Archief - onweer..

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

demon326

Legacy Member
hallo beste mensen,ik vraag me al even af waarom er soms geen "slag" komt als het toch hevig aant flitsen is zoals nu hier in hasselt bezig is.. het hangt bijna boven huis flitsen tot en met maar geen geluid?,weet iemand hoe dit komt?

ik hoop dat iemand er antwoord op heeft:D

Cin

Legacy Member
Donder wordt veroorzaakt doordat de lucht die direct grenst aan een bliksemschicht plotseling zeer sterk wordt verwarmd, daardoor zeer snel uitzet en tegen de overige lucht botst die niet wordt verwarmd.

Soms hoor je de donder niet omdat de bepaalde 'luchtbellen' in de atmosfeer kouder zijn dan de andere, en dus door hun densiteit het geluid tegenhouden. (Daarom dat je in de winter veel minder donder & bliksem hoort. Let er maar eens op ;))

Cin

Legacy Member
Osi` zei:
Is het niet dat koude lucht en warme lucht tegen elkaar botsen, dat er dan onweer komt?

Klopt, door de stijging van warme lucht wordt de lucht gecondenseerd, omdat in de hogere luchtlagen de lucht kouder is en er waterdruppels ontstaan. Bij een owneerswolk is die stijging extreem, waardoor de waterdruppels in de nog koudere hogere luchtlagen komen. Hier ontstaan ijskristallen en zelfs hagelstenen.

Deze hagelstenen vallen neer, door hun gewicht. Er ontstaan botsingen tussen de hagelstenen en de ijskristallen. Door deze botsingen ontstaan er ladingsplitsingen. In de meeste gevallen zijn de lichtere ijskristallen positief geladen en de zwaardere vallende hagelstenen negatief.

Het hangt af van de temperatuur in de lucht of deze ijskristallen ook als hagel of regen uit de lucht vallen. :)

metaphore

Legacy Member
Ik dacht altijd dat de lading in de lucht gewoon veranderde en dat de aarde een lading had die veel positiever of negatiever was. En dat daar het extreme ladingsverschil de ladingen gewoon oversprongen door de lucht...

da klopt dan dus nie ofwa? :(

Anvilke

Legacy Member
en ook nog een vraagje over onweer ( bliksem meer bepaald );

Bliksem gaat toch van boven naar beneden eh? Omdak ier al paar keer heb gehoord dat 'bliksem uit de grond schiet '....i know, it sounds stupid, mr ik hoor da ier soms :unsure:

[BAT] Hydra

Legacy Member
Er onstaat een heel groot potentiaalverschil tussen de aarde en de wolk(en). Omdat lucht geen goede geleider is slaagt de lucht op een moment tilt, de luchtdeeltjes worden gëioniseerd waardoor we de bliksem zien, de wolk wordt 'ontladen', via de geioniseerde lucht wordt het potentiaalverschil tussen aarde/wolk weggewerkt.

De ionisatie (het onstaan van de bliksem) gebeurt vanuit de wolk naar de aarde toe. Bliksems schieten dus niet uit de grond.

Skoran

Legacy Member
metaphore zei:
Ik dacht altijd dat de lading in de lucht gewoon veranderde en dat de aarde een lading had die veel positiever of negatiever was. En dat daar het extreme ladingsverschil de ladingen gewoon oversprongen door de lucht...

da klopt dan dus nie ofwa? :(

Onlangs een reportage gezien op ngc, en men weet nog altijd niet hoe het kan dat bliksem inslaat.
Ze zijn nu zelf aan het onderzoek dat het eventueel door stralen van ontploffende sterren komt (veel te lange uitleg om hier te typen :p)
Het was bij earth investigated op ngc, als het nog eens op tv is moet ge zeker kijken want het was verdomd interessant

GaMe®

Legacy Member
Anvilke zei:
en ook nog een vraagje over onweer ( bliksem meer bepaald );

Bliksem gaat toch van boven naar beneden eh? Omdak ier al paar keer heb gehoord dat 'bliksem uit de grond schiet '....i know, it sounds stupid, mr ik hoor da ier soms :unsure:
Neen, bliksem gaat wel degelijk van de grond naar de lucht toe. Maar dit kan je uiteraard niet met het blote oog zien. Men noemt dit de hoofdontlading of soms ook wel de 'terugslag'. Dit verschijnsel, dat met hevig oplichten gepaard gaat, verplaatst zich met ca. 100.000 km/s van de aarde naar de wolk.

[BAT] Hydra zei:
De ionisatie (het onstaan van de bliksem) gebeurt vanuit de wolk naar de aarde toe. Bliksems schieten dus niet uit de grond.
De elektronen stromen van de wolk naar de aarde (voorontlading - onzichtbaar), de bliksem verplaatst zich van de aarde naar de wolk. (hoofdontlading - zichtbaar (= de bliksem die je ziet))
De zone met grote hitte en fel licht beweegt zich dus van de aarde naar de wolk. Het ‘kruipt’ met een snelheid van ongeveer een tiende van de lichtsnelheid door het voorgevormde kanaal naar boven. Dit heeft tot gevolg dat dit kanaal in nauwelijks tien microseconden verhit wordt tot zo’n 10.000’C. Dit is wat u ziet: de bliksem.
Dus bliksems "schieten" weldegelijk uit de grond hoor.

Exorikos

Legacy Member
Ik dacht dat het alleen dondert als de bliksem ergens inslaat.

metaphore

Legacy Member
[BAT] Hydra zei:
Er onstaat een heel groot potentiaalverschil tussen de aarde en de wolk(en). Omdat lucht geen goede geleider is slaagt de lucht op een moment tilt, de luchtdeeltjes worden gëioniseerd waardoor we de bliksem zien, de wolk wordt 'ontladen', via de geioniseerde lucht wordt het potentiaalverschil tussen aarde/wolk weggewerkt.

De ionisatie (het onstaan van de bliksem) gebeurt vanuit de wolk naar de aarde toe. Bliksems schieten dus niet uit de grond.

dus ik had toch gelijk :p

en tis btw daarom dat de bliksem rap inslaagt op bomen/mensen/hoge gebouwen
dan is de afstand die de ladingen moeten afleggen door de slecht geleidende lucht is dan veel kleiner, ne mens of boom geleid heel wat beter :p

Dennoman

Legacy Member
Volgens mij is er geen enkele bliksem die de grond niet raakt: bliksem/donder kun je goed vergelijken met een ijzeren staaf die je goed bewerkt met een stofdoek en vervolgens aan een deurknop houdt. Het simpele principe van statische elektriciteit dus :)

[BAT] Hydra

Legacy Member
Ground-to-cloud lightning

Ground-to-cloud lightning is a lightning discharge between the ground and a cumulonimbus cloud from an upward-moving leader stroke. These thunderstorm clouds are formed wherever there is enough upward motion, instability in the vertical, and moisture to produce a deep cloud that reaches up to levels somewhat colder than freezing. These conditions are most often met in summer. Lightning occurs less frequently in the winter because there is not as much instability and moisture in the atmosphere as there is in the summer. These two ingredients work together to make convective storms that can produce lightning. Without instability and moisture, strong thunderstorms are unlikely. Lightning originates around 15,000 to 25,000 feet above sea level when raindrops are carried upward until some of them convert to ice.
For reasons that are not widely agreed upon, a cloud-to-ground lightning flash originates in this mixed water and ice region. The charge then moves downward in 50-yard sections called step leaders. It keeps moving toward the ground in these steps and produces a channel along which charge is deposited. Eventually it encounters something on the ground that is a good connection. The circuit is complete at that time, and the charge is lowered from cloud-to-ground. The return stroke is a flow of charge(current) which produces luminosity much brighter than the part that came down. This entire event usually takes less than half a second.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning

http://upload.wikimedia.org/wikiped...ghtningToronto.jpg/250px-LightningToronto.jpg

Zichtbare bliksem gaat wel degelijk eerst van de wolk naar de aarde, en komt daarna van de aarde naar de wolk terug, veel feller.

GaMe®

Legacy Member
[BAT] Hydra zei:
http://upload.wikimedia.org/wikiped...ghtningToronto.jpg/250px-LightningToronto.jpg

Zichtbare bliksem gaat wel degelijk eerst van de wolk naar de aarde, en komt daarna van de aarde naar de wolk terug, veel feller.
Toch niet.

Eerst is er een voorontlading, die onzichtbaar is, deze gaat van wolk naar grond, dat is correct. Dit is een soort kanaal waar de bliksem zich in kan ontladen. Het zichtbare, de hoofdontlading, de bliksem dus, gaat wel degelijk van de grond naar de wolk.

En voor mensen die alleen bliksem in de wolken zien, dat is gewoon cloud-to-cloud.

En dan las ik hier nog een opmerking, iemand die zei dat hij dacht dat er alleen donder was bij bliksem die de aarde raakt.. Denk eens na :p Bij iedere ontlading word de lucht errond sterk verwarmd die botst tegen de koude lucht.. = donder :p

Holy Paladin

Legacy Member
waarom zie ik dan regelmatig (eigelijk niet regelmatig maar genoeg om te zeggen dat het veel voorkomt) dat ne bliksem van wolk naar wolk schiet?

GaMe®

Legacy Member
Holy Paladin zei:
waarom zie ik dan regelmatig (eigelijk niet regelmatig maar genoeg om te zeggen dat het veel voorkomt) dat ne bliksem van wolk naar wolk schiet?
Dat is gewoon een ontlading tussen wolk en wolk .. Dat gebeurt idd veel, meer zelfs dan ontladingen tussen wolk en aarde.
Of wat begrijp je niet? Ik zal het eens opzoeken dan, of mss weet ik het zelf.. Ben namelijk wel gefascineerd door extreem weer :p

rabsi

Legacy Member
metaphore zei:
dus ik had toch gelijk :p

en tis btw daarom dat de bliksem rap inslaagt op bomen/mensen/hoge gebouwen
dan is de afstand die de ladingen moeten afleggen door de slecht geleidende lucht is dan veel kleiner, ne mens of boom geleid heel wat beter :p

aangezien ladingsdichtheid het grootst is op de meest gekromde gebieden (als je aarde als 1 grote geleider aanziet die op aardpotentiaal staat) zul je het meest bliksem hebben op ijzerenpalen, bomen ect... dingen die redelijk scherp uitsteken (dingen die eindigen op punt heb je nog hogere kans)... natuurlijk heb je ook het effect van afstand :) die een grote rol speelt zoals je zelf al hebt gezegd
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan