Archief - Maestro: geld afhalen in het buitenland

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

PapaGanz

Legacy Member
Hoi,

Ik vertrek maandag op reis en ik vroeg me af of je iets moet betalen als je in het buitenland (Portugal) geld afhaalt met de maestro functie van je bankkaart?
Anders moet ik met zoveel cash rondlopen, en dat lijkt mij wat gevaarlijk :unsure:..

Virz

Legacy Member
Niets of weinig denkik. Ik haal altijd geld af met men gwne bankkaart in het buitenland. Behalve in Italië..stomme jongerenkaart :sad:

Edit: Heb al veel gereist en wij nemen altijd wat geld mee waarmee je paar daagjes voortkomt, mss voor noodgevallen altijd zien dat je wat op zak hebt. Alles cash is veel te gevaarlijk.

"Gratis binnen eurozone
Betalingen en geldopnames met Maestro worden binnen de eurozone tegen hetzelfde tarief verricht als in België."

Bron: Banksys

FuLcRuM

Legacy Member
Inderdaad gratis.

En altijd wel een € 300 meenemen cash, je weet maar nooit...

Ik heb al een paar keer gebruik moeten maken van die reserves.

dJeez

Legacy Member
In principe betaal je gewoon een bepaald jaarlijks bedrag om gebruik te mogen maken van de Maestro functie (soms is dit gratis, hangt van de bank af). Per transactie zijn er bij mijn weten geen kosten gemoeid.

Maar wel wat opletten met Maestro, het werkt niet steeds (in Schotland gemerkt, gelukkig had ik nog genoeg cash), het kan uiteraard ook toeval geweest zijn (meer dan waarschijnlijk) maar stel dat je erop rekent en het werkt niet dan sta je daar... Dus steeds een voldoende groot budget meenemen (voor Portugal valt dat gelukkig beter mee dan voor het UK).

Shyheim

Legacy Member
ik kon met mijn bankkaart mijn ticket voor de trein niet betalen aan de Cote d'Azur (St Raphael, richting Marseille); "carte muet" zei hij.
Anderzijds kon ik wel met mijn kaart betalen in de fanshop van Olympique Marseille, alsof het een VISA-kaart (Carte Bleue) was. Is door een machien geschoven, handtekeningske zetten en hopla.

Voor dienen trein hebk dan uiteindelijk zwart gereden de heenreis (khad een bewijske gekrege dak ni kon betale int station (lokette ware toe, alleen info-loket was ope), en kheb dan wa gefaked dak ni goe Frans kan, dusja ^^); ma gelukkiglijk had ik cash mee voor de terugreis (want ge moest ticket tonen bij het opstappen).

PsyKi

Legacy Member
Voor moest ge het nog ni weten, die Maestro moet dus wel degelijk geactiveerd worden.

Ik was vorig jaar naar Frankrijk, met de bankkaart, maar nog nooit gebruikt in buitenland (in binnenland hebde geen maestro nodig in automaten).
==> maestro niet geactiveerd ==> onmogelijk geld af te halen.

Dus controleer da nog maar es alsde nog ni int buitenland geweest zijt met die kaart.

@lessthanjake
In frankrijk kunde trouwes ook gewoon betalen met uw bankkaart door te magneetstrook te laten lezen en een handtekening te zetten, gelijk VISA inderdaad.
Naart schijnt is België 1 van de veiligste landen van Europa, door die codes en al. (qua banken dan)

mauron

Legacy Member
PsyKi zei:
@lessthanjake
In frankrijk kunde trouwes ook gewoon betalen met uw bankkaart door te magneetstrook te laten lezen en een handtekening te zetten, gelijk VISA inderdaad.
Naart schijnt is België 1 van de veiligste landen van Europa, door die codes en al. (qua banken dan)

Betalen met handtekening is vrij normaal hoor. Normaal gezien als ge in het buitenland met Maestro betaalt is dat gewoon met de handtekening.

Trouwens, een kleine tip. Als ge buiten Europa gaat is een kredietkaart eigenlijk echt wel een must. Niet alleen omdat die meer aanvaard wordt, maar ook omdat het voor betalingen (geldafhaling is duurder) gewoon goedkoper is (Visa/Mastercard classic: 1.35% wisselkost - Maestro: 1.21% verwerkingskost + 1.63% wisselkost).

FLT

Legacy Member
Rondlopen met veel geld is riskant, maar persoonlijk vind ik geld afhalen in het buitenland nog riskanter.
Neem gewoon je cash geld mee en huur een kluisje waar je verblijft.

blackrabbit

Legacy Member
In Spange (Mallorca) zat het zo:
€300 max afhalen (per dag denk ik, stond er niet bij)
€0.07 per transactie

maxdevis

Legacy Member
FLT zei:
Rondlopen met veel geld is riskant, maar persoonlijk vind ik geld afhalen in het buitenland nog riskanter.
Neem gewoon je cash geld mee en huur een kluisje waar je verblijft.

ik vind dat niet riskant.
zorg gewoon dat niet al je geld op 1 plaats zit.
gebruik desnoods zo'n riem met "dubbele bodem"
maar een kluisje vind ik iets te ver gezocht

virtualdude

Legacy Member
Ik vraag me af wrm geld afhalen als je een bankkaart hebt.
Ik snap da dus nie al die mensen aan een automaat. Betaal dan gwn met je kaart in de winkel

sneax

Legacy Member
virtualdude zei:
Ik vraag me af wrm geld afhalen als je een bankkaart hebt.
Ik snap da dus nie al die mensen aan een automaat. Betaal dan gwn met je kaart in de winkel

Awel:
1) op café moede zowiezo cash emmen
2) proton houden we buiten beschouwing, dit is een stap achteruit ipv vooruit, proton sucks
3) als ge één winkel hebt waar ze geen bankcontact hebben, moet ge zowiezo toch nr de bank achter geld om te betalen

en hierboven jah das wel just visa sucks voor cash geld af te halen, 5EUR/afhaling lol! maar kvind het voor de rest wel nog het meest gemakkelijke systeem van allemaal (alleen al voor internet betalingen, ipv 4 dagen durende interntaionale ovrschrivijng waar de bank van uw geld profiteerd)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan