Archief - Kan je leven met één long ?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lamsednav

Legacy Member
Vandaag heeft mijn moeder voor de tweede maal in korte tijd opnieuw een zware operatie achter de rug gehad.

Ze hebben één van haar longen moeten verwijderen. Ze zit al een goed half jaar met de ziekte "polychondritis" - waarvan ik een tijdje geleden eens een topic geopend heb, maar met weinig reactie -.

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die dit weten of iemand kennen die met één long leven en wat zijn / haar bevindingen zijn.

Groetjes :)

Exorikos

Legacy Member
Zware inspanningen worden sowieso wel moeilijker, maar leven is geen probleem denk ik. Mijn pa heeft door te roken en een erfelijke ziekte een longinhoud van 62% en die leeft toch ook nog. :)

D@SîR0

Legacy Member
natuurlijk kan je leven met 1 long, er zijn mensen die zelfs maar met 1 long geboren zijn. Voordeel voor hen is wel dat die dan overontwikkeld is, terwijl uw moeder goed zal moeten oppassen qua inspanningen dat ze doet.

Trouwens: denk je dat dokters 1 long weghalen als je het niet zou overleven ?

Lamsednav

Legacy Member
D@SîR0 zei:
natuurlijk kan je leven met 1 long, er zijn mensen die zelfs maar met 1 long geboren zijn. Voordeel voor hen is wel dat die dan overontwikkeld is, terwijl uw moeder goed zal moeten oppassen qua inspanningen dat ze doet.

Trouwens: denk je dat dokters 1 long weghalen als je het niet zou overleven ?

Mwa, ze moesten die operatie wel doen, anders had ze geen enkele kans meer om te overleven.

Oldskooler

Legacy Member
Er zijn genoeg mensen die leven met 1 long, hardlopen zal er mss wel niet meer inzitten.

kaneetje

Legacy Member
Voetballen enzo ook niet, want als ge daar dan nen bal op krijgt...

boostah

Legacy Member
kaneetje zei:
Voetballen enzo ook niet, want als ge daar dan nen bal op krijgt...

normaal gezien kunt ge zelfs op 1 klaplong overleven dacht ik, maar dan zal stappen zelfs zeer moeilijk zijn (mensen met nog beide longen en beiden een slaggehad dus klaplong kunnen meestal nog stappen)

Mee

Legacy Member
Albert Vanierschot (rijdt Belcar) heeft maar 1 long dacht ik...
Hij doet/deed ook regelmatig mee met Parijs-Dakar.

Fighting Hobbit

Legacy Member
mijn overgrootvader heeft het grootste deel van zijn leven in de mijnen gewerkt en die had uiteidnelijk ook één van zijn twee longen kapot gehoest, uiteindelijk is hij toch nog ergens in de 80 geworden, dus mits een vrij rustig en kalm leven is het zeker mogelijk.

passero

Legacy Member
Mijn pa heeft 2 jaar geleden 2 nieuwe longen gehad omdat de zijne nogal slecht waren...
Hij had op het laatst maar 15% meer van de normale longkapaciteit van een normale mens en hij heeft zo ook enkele maanden geleefd... Hij heeft verschillende jaren geleefd waar zijn capaciteit onder de 50% zat van een normale mens dus dat valt mss te vergelijken met 1 long en dat ging.

Er stonden thuis wel overal zuurstofflessen omdat hij extra zuurstof nodig had. Dit dan wel vanals hij maar 30% niet meer had...

Het zal dus wel zeker doenbaar zijn!!

Kepa

Legacy Member
longen hebben zowiezo 3*meer oppervlakte dan wat je nodig hebt....je moet echter niet denken dat fysieke karweien of sport nog mogelijk zal zijn. Vooral als veel van uw alveolen (:plaats van gasoverdracht tussen lucht-bloed) nog eens dichtgeslibt zijn door de luchtvervuiling en roken.

PS: den rechterlong (3lobben) is groter dan linker(2lobben), dus als ge al ene verliest hoop dat het den linker is :p

SamuraiDuo

Legacy Member
Ik ken iemand van in het lager onderwijs nog.
Die gast zat int 4de leerjaar , en woog 92kg
Hij had 3 longen , waarvan de dokters vorig jaar 1 van zijn longen heeft weggehaald voor bij zijn vader in te planten ( ook vanwege roken )
Zijn vader leeft nu dus op 1 long ... die van zijn zoon. ( Zijn eigen longen zijn beide weggehaald)

Greetz

NSA.Rhinox

Legacy Member
Ik heb patiënten gehad die maar 1 long hebben en ze sloegen niet blauw uit. Dus ja, dat gaat.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan