Archief - Onderzoek tegen Sabam in stroomversnelling

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

d2itemnet

Legacy Member
Het gerecht heeft Sabam en toplui van de auteursrechtenvereniging officieel in verdenking gesteld van omkoperij en geldverduistering. Het zou gaan om bedragen die geïnd worden in naam van de leden, maar die door Sabam werden omgeleid en witgewassen. Dat schrijft de zakenkrant De Tijd. Jaarlijks haalt Sabam honderden miljoenen euro's op; het is onduidelijk hoeveel van dat bedrag verdwenen zou zijn.

Het onderzoek tegen Sabam loopt al verschillende jaren. In maart 2005 viel het gerecht bij de vereniging binnen na een klacht van een muzikant. Toen was er al sprake van dat een steunfonds van de Sabam, de Kas voor Onderlinge Hulp en Solidariteit (KOHS), een rol zou spelen in de vermeende fraude.

Vandaag komt de bevestiging dat de KOHS er inderdaad van verdacht wordt een constructie te zijn, waarlangs verduisterd geld werd witgewassen. Sabam wordt er ook van verdacht van zijn jaarrekeningen te hebben vervalst, onder meer om geld vrij te maken voor omkoping van een ambtenaar van Financiën.

Onderzoeksrechter Frédéric Lugentz heeft, naast Sabam en de KOHS, vijf medewerkers van de vereniging in verdenking gesteld. Vooralsnog ontkennen alle betrokkenen de beschuldigingen, verklaart een woordvoerder van Sabam tegen De Tijd.

Bron:http://zdnet.be/news.cfm?id=75118&mxp=101

Eindelijk gaan ze deze criminele organisatie eens doorlichten:tongue:

Slayerbe

Legacy Member
Altijd al gevonden dat ze aan mafia praktijken deden ivm downloaden en cd's.
Blijkbaar doen ze dus ook echt aan mafia praktijken zoals witwassen...
Doek die parasieten toch op.

Waarom moet ik geld geven aan vlaamse artiesten als ik lege cd's koop voor backups?
Waarom moet ik geld geven aan vlaamse artiesten als ik een verzamelcd koop met geen enkele vlaamse artiest?
Waarom moeten winkels/horeca betalen aan vlaamse artiesten voor de radio of een cd op de achtergrond?

Weg met Sabam en hun zakkenvullerij!

Preske

Legacy Member
is maar goed ook.

nu iedereen samen klacht neerleggen tegen sabam en het geld terugeisen ^^

Gromme

Legacy Member
Dit moet idd actueel worden gehouden want er is veel politiek mee bemoeit en vele mensen zien dit niet graag in het nieuws komen. Maar hoe kan je zoiets als 'buitenstaander' actueel houden natuurlijk.

Legale gangsters zijn het.

Pas op, artiesten verdienen een soort van bescherming maar niet op deze manier.

ByT3 Me

Legacy Member
dus eigenlijk moet men dan geen geld betalen aan Sabam als men een fuif ofzo houdt? ah ja, anders betaald ge toch aan een criminele organisatie en is dat niet strafbaar?

Real

Legacy Member
Ben je tegenwoordig een crimineel als je verdacht wordt van iets?


Enfin, mooi zo. SABAM is nooit zuiver op de graat geweest.

chosen1

Legacy Member
is er iemand die een artiest kent die geregistreerd staat bij Sabam?

want ik zou eens willen weten hoe zo'n mensen geld ontvangen dat door Sabam is verkregen.
zou dat volgens een jaarlijkse forfaitaire betaling zijn of echt per gebruik van auteursrechtelijk materiaal?

d2itemnet

Legacy Member
Ik ken iemand die geregistreerd is, hij moest betalen voor een eigen optreden van zijn EIGEN liedjes. En nog eens lidgeld.. maar nog nooit ne euro terug gezien

Disa

Legacy Member
Er zijn vroeger toch nog bestuurders van sabam tegen de lamp gelopen omdat ze geld in hun eigen zakken lieten gaan ipv naar de artiesten? Het zou mij sterk verbazen moest het nu niet meer zo zijn.

J-Style

Legacy Member
chosen1 zei:
is er iemand die een artiest kent die geregistreerd staat bij Sabam?

want ik zou eens willen weten hoe zo'n mensen geld ontvangen dat door Sabam is verkregen.
zou dat volgens een jaarlijkse forfaitaire betaling zijn of echt per gebruik van auteursrechtelijk materiaal?

Ik ben geregistreerd bij Sabam.

De uitvoeringsrechten worden door Sabam met een jaar vertraging uitbetaald. Tweejaarlijks: half juni en half oktober.
Hoeveel je elke keer krijgt weet je nooit, aangezien dat niet zo maar te berekenen valt. Maar mits enkele weken airplay is dat al snel een pak geld.

whacker

Legacy Member
Ja oké en ik geloof wel dat ze dat deel correct uitbetalen. Maar dat ALLES van de buitenlandse artiesten (toch wel het leeuwendeel van de inkomsten neem ik aan) naar hun eigen werking gaat...

J-Style

Legacy Member
Hoe correct de werking en uitbetalingen van Sabam zijn.. daar durf ik mij niet over uit te spreken.
Ik weet alleen dat de inkomsten door Sabam voor Belgische artiesten enorm belangrijk zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan