Archief - kookpuntbepaling van stoffen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DjProbe

Legacy Member
io,

ik heb morgen examen chemie;
nu herriner ik mij op het vorige examen dat de prof vroeg het kookpunt van enkele stoffen te vergelijken ...
nu heb ik heel de cursus overlopen en komt dit eigenlijk niet echt aan bod,

wat bepaald er juist het kookpunt van een stof ?

* al dan niet aanwezig zijn van waterstofbruggen
* bv C4H10 en C8H18 ... welkeen zal hoogste kooppunt hebben en waarom ?
* ...


thx !

Netrem

Legacy Member
C4H10 zal een lager kookpunt hebben, waarom weet ik eigelijk niet meer :p
Een langere ketting is moeilijker te breken zou ik op mijn examen zeggen!

spoelworm

Legacy Member
H-bruggen
disulfide bindingen
dubbele en drie dubbele bindingen
en de grootte
maar pas op een aromaat gaat een hoog kookpunt hebben wegens de dubbele bindingen ook al is het vaak veel kleiner.

Dat is wat ik zo direckt denk ,dat is natuurlijk wel al van 1ste kan geleden.

rabsi

Legacy Member
bij de alkanen(C4H10 en C8H18) nemen de kookpunten geleidelijk toe in een homologe reeks (of anders gezegd hoe kleiner molecule hoe lager kookpunt bij alkanen)

vb
methaan kookpunt -161°C
heptaan kookpunt 98,4°C

over de alkenen kan ik nie echt een uitspraak direct doen maar daar heb je hetzelfde fenomeen denk ik, de kookpunten van de alkynen liggen wel telkens opmerkelijk hoger dan van hun overeenkomstige alkenen.

Hellrabbit

Legacy Member
Netrem zei:
C4H10 zal een lager kookpunt hebben, waarom weet ik eigelijk niet meer :p
Een langere ketting is moeilijker te breken zou ik op mijn examen zeggen!


ik denk dat ge gebuisd zou zijn :p

kookpunt hangt af van de intermoleculaire krachten
eigenlijk zijn dit allemaal vormen van Vanderwaalskrachten
verschillen in polariteit tussen bepaalde asymetrische moleculen die ervoor zorgen dat er een aantrekkingskracht ontstaat tussen 2 naburige moleculen
bij symetrische moleculen treedt dit veel minder op, maar stiekem toch nog een beetje aangezien atomen in moleculen trillen rond een evenwichtspositie ... dus gemiddeld gezien is daar geen dipoolmoment, maar effectief gezien wel
lengte van uw molecule is dan ook belangrijk aangezien het grotere contactoppervlak ervoor zorgt dat er meer interactie is tussen de moleculen

tenslotte zijn er dan nog waterstofbruggen (hetgeen eigenlijk een extreem geval is van VDW krachten) waarbij er een vlak molecule is waar er een opeenvolging kan komen van de vorm X-H --- X waarbij de X een N, O of S molecule voorstelt

en disulfide bruggen daar weet ik het fijne niet zo van want das anorganische vooral :p

dus : enkel VDW-krachten < dipoolkrachten < H-bruggen waarbij de lengte van het molecule en de grootte van het dipoolmoment een rol speelt

Hoe sterker de onderlinge krachten, hoe hoger het kookpunt uiteraard
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan