TiBasco
Legacy Member
Hey,
Ik zit met een probleem. Begin augustus trek ik mijn nieuwe appartement in. Ik vertrek vroegtijdig op mijn huidige appartement. Als ik nieuwe huurders moest vinden is er absoluut geen probleem voor mijn huisbaas.
Nu las ik in de huurwetgeving voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het volgende:
In de toekomst zullen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving moeten laten opstellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van de bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst en wordt net als dit huurcontract geregistreerd.
De registratie van contracten van huur, onderhuur of overdracht van huur van onroerende goederen of gedeelten van onroerende goederen die uitsluitend bestemd zijn tot huisvesting van een gezin of een persoon is kosteloos en moet binnen de twee maand volgend op de sluiting van het contract gebeuren. Indien de huurovereenkomst niet geregistreerd werd binnen deze termijn kan de verhuurder een boete krijgen en geldt – indien het om een huurovereenkomst van 9 jaar gaat – bovendien vanaf 1 juli 2007 de regel dat de huurder een einde kan maken aan deze huurovereenkomst zonder een opzeggingstermijn in acht te nemen en zonder een vergoeding te betalen.
Blijkbaar is men verplicht een plaatsbeschrijving te maken, en is de verhuurder verplicht het appartement te laten registreren. Geen van beide is gebeurd hier. Is de verhuurder verplicht dit te doen, ook al dateert ons contract van begin december? De nieuwe wetgeving is ingegaan op 1 januari.
Ik heb mijn contract 01 december 2006 getekend. Gelden deze voorwaarden ook voor mij? En gelden ze enkel voor een 9jarig contract, of ook voor een 1jaar contract?
En mag een verhuurder zomaar beslissen de huurprijs omhoog te gooien? Plots moet ik mijn appartement verhuurd krijgen aan een veel hogere huurprijs...
Enneuh; als er studenten zijn die een goedkoop en deftig appartement zoeken in Brussel: http://immoweb.be/NL/myselect.estate.cfm?idbien=1125434
Gelieve enkel serieus te antwoorden.
Thanks,
Timothy
Ik zit met een probleem. Begin augustus trek ik mijn nieuwe appartement in. Ik vertrek vroegtijdig op mijn huidige appartement. Als ik nieuwe huurders moest vinden is er absoluut geen probleem voor mijn huisbaas.
Nu las ik in de huurwetgeving voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest het volgende:
In de toekomst zullen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving moeten laten opstellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van de bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst en wordt net als dit huurcontract geregistreerd.
De registratie van contracten van huur, onderhuur of overdracht van huur van onroerende goederen of gedeelten van onroerende goederen die uitsluitend bestemd zijn tot huisvesting van een gezin of een persoon is kosteloos en moet binnen de twee maand volgend op de sluiting van het contract gebeuren. Indien de huurovereenkomst niet geregistreerd werd binnen deze termijn kan de verhuurder een boete krijgen en geldt – indien het om een huurovereenkomst van 9 jaar gaat – bovendien vanaf 1 juli 2007 de regel dat de huurder een einde kan maken aan deze huurovereenkomst zonder een opzeggingstermijn in acht te nemen en zonder een vergoeding te betalen.
Blijkbaar is men verplicht een plaatsbeschrijving te maken, en is de verhuurder verplicht het appartement te laten registreren. Geen van beide is gebeurd hier. Is de verhuurder verplicht dit te doen, ook al dateert ons contract van begin december? De nieuwe wetgeving is ingegaan op 1 januari.
Ik heb mijn contract 01 december 2006 getekend. Gelden deze voorwaarden ook voor mij? En gelden ze enkel voor een 9jarig contract, of ook voor een 1jaar contract?
En mag een verhuurder zomaar beslissen de huurprijs omhoog te gooien? Plots moet ik mijn appartement verhuurd krijgen aan een veel hogere huurprijs...
Enneuh; als er studenten zijn die een goedkoop en deftig appartement zoeken in Brussel: http://immoweb.be/NL/myselect.estate.cfm?idbien=1125434
Gelieve enkel serieus te antwoorden.
Thanks,
Timothy


