Tyfius

Legacy Member
Voor een game zoals GTA moogde toch tussen de 30-40 miljoen USD gaan tellen denk ik. Research, marketing, CD/DVD branden en distributie. Ontwikkeling zelf duurt een aantal jaar (neem een team van 30 man, 4 jaar dat ge die een loon moet uitbetalen tussen de 2000 en 3000 euro bruto).
Dat is het grote probleem in België, niemand wil zoveel risico kapitaal investeren.

killgore

Legacy Member
engine: 1M$-2M$-veel meer vo echte high-tech engines. Ofwel moet je deze kopen ofwel zelf ontwikkelen, beide zijn vrij duur gezien je niet zomaar de eerste beste programmeur op je core engine kan zetten :p.
En dan nog een pak gespreide kosten waar ik geen exact idee van heb:
Marketing; betalen van "gewone" devs (mappers, modellers, texturers, sound artists, concept artists, gamecoders, ...); distributie; kosten van applicaties (sommige tools zijn echt onmenselijk duur); ...

Er komt veel bij kijken zu :p.

Sk8erMatty

Legacy Member
jup, 't enige da'k kan zeggen is dat het echt wel enorm veel geld kost om zo'n game te produceren...de games van tegenwoordig zijn 't grootste bewijs ajje ziet dazze al bijna 70eur durven vragen voor nieuwe games

daVinci

Legacy Member
De eisen van de gamers worden ook steeds meer en meer. Een voorbeeld: vroeger waren "standaard"geluidjes voldoende voor een game. Tegenwoordig moet dat materiaal ook origineel zijn, en voor je het weet heeft een game zijn eigen soundtrack. Daar kruipt geld in hoor.

russian

Legacy Member
Ik herinner mij het volgende artikel op tweakers.net dat je misschien kan gebruiken: http://tweakers.net/nieuws/47154/?highlight=platform. (ook al geeft het niet onmiddellijk antwoord op je vraag, Djeck)

Je kan ook eens opzoeken hoeveel het kost om een engine te mogen gebruiken (cfr. games gebaseerd op dezelfde engine), enz.

Ik zou het ook hebben over het terugverdienen van de ontwikkelkosten d.m.v. reclame in de games (ziet men meer en meer). Andere kosten zijn ook licenties (bijvoorbeeld bij voetbalgames enzo). Etc

Het verloop van het ontwikkelproces in een nutshell: http://en.wikipedia.org/wiki/Game_development.

russian

Legacy Member
Tyfius zei:
Voor een game zoals GTA moogde toch tussen de 30-40 miljoen USD gaan tellen denk ik. Research, marketing, CD/DVD branden en distributie. Ontwikkeling zelf duurt een aantal jaar (neem een team van 30 man, 4 jaar dat ge die een loon moet uitbetalen tussen de 2000 en 3000 euro bruto).
Dat is het grote probleem in België, niemand wil zoveel risico kapitaal investeren.

Het artikel op wiki heeft het eerder over 1-20 miljoen dollar. En dat is best mogelijk wanneer we weten hoeveel Valve b.v. maar in kas heeft: http://i16.tinypic.com/4dcv1jk.jpg.

russian

Legacy Member
Je kan eventueel van beursgenoteerde game ondernemingen de balansen ontleden om een idee van het één en het ander te krijgen.

De kosten van het persen enzo is in een vorig draadje reeds aan bod gekomen. Ff zoeken daarvoior.

killgore

Legacy Member
ik betwijfel zeer sterk dat je er voor een echt groot next-gen game komt met 20M $ russian ;).

En dat van valve (als het al waar is): je moet rekenen dat die mannen ondertussen weer al meer als een jaar goed geld zitten te proppen puur in development zonder nieuwe releases. Hun oude games blijven het natuurlijk goed doen, ma toch, tis geen bedrijf van 10 man da tegen hongerloon werken he.

VisualImpact

Legacy Member
Een game-development + marketing budget wordt meestal bepaald
door de verwachte verkoopscijfers. Je ontwikkelt dus een game in
functie van een budget. De ontwikkelingskosten van uitgebreide
games is echter zo hoog aan het oplopen op next(current?)-gen
platformen dat er meestal verlies wordt gemaakt zelfs al verkoopt een
titel 500K-1 million units.

Dit kan tot vrij vreemde resultaten leiden, vb tegenwoordig brengt
een gemiddeld NDS game meer geld op voor een publisher dan een
gemiddeld PS3\360 game omdat de installed base op NDS veel hoger ligt,
de development-kost een factor x lager is terwijl de opbrengsten per
verkocht exemplaar hetzelfde zijn.

De duplicatiekosten zijn rond de 8-10 dollar voor console games en ik
geloof iets minder dan 1 euro voor een PC game. De kosten voor consoles
fabrikatie zijn hoger omdat ze ook de license fee van de fabrikanten
(MS,SONY,Nintendo) bevatten.

Holy Paladin

Legacy Member
VisualImpact zei:
De kosten voor consoles
fabrikatie zijn hoger omdat ze ook de license fee van de fabrikanten
(MS,SONY,Nintendo) bevatten.

en die vertalen ze rechtstreeks naar de koper? waarom dacht ge dat consoles games zo duur zijn, terwijl pcgames steeds bij 50€ blijven :)
maw dat is eigelijk geen extra kost waar ge u moet zorgen om maken

el shorty

Legacy Member
gisteren toevallig in de pers gelezen: wow ontwikkelen kostte iets meer dan 50 miljoen dollar ( meer dan 37 miljoen euro maw)

killgore

Legacy Member
el shorty zei:
gisteren toevallig in de pers gelezen: wow ontwikkelen kostte iets meer dan 50 miljoen dollar ( meer dan 37 miljoen euro maw)

Ik heb dat nu niet gelezen, maar dat is nu het voorbeeld van games waar je die ontwikkelingskost onmogelijk deftig kan van bepalen doordat ze nog steeds in ontwikkeling zijn :x.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan