Archief - Instellingen van openbaar nut

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jayvie

Legacy Member
Het is meer een vraag dan een discussie, maar wat zijn net instellingen van openbaar nut? Zijn dat bijvoorbeeld bibliotheken, of wat moet ik mij hier bij voorstellen? (Tis voor een examen)

Het gaat over de verschillende maatschappelijke sectoren, de omschrijving, het belang ervan en enkele voorbeelden. Zo staat er bijvoorbeeld ook bij: de gezondheidssector, de non-profit sector en instellingen van openbaar nut...

Een andere vraag:

De federale instellingen, zijn dat dezelfde? Want dat is ook een apart puntje:

De federale instellingen met betrekking tot de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht.

Gaat het dan gewoon over de Trias Politica, met benoeming van deze machten (dus de rechterlijke zijn de rechtbanken, de uitvoerende de ministers etc.)?

Alvast bedankt! Google brengt me weinig hulp :(

themummy123

Legacy Member
Zijn dat niet zo van die vzw's?

vb justitiehuis, wetswinkel en zo van die dingen?



edit: is die term nu verandert? check dit artikel.
De vroegere juridische benaming ‘instelling van openbaar nut’ werd daarin vervangen
door de nieuwe benaming ‘stichting van openbaar nut’. Het gebruik van de term
stichting is voortaan voorbehouden aan rechtspersonen opgericht, overeenkomstig de
wet, onder de vorm van een stichting van openbaar nut of een private stichting.


http://www.kbs-frb.be/files/db/NL/FAQnl.pdf


Bovendien moet het doel het openbaar nut dienen, dit wil zeggen, gericht zijn op het
verwezenlijken van een werk van 'filantropische, levensbeschouwelijke, religieuze,
wetenschappelijke, artistieke, pedagogische of culturele aard

(bijvoorbeeld: strijden
tegen een welbepaalde ziekte, bewaren en tentoonstellen van de werken van een
kunstenaar,...).

Jayvie

Legacy Member
Geen idee.

Heb al ontdekt dat Kind en Gezin een voorbeeld is van zo'n instelling.
Maar wat zouden dan de verschillen zijn met de non-profit sector, aangezien die er ook apart opstaat.

themummy123

Legacy Member
Check m'n edit(vorige post)

Non profit sector is de algemene term.
non-profit sectoren (instellingen van openbaar nut, ziekenfondsen, ziekenhuizen, NGO’s, politieke partijen, enz.).

Jayvie

Legacy Member
Aha, das in elk geval toch al iets dan ;) Thanks.

Moest ge meer vinden, of iemand anders meer weten, let me know!

Jayvie

Legacy Member
Alster iemand iets meer kan vertellen, graag, tis namelijk al voor morgen..

Arifiene

Legacy Member
Jayvie zei:
Het is meer een vraag dan een discussie, maar wat zijn net instellingen van openbaar nut? Zijn dat bijvoorbeeld bibliotheken, of wat moet ik mij hier bij voorstellen? (Tis voor een examen)

Nee, dat zijn geen bibliotheken, maar letterlijk wat het woord zegt: het zijn verenigingen of instituties die tot doel hebben een maatschappelijk nut te creëren. Tegenwoordig geven ze echter verscheidene (imo) nutteloze instellingen ook het statuur van 'instelling van openbaar nut'. Het belangrijkste hierbij is dat deze instellingen rechtspersoonlijkheid hebben.
Juridisch: Alleen de instellingen, die, met uitsluiting van stoffelijk winstbejag, het tot stand brengen nastreven van een werk op gebied van filantropie, godsdienst, wetenschap, kunst, opvoedkunde, worden geacht instellingen van openbaar nut te zijn.
Een bibliotheek kan dat statuut wel aanvragen dacht ik, maar zolang ze dit niet doet, en geen rechtspersoonlijkheid verwerft is ze hte ook niet. Je moet het statuut dus aanvragen eer je het krijgt.

Het gaat over de verschillende maatschappelijke sectoren, de omschrijving, het belang ervan en enkele voorbeelden. Zo staat er bijvoorbeeld ook bij: de gezondheidssector, de non-profit sector en instellingen van openbaar nut...

Een andere vraag:

De federale instellingen, zijn dat dezelfde? Want dat is ook een apart puntje:
Neen, de federale instellingen zijn gewoon instellingen op federaal (dus op Belgisch, en niet op gewestelijk/gemeenschappelijk) niveau. Een instelling van openbaar nut kàn federaal zijn maar dit hoeft niet, ze kan bvb ook gewestelijk zijn.
De federale instellingen met betrekking tot de wetgevende, uitvoerende en rechterlijke macht.

Gaat het dan gewoon over de Trias Politica, met benoeming van deze machten (dus de rechterlijke zijn de rechtbanken, de uitvoerende de ministers etc.)?
Idd: rechterlijk: hoven en rechtbanken, wettelijk: parlement en uitvoerend:koning+ministers
Alvast bedankt! Google brengt me weinig hulp :(
message too short

Jayvie

Legacy Member
Goed, aangezien ik de pc bijna afsluit voor vandaag, wil ik iedereen alvast bedanken voor zijn medewerking :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan