Archief - Intelligent Design

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stancke

Legacy Member
Heb vanmiddag examen Aardrijkskunde en bij het onderwerp 'Het ontstaan van de aarde' gaat het op een gegeven moment over het Intelligent Design.

Nu, in m'n cursus staat het ID omschreven als 'theorie die stelt dat bepaalde karakteristieken van het heelal en organismen het best worden verklaard als het werk van een intelligente ontwerper'

Dan zijn er nog 2 concepten, die van de onherleidbare complexiteit en de specifieke complexiteit' Bij beiden wordt er daar een hele ratatam gegeven aan uitleg maar wat is nu het onderscheid/verschil tussen beide complexen?

Zou iemand mij dat even kunnen uitleggen in 'normaal' Nederlands? Heb Wikipedia al geraadpleegd maar het geeft dezelfde uitleg.

Thx :)

Stancke

Xylitol

Legacy Member
Wij hebben da gezien bij godsdienst me Civil Religion... ma om eerlijk te zijn ben ik alles al vergete :p

.:KrusT:.

Legacy Member
Volgens wat ik op wikipedia lees, zijn het 2 ¨verschillende theorieën die aantonen wanneer of waarom je kan bepalen wanneer het leven op aarde etc ontworpen door iets of iemand is.
De eerste zegt dat alles een systeem waarbij de elementen zo in elkaar passen dat het bepaald basisfunctie biedt, en als je een element wegneemt het niet meer correct functioneert.
De tweede zegt dat iets ontworpen is als het betekenisvol en complex is (vb DNA).

Sebek

Legacy Member
Wat een schande dat ze zo iets geven in onze scholen en dan nog in een les aardrijkskunde (wtf?), ik zou meteen de les verlaten.

PapaGanz

Legacy Member
Sebek zei:
Wat een schande dat ze zo iets geven in onze scholen en dan nog in een les aardrijkskunde (wtf?), ik zou meteen de les verlaten.

Een béétje inzicht zou je toch wel moeten leiden tot de gedachte dat het waarschijnlijk een klein deel van de cursus is.

Godzilla*Akira

Legacy Member
In usa was daaromtrend een rechtzaak over. Als ik me goed herinner omdat ze dat in openbare scholen wouden geven ipv evolutieleer van darwin of allersinds te keuze hebben om tussen beide te kiezen, iets in die aard allersinds. Is een beetje een fenomeen in USA of daar toch het meest gekent.

ZoDiaK

Legacy Member
Nuja, intelligent design tot daar aan toe...in feite is dat idd een alternatieve theorie, hoewel er niet veel (geen) ondersteunend bewijs voor is. Feit is wel dat er toch een aanzienlijk aantal mensen het geloven/de theorie aanhangen, en daarom vind ik het wel verantwoord van het te vermelden, het is immers nog altijd algemene vorming. Zolang het maar niet voorgesteld wordt als de "betere" theorie, geen probleem.

Creationisme daarentegen is nog een ander verhaal :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan