Archief - Hoe meet je de ph van je grond.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phatom

Legacy Member
welk is de correcte manier om met een electronische ph-metere de zuutegraad van de grond te meten? laatst was ik in discussie en na wat gegoogled te hebben ben ik nog niet veel wijzer.

ik zoek dus de analyse die ze in een labo gebruiken.

klootvis

Legacy Member
Let op dat de pH van de bodem zeer dynamisch is en dus op ieder moment kan wijzigen. Enkele belangrijke invloeden

- Gasdiffusieprocessen (en gevolgen voor microbiële biotopen: anaerobe (lees: zonder O2) bacteriën fermenteren voedingsstoffen tot organische zuren). Een gecompacteerde bodem is doorgaans zuurder dan een niet-gecompacteerde
- Organisch materiaal wijziging (humuszuren: geconjugeerde cyclische zuren vol met zure groepen) ==> seizoensafhankelijkheid
- Uitwisselbare zuurheid. Aluminiummineralen kunnen bij verwering een hexadentaat vormen met water (Al3+_(H2O)6) waarop het water dan ontbonden wordt in zure protonen. ==> Al3+_(H2O)5_OH- + H+
- segregatie van bodem in bodemhorizonten (die verschillende laagjes als je een put van 1m graaft) door podzolisatie, kleiuitspoeling en dergelijke
Je oorspronkelijk homogeen bodemmateriaal wordt hierdoor verplaatst naar lager gelegen bodemlagen. O.a. humus kan alumunium complexeren en dan treedt het verhaaltje van het punt hierboven weer op.
Let dus op dat je bij je pH-meting een onderscheid maakt tussen je verschillende bodemlage (de bruine, de gele, de zwarte laag)


Blablabla, nog een hele hoop zever die jullie wss niet interesseert, gewoon maar effe om te zeggen dat het heel moeilijk is om te stellen: dit is nu de pH van de bodem op deze plaats

phatom

Legacy Member
bedankt jongens maar hiermee heb ik heb nog geen antwoord op mijn vraag.

klootvis

Legacy Member
Sorry voor naast te kwestie te antwoorden. Op excursies bodemkunde (2de bac bio-ir) werd de gewone standaardprocedure toegepast.
-Suspendeer 1 deel bodem (vb. 5g) in 5 delen gedestileerd water (in een testbuis, d.i. een soort grote plastieken proefbuis)
-Grondig schudden zodat de hele bodemstructuur gedesintegreerd wordt.
-Een 15-tal minuten je kleimineralen laten bezinken
-Een verzadigde kalomelelektrode inbrengen in het supernatans van je oplossing (het bovenste gedeelte in je proefbuis)
-pH-aflezing doen

Doorgaans wordt het water ook wel eens vervangen door een CaCl2-oplossing, aangezien hier gecompenseerd wordt voor eventuele bodemzouten (minerale ionen) die je potentiaalmeting zouden kunnen verstoren omdat er diffusieprocessen uit je elektrode optreden. Het is dus ook handig (als je het echt professioneel wil aanpakken) om een meting te doen van de EC (maat voor elektrische geleidbaarheid van je staal) die je dan een idee geeft van hoe groot de invloed is van deze minerale bodemzouten.

Hopelijk ben je hier iets meer mee.

Mvg

Klootvis
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan