Archief - min & max temperatuur op aarde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

maxdevis

Legacy Member
Wat zijn de minimum en de maximum luchttemperaturen op aarde?

Timmos

Legacy Member
minimum is 0.00073 K of zoiets. Heb ooit eens een artikel gelezen in EOS over minimale temperatuur, en ze zijn nog nooit lager geraakt dan dit.

maximum weet ik niet

virtualdude

Legacy Member
Timmos zei:
minimum is 0.00073 K of zoiets. Heb ooit eens een artikel gelezen in EOS over minimale temperatuur, en ze zijn nog nooit lager geraakt dan dit.
het bijna halen van absolute minimum is in de ruimte en niet op aarde ;)


ff google
koudste temp op aarde
Temperatuur:
koudste ooit gemeten -89,6 graden Celsius (op Antarctica)
gemiddeld 14 graden Celsius
warmste ooit gemeten 59 graden Celsius (in Death Valley, VS)

( Natuurlijk weer ik niet als ze 100% betrouwbaar zijn )

pieterm

Legacy Member
Max. : The hottest temperature on Earth ever recorded most likely occurred in Death Valley, California during 43 consecutive days between July 6 and August 17, 1917. During those days, the temperature was over 48 degrees Celsius (120 degrees Fahrenheit). The national weather service recorded 56.7 °C (134 °F). The date reported there was July 10, 1913.

Min: "Antarctica has the coldest average annual temperatures, and the lowest temperature ever recorded on earth (-129 °F) (= -89.4 °C) was at Vostok on July 21, 1983."

Niet bevestigd : "Vostok station (Russian) NEW RECORD SET IN 1997!!! This is an unconfirmed report from Vostok Station during the winter of 1997. -91 °C (-132 °F) This is colder than Dry Ice! The "official"record is also from Vostok station on July 21, 1983 -89.2 °C (-128.6 °F)"

virtualdude

Legacy Member
Stiche zei:
Die temperatuur wordt wel degelijk op aarde gehaald ze.
we hebben het over normale temperatuursmetingen anders kunde zeggen dat de warmste temp > 1000 ° is daar we metaal kunnen laten smelten
of ge kunt de temp pakken tijdens een kernontploffing waarbij alles spontaan sublimeert

Stiche

Legacy Member
virtualdude zei:
we hebben het over normale temperatuursmetingen anders kunde zeggen dat de warmste temp > 1000 ° is daar we metaal kunnen laten smelten
of ge kunt de temp pakken tijdens een kernontploffing waarbij alles spontaan sublimeert

In normale omstandigeheden op aarde halen ze dat idd ni, maar wa Timmos zei was ni gericht op normale omstandigheden maar wel het laagste da ooit werd gehaald...

Thales

Legacy Member
hm de US had ik nooit gedacht. Ik dacht eerder dat Luxor altijd uberheet was

Fighting Hobbit

Legacy Member
virtualdude zei:
we hebben het over normale temperatuursmetingen anders kunde zeggen dat de warmste temp > 1000 ° is daar we metaal kunnen laten smelten
of ge kunt de temp pakken tijdens een kernontploffing waarbij alles spontaan sublimeert

Wie denkt er nu aan metaal smelten als er fusiereactoren bestaan :evil:

wlibaers

Legacy Member
virtualdude zei:
het bijna halen van absolute minimum is in de ruimte en niet op aarde ;)

Integendeel. In de ruimte is het ongeveer 3K (temperatuur van een voorwerp dat in evenwicht raakt met de achtergrondstraling, indien ver van een ster). Die heel lage temperaturen worden op aarde gehaald.

D@SîR0

Legacy Member
wat reken je nog als aardse temperaturen, de atmosfeer, het aardoppervlak of de kern ?

In de mesosfeer daalt de temperatuur tot -73°C, terwijl hij in de binnenste kern 5000 tot 6000 °C is.

128MB

Legacy Member
Is dat niet hoe warmen iets is, hoe sneller de atomen trillen ofzoiets?

En bij 0 K staan die stil?

Tom!

Legacy Member
128MB zei:
Is dat niet hoe warmen iets is, hoe sneller de atomen trillen ofzoiets?

En bij 0 K staan die stil?
Volgens de klassieke theorie wel, maar dat blijkt inmiddels niet helemaal te kloppen.

wlibaers

Legacy Member
Welja, bij 0K zit de materie in de laagst mogelijke energietoestand, maar voor vibratie is die niet gelijk aan volledige stilstand.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan