Archief - Marketing bij banken

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mr.[Tom]

Legacy Member
Bedrijven die het concept van waarde van de customer liftetime value hanteren, denken aan de potentiële winst die klanten opleveren als ze hun hele leven klant blijven, en niet alleen maar aan de potentiële winst van een enkele transactie. Toen banken de winstgevendheid van individuele klanten gingen registreren, kwamen sommige er achter dat een groot aantal percentage van hun klanten in werkelijkheid meer kostte dan opleverde.

Gezien de lifetime value van een klant, moeten bedrijven hun verliesgevende klanten dan maar "ontslaan"? Wat zijn de gevolgen van zo'n actie? Over welke factoren moet een bedrijf nadenken alvorens zich te ontdoen van klanten die geen winst opleveren?

Enkel volwassen reply's aub.

spray-bunny

Legacy Member
Mijn pa is bij een verzekeraar (niet echt een bank, maar dit mag er toch ook bij, niet?) gedumpt geweest omdat hij teveel gebruik maakte van zijn autoverzekering (zo eentje die voor alles dient, ben naam kwijt). Reden: teveel aanrijdingen. Ok, hij had op 5 jaar 10 ongevallen gehad, maar telkens lag de schuld bij een ander of hagelschade.:sop:

Ik vind dit dus absoluut niet kunnen. Vooral omdat andere verzekeraars ook lastig gaan doen ('waarom wil dat andere kantoor je niet meer verzekeren?')...

maxdevis

Legacy Member
persoonlijk vind ik niet dat een bedrijf zich van een individu mag ontdoen.
het mag wel nadenken over hoe men personen meer zouden kunnen uitgeven aan bepaalde producten.
Bij een bank is dat transparanter denk ik dan bij een ander bedrijf,
maar moet de carrefour mensen weigeren omdat ze geen inkopen doen (en dus de vloer verslijten = verlies)
?

als er te veel mensen niet opbrengen, dan scheelt er iets aan je formule

russian

Legacy Member
Het probleem is nauw verwant met een ander voorbeeld uit de States waar men een liquiditeitsformule hanteert om te beslissen al dan niet een lening te verstrekken aan de klant. Ik heb daar geen probleem mee. Uiteindelijk zijn bedrijven niet bedoeld als liefdadigheidsinstellingen maar moeten ze winst maken.

flash_artist

Legacy Member
Mr.[Tom];8708636 zei:
Bedrijven die het concept van waarde van de customer liftetime value hanteren, denken aan de potentiële winst die klanten opleveren als ze hun hele leven klant blijven, en niet alleen maar aan de potentiële winst van een enkele transactie. Toen banken de winstgevendheid van individuele klanten gingen registreren, kwamen sommige er achter dat een groot aantal percentage van hun klanten in werkelijkheid meer kostte dan opleverde.

Gezien de lifetime value van een klant, moeten bedrijven hun verliesgevende klanten dan maar "ontslaan"? Wat zijn de gevolgen van zo'n actie? Over welke factoren moet een bedrijf nadenken alvorens zich te ontdoen van klanten die geen winst opleveren?

Enkel volwassen reply's aub.

Als marketingactie denk ik dat dit wel een hele slechte strategie is. Klanten die ontslagen worden en daarvoor speciaal een nieuwe rekening moeten aanmaken bij een andere bank zouden wel is negatieve word-of-mouth kunnen opleveren. Bovendien moeten bedrijven steeds meer rekening houden met het ethische aspect voor een goede publieke opinie. En stel dat elke bank deze strategie zou toepassen, dan vind ik het persoonlijk gewoon onethisch om mensen te verplichten hun geld in een sok bij te houden. Een bank is nog altijd een soort van dienstverlening aan de bevolking.

Een betere strategie zou erin bestaan om kosten van niet-winstgevende klanten mzoveel mogelijk te drukken. Eigenlijk dus zo weinig mogelijk moeite voor deze klanten doen.

BCS

Legacy Member
Wel persoonlijk denk ik niet dat banken snel klanten zullen ontslaan. Als je de bank puur als winstzoekend bedrijf bekijkt, is het normaal dat er verlies wordt gemaakt op een klein deel van de klanten.

Banken gaan dus ook eerder kijken naar het verloop van de gemiddelde kosten, deze eventueel nog opgesplitst in verschillende delen.

Natuurlijk is een bank zich bewust van het verlieslatende karakter van deze klanten/transacties, en daarom zal men bewust proberen om klanten op andere manieren op korte termijn te doen betalen aan de bank, bijvoorbeeld door een herschikking van de lening, zodat de duration gap verkleind.

Verder is het ook zeer belangrijk dat banken met zoveel mogelijk goede, doch niet te overdreven goede, cijfers naar buiten kunnen komen. Het failliet van een middelgrote bank kan namelijk enorme gevolgen hebben voor de economie, nationaal en internationaal.

Maar dus enkele verlieslatende posten zullen een bank niet zo snel doen overstappen naar het 'ontslaan' van de klant, aangezien dit een deuk is in hun imago, en een imago ( en de daarbij horende geloofwaardigheid) zeer belangrijk is voor een bank ( of eender welke financiële instelling).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan