Archief - Keelpijn > Koud of warm?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vlad Tepes

Legacy Member
Hey,

Velen zullen denken, waarom in godsnaam start er iemand een thread voor keelpijn,
tis gewoon van het simpele feit dat ik met een soort dilemma zit.

De meeste dokters zeggen: Heb je keelpijn? drink dan ook veel warm

Veel mensen (onder andere bejaarden die ik ken enz) zeggen: beste manier is koud drinken of ijs eten bij keelpijn, waarom? omdat als je keelpijn hebt en je keel rood uitziet dan betekent het dat je keel irriteert is, dus er veel warmte is, daarom koud eten en drinken zodat het afkoelt en dat je een ontsteking vermijdt. Pijn verzacht ook...

Ik weet dus niet wat denken, dokters zeggen vaak warm drinken maar het helpt niet, maar koud drinken en eten, ik denk niet dat het ook gezond kan zijn?

Jullie mening ?

zipke

Legacy Member
Ik drink meestal warme melk met honing die de mama heeft gemaakt uiteraard ;)

Ik heb meestal het gevoel dat die echte warmte (miss te warm) mijn keel wat verlamd waardoor ik de pijn minder voel...

Koude drank daarentegen doet misschien wel deugd wanneer het door je keel loopt, maar ik vind dat het je keel nog meer prikkelt na een aantal minuten...

Trouwens, waarom test je het gewoon niet eens? :)

Mr.Anderson

Legacy Member
Idd, warme melk met honing (tschijnt da honing goed is voor de keel) helpt bij mij soms... Koude drank en eten (ijsje) is denkek alleen goed wanneer je amandelen worden weggenomen.

zipke

Legacy Member
Honing eten zangers toch soms ook voor een optreden?

Honing zou de keel namelijk smeren en er dus een "berschermlaagje" op achterlaten.

Mithrandix

Legacy Member
Ik blijf altijd weg van melk als ik iets aan men keel heb. Het is meestal na een dag of 2 dan weg.

NSA.Rhinox

Legacy Member
Ontstekingsreacties:

zwelling
pijn
roodheid
warmte
evt. functieverlies

Die roodheid en warmteontwikkeling zijn een gevolg van vasodillatatie, dus uw bloedvaten die gaan uitzetten. (Komt doordat ze granulocyten en shizzle moeten doorlaten ter verdediging).

Moet ge nu warm of koud drinken?
>>> Warm!

Uw bloedvaten gaan uitzetten op de plaats waar er een reactie opgetreden is. De wand van die bloedvaten wordt ook dunner zodat granulocyten, macrofaagjes, en al de rest wat erdoor moet, erdoor kunnen om de haard aan te pakken. Door warm te drinken blijven uw bloedvaten "open".

Stel nu, ge drinkt koud, dan trekken uw bloedvaten bijeen. Granulocyten, witte bloedcellen,... kunnen niet meer door, en bijgevolg blijft de infectiehaard en in't slechtste geval gaat die nog uitbreiden ook.

Koud drinken/eten verdoofd wel, maar pakt de infectie niet aan. (Ok, technisch gezien warm drinken ook niet, maar warm drinken bevorderd het afbreken van de ontsteking.)

Snappie?

Typhon`

Legacy Member
gewoon lauw was dacht ik het beste, omdat dit het minst uw keel "aantast".
Warme drank kan wel slijm "losmaken" enz maar genezen niet hoor.
(zelfs eerder erger maken dus).

Drolsmurf

Legacy Member
NSA.Rhinox zei:
Ontstekingsreacties:

zwelling
pijn
roodheid
warmte
evt. functieverlies

Die roodheid en warmteontwikkeling zijn een gevolg van vasodillatatie, dus uw bloedvaten die gaan uitzetten. (Komt doordat ze granulocyten en shizzle moeten doorlaten ter verdediging).

Moet ge nu warm of koud drinken?
>>> Warm!

Uw bloedvaten gaan uitzetten op de plaats waar er een reactie opgetreden is. De wand van die bloedvaten wordt ook dunner zodat granulocyten, macrofaagjes, en al de rest wat erdoor moet, erdoor kunnen om de haard aan te pakken. Door warm te drinken blijven uw bloedvaten "open".

Stel nu, ge drinkt koud, dan trekken uw bloedvaten bijeen. Granulocyten, witte bloedcellen,... kunnen niet meer door, en bijgevolg blijft de infectiehaard en in't slechtste geval gaat die nog uitbreiden ook.

Koud drinken/eten verdoofd wel, maar pakt de infectie niet aan. (Ok, technisch gezien warm drinken ook niet, maar warm drinken bevorderd het afbreken van de ontsteking.)

Snappie?

Schone post, als dit klopt heb ik weer een levenswijsheid bijgeleerd :bow:

PureFun

Legacy Member
Mocht vasodilatatie veroorzaakt door het drinken van warme dranken een effect hebben langdurig genoeg om een verschil te maken in genezing t.o.v. het drinken van normale dranken heb je wel ernstigere problemen dan wat keelpijn. Als de infectiehaard zou uitbreiden door het drinken van koude dranken (onmogelijk denk ik zelfs) is je immuunsysteem gewoon te zwak en zal het nooit zonder antibiotica de infectie kunnen uitroeien (indien het al om een infectie gaat die de keelpijn veroorzaakt).

Hoe relevant de vraag koud of warm is, test het zelf uit.

[TFT]Poky

Legacy Member
NSA.Rhinox zei:
Ontstekingsreacties:

zwelling
pijn
roodheid
warmte
evt. functieverlies

Die roodheid en warmteontwikkeling zijn een gevolg van vasodillatatie, dus uw bloedvaten die gaan uitzetten. (Komt doordat ze granulocyten en shizzle moeten doorlaten ter verdediging).

Moet ge nu warm of koud drinken?
>>> Warm!

Uw bloedvaten gaan uitzetten op de plaats waar er een reactie opgetreden is. De wand van die bloedvaten wordt ook dunner zodat granulocyten, macrofaagjes, en al de rest wat erdoor moet, erdoor kunnen om de haard aan te pakken. Door warm te drinken blijven uw bloedvaten "open".

Stel nu, ge drinkt koud, dan trekken uw bloedvaten bijeen. Granulocyten, witte bloedcellen,... kunnen niet meer door, en bijgevolg blijft de infectiehaard en in't slechtste geval gaat die nog uitbreiden ook.

Koud drinken/eten verdoofd wel, maar pakt de infectie niet aan. (Ok, technisch gezien warm drinken ook niet, maar warm drinken bevorderd het afbreken van de ontsteking.)

Snappie?

Hier heb ik toch serieus mijn twijfels over hoor.
Alleen al om het feit dat u warme drank gewoon doorstroomt, ok ge gaat miss een beperkte vasodilatatie hebben maar dit komt door de onstekings reactie van u lichaam zelf. Die drank stroomt gewoon door dus heeft imo geen effect.

Ik betwijfel zelfs of warm of koude dranken iets uitmaken.

Vlad Tepes

Legacy Member
NSA.Rhinox zei:
Ontstekingsreacties:

zwelling
pijn
roodheid
warmte
evt. functieverlies

Die roodheid en warmteontwikkeling zijn een gevolg van vasodillatatie, dus uw bloedvaten die gaan uitzetten. (Komt doordat ze granulocyten en shizzle moeten doorlaten ter verdediging).

Moet ge nu warm of koud drinken?
>>> Warm!

Uw bloedvaten gaan uitzetten op de plaats waar er een reactie opgetreden is. De wand van die bloedvaten wordt ook dunner zodat granulocyten, macrofaagjes, en al de rest wat erdoor moet, erdoor kunnen om de haard aan te pakken. Door warm te drinken blijven uw bloedvaten "open".

Stel nu, ge drinkt koud, dan trekken uw bloedvaten bijeen. Granulocyten, witte bloedcellen,... kunnen niet meer door, en bijgevolg blijft de infectiehaard en in't slechtste geval gaat die nog uitbreiden ook.

Koud drinken/eten verdoofd wel, maar pakt de infectie niet aan. (Ok, technisch gezien warm drinken ook niet, maar warm drinken bevorderd het afbreken van de ontsteking.)

Snappie?

amai das mooi uitgelegd :niceone: :)
Ik geloof dat je ook gelijk hebt,
ik ben nieuwsgierig, hoe kom je aan die informatie? op school geleerd ofzo ? :)

NSA.Rhinox

Legacy Member
Vlad Tepes zei:
amai das mooi uitgelegd :niceone: :)
Ik geloof dat je ook gelijk hebt,
ik ben nieuwsgierig, hoe kom je aan die informatie? op school geleerd ofzo ? :)

cursus microbio van 2,5 kilo :angry:

(en A1 verpleegkunde voor de zich afvragers ;))

Killer Queen

Legacy Member
Mithrandix zei:
Ik blijf altijd weg van melk als ik iets aan men keel heb. Het is meestal na een dag of 2 dan weg.

Melk verergert idd slijmen en geeft bacterieën ook een betere kans om zich te nestelen dacht ik.
Koffie heb ik toch ook niet zo'n superervaringen mee wat keelpijn betreft.
Beste is thee met honing.

[TFT]Poky

Legacy Member
das allemaal zeer mooi rhinox maar als ge bv een tas warme drank drinkt dan hebt ge geen blijvend effect van vasodilatatie (als dat er al is). Drank gaat rechtstreeks naar u maag, + extra vasodilatatie is niet echt nodig want u onstekingsreactie zorgt hier al voor.

Tenzij u warme drank iets hormonaal triggert en zo zorgt voor vasodilatatie

DJ_Trash

Legacy Member
ma Poky, Rhinox zegt toch

"Koud drinken/eten verdoofd wel, maar pakt de infectie niet aan. (Ok, technisch gezien warm drinken ook niet, maar warm drinken bevorderd het afbreken van de ontsteking.)"


den thread starter vraagt koud of warm en rhinox zegt warm omdat met een valabele argumentatie

wa gij nu doet is rhinox tegensprekend bevestigen, want Rhinox zegt zelfs dat het de bestrijding ni echt aanpakt,maar werl verdooft... tis tenslotte vooral de pijn waar de patient in eerste instantie van af wil

Poky ge spreekt uzelf dus eigenlijk tegen en draagt in geen enkele zin bij tot het informatieve karakter van deze thread

Ik ben dan misschien niet thuis is al die medische zaken, maar A+B=C lukt toch nog altijd hoor

nunji

Legacy Member
Ik blijf gewoon drinken wat ik normaal drink maar pak af en toe een Orofar, en dan gaat dat altijd wel weg..

metaphore

Legacy Member
DJ_Trash zei:
ma Poky, Rhinox zegt toch

"Koud drinken/eten verdoofd wel, maar pakt de infectie niet aan. (Ok, technisch gezien warm drinken ook niet, maar warm drinken bevorderd het afbreken van de ontsteking.)"


den thread starter vraagt koud of warm en rhinox zegt warm omdat met een valabele argumentatie

wa gij nu doet is rhinox tegensprekend bevestigen, want Rhinox zegt zelfs dat het de bestrijding ni echt aanpakt,maar werl verdooft... tis tenslotte vooral de pijn waar de patient in eerste instantie van af wil

Poky ge spreekt uzelf dus eigenlijk tegen en draagt in geen enkele zin bij tot het informatieve karakter van deze thread

Ik ben dan misschien niet thuis is al die medische zaken, maar A+B=C lukt toch nog altijd hoor

Poky wil gewoon valse verklaringen teniet doen.
Das toch volledig nuttige informatie helpen?

Als iemand hier iets beweert wat volgens u niet klopt, moogt ge dat toch zeggen. En poky heeft inderdaad gelijk ook.
Bij een onstekingsreactie gaan u vaten al genoeg dilateren om genoeg witte bloedcellen etc. aan te voeren. Extra dilatatie zal geen voordelen meer vormen.

En volgens mij hebt ge hetgene rhinox schrijft niet helemaal goed gelezen, want dit stukje
wa gij nu doet is rhinox tegensprekend bevestigen, want Rhinox zegt zelfs dat het de bestrijding ni echt aanpakt,maar werl verdooft... tis tenslotte vooral de pijn waar de patient in eerste instantie van af wil
is een rare reply als ge rhinox zijn tekst helemaal leest :)
Hij raadt nl. warme dranken aan, waarvan hij zegt dat dit juist wel de bestrijding bevorderd, maar niet verdooft. In tegenstelling tot koude dranken, die wel verdoven, maar niet bijdragen tot de bestrijding.

Dit maar even om poky bij te staan ;)

[TFT]Poky

Legacy Member
bedankt metaphore :)

Ik heb mij misschien niet goed uitgedrukt, mijn punt was gewoon dat ik niet echt geloof in die verklaring. Om de redenen dat ik gegeven heb.
Imo is de uitleg van dat vasodilaterend effect dikke bs ik heb de reden gegeven waarom.
Vasodilaterend effect is al genoeg door onstekings reactie anders konden we alleen maar genezen door warme dranken te drinken.
Warme drank is dus niet nodig en draagt miss een heel heel klein beetje bij. Maar volgens mij is dit effect echt heel heel beperkt tot onbestaande.

Imo is dit weer gewoon "boerengeneeskunde", het helpt het confort van de patient misschien een beetje (psychologisch aspect) maar of het echt fysisch een effect heeft betwijfel ik ten zeerste.

@dj trash
wa gij nu doet is rhinox tegensprekend bevestigen, want Rhinox zegt zelfs dat het de bestrijding ni echt aanpakt,maar werl verdooft... tis tenslotte vooral de pijn waar de patient in eerste instantie van af wil ?

Lees is goed wat Rhinox schrijft
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan