Archief - Oude lucifers

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Grike

Legacy Member
We zijn nu al een aantal maanden geleidelijk aan het huis van ons grootmoeder aan het opkuisen. Tot nu toe zijn we al een aantal bijzondere dingen tegengekomen...een tijdje geleden een kogelriem, niet zolang daarna een grote collectie oude fototoestellen, speciale oude afrikaanse beeldjes, maar dees vind ik toch wel heel raar.

We hebben een grote doos gevonden die overvol zat met luciferdoosjes. Een stuk of 80pakjes met in elk nog eens 10luciferdoosjes. De doosjes zelf zijn precies gemaakt uit hetzelfde hout als waarvan lucifers zelf worden gemaakt en de lucifers zijn roze met een geel topje.

Foto's:
http://img49.imageshack.us/img49/4812/dsc02542largeia9.jpg
http://img126.imageshack.us/img126/8223/dsc02543largegu9.jpg
http://img49.imageshack.us/img49/5762/dsc02544largeyw4.jpg
http://img505.imageshack.us/img505/5576/dsc02545largeqk6.jpg


Volgens mijn moeder zou dit nog van tijdens de oorlog zijn en kan dit eventueel nog waardevol zijn voor verzamelaars.
Ik heb al wat op google zitten zoeken achter gespecialiseerde websites maar tot nu toe nog nergens deze tegengekomen.

Mijn vraag tot jullie is nu... kennen jullie hier iets van of kennen jullie iemand die er iets van kent die mij verder zou kunnen helpen ?

russian

Legacy Member
Ik heb de roze lucifers met geel topje nog meegemaakt (dacht dat die nu niet meer worden geproduceerd omwille van het zwavelgehalte in het geel, maar ben geen chemicus).

In Gent is er zo'n winkeltje met oude producten, denk dat het sowieso iets waard is. Of het veel is, dat is iets anders.

Blanco

Legacy Member
Verdekke man, gij doet ne mens oud worden...

Bestaan die doosjes dan niet meer? Ik ken die al heel mijn leven, ik denk zelf dat ik hier nog een pakje heb liggen. Ik denk niet dat veel waard is, zelf al zijn ze nog van de jaren stillekes. (van Union Match)


Ge hebt er ook van die heel lange om de waakvlam van een kachel meer in gang te steken.

Ah, lucifers worden blijkbaar niet meer geproduceerd in Belgie sinds 1999, de hele productie verhuisde naar de Oostbloklanden. Of dat nu nog het geval is, kan ik niet uit het artikel uitmaken.
Maar de verzamelaars van Luciferdoosjes hebben blijkbaar een naam, nl "filuministen". Dat weten we dan ook weer...

Anyway, na wat zoeken vond ik toch een website over de geschiedenis van de lucifer, in Belgie dan nog wel...

http://www.sincfala.be/tentoonstellingen/lucifers.htm
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan