Archief - juridisch advies gevraagd

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

$anka

Legacy Member
Geen idee of er hier mensen met kennis van juridische zaken zitten. mss wel enkele studenten recht ofzo.

De situatie is als volgt.
Mijn partner en ik zijn aan het rondzien om een huis/appartement te kopen. Nu hadden wij iets op het oog. Na het laatste contact met die mensen zijn we te weten gekomen dat er enkele zaken niet in orde zijn (de elektriciteit enzo). En waren die ons maar aan het pushen om iets te ondertekenen. Dus hebben we een papiertje opgesteld waarop het volgende staat.

verkopers xxx en kopers xxx verklaren hiermee over te willen gaan tot het opstellen van een compromis betreffende appartement xxx nadat de elektriciteit is gekeurd. bij een positief attest word de prijs vastgelegd op xxx euro en bij negatief attest word deze prijs verminderd met de geschatte kosten voor elektriciteit in orde te brengen.

We zijn ondertussen een beetje wantrouwend geworden. Er klopt iets niet aan dat appartement. Nu zouden wij dus ook dat niet willen kopen. Nu vraag ik mij dus af in hoeverre wij daar problemen mee kunnen krijgen. Er staat dus vermeld dat we willen overgaan tot het opstellen van een compromis. Maar niet dat ik verplicht ben die compromis te ondertekenen. Desnoods ga ik tijdens die onderhandelingen dwars liggen en wil ik enkele absurde voorwaarden erin zien staan (bijvoorbeeld dat wij dat wensen te kopen binnen 30 jaar, bepaalde verbouwingen die moeten gebeuren, ... en dat willen de verkopers toch niet).

Wat misschien ook nog iets is waarmee dat papiertje niet geldig is, er staat niet op vermeld dat het in tweevoud is opgemaakt. Ik weet niet in hoeverre dat dan kan gebruikt worden. Want voor hetzelfde geld hebben wij dan zo geen papier gehad ...

In het slechtste geval komen we dus nog na wat er op dat papiertje staat en stellen we een compromis op dat ik toch niet onderteken. Die compromis is tenslotte het bindend document. En is hij enkele kostbare weken tijd kwijt gespeeld om een andere koper te vinden.

Kan er ons wettelijk iets gemaakt worden?

tekn0w!z

Legacy Member
Jullie zijn in het bezit van dat papiertje? In dat geval, gewoon vernietigen.
Zolang er geen huurcontract ondertekend is kan de huurder u normaal niets doen ..

$anka

Legacy Member
euh huren? Ik heb nergens over huren gesproken ...

wss bedoel jij: zolang er geen compromis is getekend dat de verkoper ons niets kan doen

dit is ook hetgeen ik denk, maar had dit toch graag eens nagevraagd :)

Arifiene

Legacy Member
tekn0w!z zei:
Jullie zijn in het bezit van dat papiertje? In dat geval, gewoon vernietigen.
Zolang er geen huurcontract ondertekend is kan de huurder u normaal niets doen ..

Waar hebt gij het over? T gaat om een koop/verkoopcontract.

Normaliter is uw onderhandse akte bindend, feit dat het er niet op staat dat het in 2 exemplaren is opgemaakt is slechts een formele vormvereiste die niet zal leiden tot het tenietgaan van de verbintenis.
Ge zijt dus gebonden tot opstellen van een compromis, en ik vrees dat ge door dat compromis ook zult gebonden zijn, want wat is anders het nut ervan.
Nuja, ik zou me daar toch niet teveel zorgen over maken, indien ge dit wel doet kunt ge terecht bij het plaatselijke justitiehuis waar ge gratis advies krijgt.

edit: laat de verkopers reeds via aangetekende brief weten dat ge niet langer geinteresseerd zijn en motiveer dat, dat zal al veel helpen (vooral moest het ooit tot een gerechtelijk geschil evolueren)

$anka

Legacy Member
ok, ik begrijp dat zo'n papiertje bindend is voor hetgene dat daarop gedefinieerd staat. dus dat wij een compromis willen bereiken.

maar als ik dan bepaalde voorwaarden in die compromis wil zien staan (wat mijn volste recht is) waar de verkoper toch niet mee akkoord gaat, word er uiteindelijk geen compromis bereikt.
en dan heb ik mij wel aan mijn papiertje gehouden.

Maar dit is compleet in het nadeel van de verkoper, want dan speelt hij enkele weken kostbare tijd kwijt om een andere koper te vinden ...

Ik ga sebiet alvast naar het vredegerecht bellen. daar zit ook een advocaat tussen 14 en 16 uur.

Arifiene

Legacy Member
$anka zei:
ok, ik begrijp dat zo'n papiertje bindend is voor hetgene dat daarop gedefinieerd staat. dus dat wij een compromis willen bereiken.

maar als ik dan bepaalde voorwaarden in die compromis wil zien staan (wat mijn volste recht is) waar de verkoper toch niet mee akkoord gaat, word er uiteindelijk geen compromis bereikt.
en dan heb ik mij wel aan mijn papiertje gehouden.

Maar dit is compleet in het nadeel van de verkoper, want dan speelt hij enkele weken kostbare tijd kwijt om een andere koper te vinden ...

Ik ga sebiet alvast naar het vredegerecht bellen. daar zit ook een advocaat tussen 14 en 16 uur.

Als gij bepaalde voorwaarden in uw compromis wou, dan had ge da voor de veiligheid moeten inbouwen in uw oorspronkelijke akte.

Een compromis is toegeven van beide kanten, dus daar staat ge wat wankel met uw argumenten vrees ik.
Nuja, zoals ik zeg, daar gaat ge imo niet veel problemen mee hebben, het is een akte die vatbaar is voor discussie, mooie les voor volgende akte: duidelijker zijn en niets aan de interpretatie overlaten ;).

Vredegerecht geeft geen juridisch advies aan de telefoon ze... Toch niets als het over zo'n zaken gaat. Mss hebde een vast die goed gezind is :).

$anka

Legacy Member
Arifiene zei:
Vredegerecht geeft geen juridisch advies aan de telefoon ze... Toch niets als het over zo'n zaken gaat. Mss hebde een vast die goed gezind is :).

jawel, kijk maar is op http://www.balieantwerpen.be/Page.aspx?pid=159&mida=9&midb=76&midc=&lID=1

Ik heb hier net opt werk met den advocaat gegeld, en die zei ook dat zo'n papiertje niet veel voorsteld. das gewoon een bewijs van intentie tot opstellen van compromis, maar zolang de compromis niet getekend is is er niets aan de hand :)

Arifiene

Legacy Member
$anka zei:
jawel, kijk maar is op http://www.balieantwerpen.be/Page.aspx?pid=159&mida=9&midb=76&midc=&lID=1

Ik heb hier net opt werk met den advocaat gegeld, en die zei ook dat zo'n papiertje niet veel voorsteld. das gewoon een bewijs van intentie tot opstellen van compromis, maar zolang de compromis niet getekend is is er niets aan de hand :)

Ik bedoel eerder dat eerstelijnsbijstand niet zo rap over de telefoon gegeven wordt, meestal prefereren ze da ge langskomt.

$anka

Legacy Member
ah ok

ma het is ondertussen overlegt met enkele juristen, en op basis van dat papiertje, hetgeen enkel een intentieverklaring is, kan niets gedaan worden.
bevestigd door meerdere bronnen.

case closed :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan