Archief - Opzegtermijn appartement

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TiBasco

Legacy Member
Hey,

Ik zit met een probleem. Begin augustus trek ik mijn nieuwe appartement in. Ik vertrek vroegtijdig op mijn huidige appartement. Als ik nieuwe huurders moest vinden is er absoluut geen probleem voor mijn huisbaas.
Nu las ik in de huurwetgeving voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het volgende:

In de toekomst zullen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving moeten laten opstellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van de bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst en wordt net als dit huurcontract geregistreerd.

De registratie van contracten van huur, onderhuur of overdracht van huur van onroerende goederen of gedeelten van onroerende goederen die uitsluitend bestemd zijn tot huisvesting van een gezin of een persoon is kosteloos en moet binnen de twee maand volgend op de sluiting van het contract gebeuren. Indien de huurovereenkomst niet geregistreerd werd binnen deze termijn kan de verhuurder een boete krijgen en geldt – indien het om een huurovereenkomst van 9 jaar gaat – bovendien vanaf 1 juli 2007 de regel dat de huurder een einde kan maken aan deze huurovereenkomst zonder een opzeggingstermijn in acht te nemen en zonder een vergoeding te betalen.

Blijkbaar is men verplicht een plaatsbeschrijving te maken, en is de verhuurder verplicht het appartement te laten registreren. Geen van beide is gebeurd hier. Is de verhuurder verplicht dit te doen, ook al dateert ons contract van begin december? De nieuwe wetgeving is ingegaan op 1 januari.

Ik heb mijn contract 01 december 2006 getekend. Gelden deze voorwaarden ook voor mij? En gelden ze enkel voor een 9jarig contract, of ook voor een 1jaar contract?

En mag een verhuurder zomaar beslissen de huurprijs omhoog te gooien? Plots moet ik mijn appartement verhuurd krijgen aan een veel hogere huurprijs...


Enneuh; als er studenten zijn die een goedkoop en deftig appartement zoeken in Brussel: http://immoweb.be/NL/myselect.estate.cfm?idbien=1125434


Gelieve enkel serieus te antwoorden.

Thanks,
Timothy

balbe

Legacy Member
student goedkoop 750€ :wtf:

edit: sorry, had de oppervlakte niet gelezen :D

maar 750€ blijft wel veel voor een student eh :)

ziet er wel tof appartement uit, maar hoe zit het nu, heb je ruzie met je verhuurder? of is het genoeg om een nieuwe huurder te vinden

TiBasco

Legacy Member
balbe, we hebben er altijd met z'n drieën in gewoond man.

Helemaal geen ruzie met verhuurder, wil gewoon weten of ik het zo mag aftrappen (registratie enz...) in geval ik geen nieuwe huurders vind.

joeylee

Legacy Member
kan je dat niet beter navragen aan de huurdersbond?
ik bedoel, er zitten hier wel wat juristen maar dat is heel gevaarlijk om iemand juridisch advies te geven als ge die materie helemaal niet kent

nTFs

Legacy Member
Een registratie is niet verplicht maar kan handig zijn bij eventuele geschillen met de huurder.
Mijn huurder is iemand die ik vertrouw dus heb ik geen plaatsbeschrijving gemaakt. Hij heeft er wel alle baat bij om alles in orginele staat achter te laten omdat de huurwaarborg pas vrijkomt als de 2 partijen het eens zijn.
De huurprijs kan elk jaar omhoog als in je contract staat dat er rekening word gehouden met de gezondheidsindex.
Het zo maar aftrappen lijkt me niet echt de beste manier.

exploder

Legacy Member
balbe zei:
student goedkoop 750€ :wtf:

edit: sorry, had de oppervlakte niet gelezen :D

maar 750€ blijft wel veel voor een student eh :)

ziet er wel tof appartement uit, maar hoe zit het nu, heb je ruzie met je verhuurder? of is het genoeg om een nieuwe huurder te vinden

3 kamers, 250 p.p. :p

YellinD

Legacy Member
nTFs zei:
Een registratie is niet verplicht maar kan handig zijn bij eventuele geschillen met de huurder.
Mijn huurder is iemand die ik vertrouw dus heb ik geen plaatsbeschrijving gemaakt. Hij heeft er wel alle baat bij om alles in orginele staat achter te laten omdat de huurwaarborg pas vrijkomt als de 2 partijen het eens zijn.
De huurprijs kan elk jaar omhoog als in je contract staat dat er rekening word gehouden met de gezondheidsindex.
Het zo maar aftrappen lijkt me niet echt de beste manier.


dacht dat registratie sinds juni of zo WEL verplicht was... anders was een van de 'loopholes' dat huurder geen opzegtermijn had
dit is toch wat ik mij ervan herinner

TiBasco

Legacy Member
nTFs zei:
Een registratie is niet verplicht maar kan handig zijn bij eventuele geschillen met de huurder.
Mijn huurder is iemand die ik vertrouw dus heb ik geen plaatsbeschrijving gemaakt. Hij heeft er wel alle baat bij om alles in orginele staat achter te laten omdat de huurwaarborg pas vrijkomt als de 2 partijen het eens zijn.
De huurprijs kan elk jaar omhoog als in je contract staat dat er rekening word gehouden met de gezondheidsindex.
Het zo maar aftrappen lijkt me niet echt de beste manier.
Registratie is sinds 01 juli wel verplicht, lees de nieuwe huurwetgeving er maar eens op na. En geen plaatsbeschrijving maken is alleen maar in't nadeel van de verhuurder, zeker als het voor het gerecht komt enz...

Maar goed, deze mag dicht eigenlijk, sinds een paar uur is het verhuurd geraakt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan