Archief - Hoe denken doven?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mee

Legacy Member
Misschien een rare vraag, maar ik vraag het mij al lang af.
Ik (en ik hoop dat ik niet alleen ben ;)) denk in het Nederlands, in taal, in woorden dus...
Maar hoe denken mensen die nog nooit een geluid hebben gehoord?

Ik beelden, in tekst, in... ?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk overkomt :).

ComputerVISTA

Legacy Member
Intressante vraag, maar ik denk dat veel doven de woorden wel kennen maar niet weten hoe ze klinken.

Gentille

Legacy Member
ik denk dat ze denken in beelden en in gebarentaal, best eens aan een dove vragen (in gebarentaal weliswaar ;))

R-evolution™'

Legacy Member
moeste ze in beelde denke lijkt me dat het veel trager zou gaan
mensen vroeger die niet konden praten waren ook lang niet zo slim/snel als ons

Wesdude

Legacy Member
Is iets wat ik me ook al heel lang afvraag, maar daar zijt ge niks mee zeker:D

vloet

Legacy Member
kheb nen tijd geleden ook eens zoiets gevraagd hier. kzal eens searchen.

ComputerVISTA

Legacy Member
R-evolution™' zei:
moeste ze in beelde denke lijkt me dat het veel trager zou gaan
mensen vroeger die niet konden praten waren ook lang niet zo slim/snel als ons

In beelden kan het misschien net sneller gaan omdat je dan in 1 beeld veel meer kan laten zien dan in één zin.


't Is maar een gedacht natuurlijk hé :p

128MB

Legacy Member
hmm, betekend niet dat je doof zijt, dat je niet kunt "praten" in je hoofd.
mja ik weet niks :unsure:

Avilowca

Legacy Member
R-evolution™' zei:
moeste ze in beelde denke lijkt me dat het veel trager zou gaan
mensen vroeger die niet konden praten waren ook lang niet zo slim/snel als ons

Waarom is het dan dat meerdere autisten vaak uitblinken in bepaalde zaken waar de "slimme en snelle mensen als ons" niet aan kunnen ?

Ik denk dat we de kracht van het menselijke brein niet mogen onderschatten.

Persoonlijk denk ik dat dove mensen meer gebruik maken van patronen en zintuigelijke sensaties in hun denken.

Een vage analogie is misschien het Chinese schrift. In de meeste Westerse talen wordt er gebruik gemaakt van zinconstructies en een rationele opbouw.

De Chinezen gebruiken dan weer een reeks van tekens die door ze in een patroon te zetten een bepaalde betekenis krijgen.

a242050

Legacy Member
Avilowca zei:
Waarom is het dan dat meerdere autisten vaak uitblinken in bepaalde zaken waar de "slimme en snelle mensen als ons" niet aan kunnen ?
Dat zijn hoogbegaafde autisten en hoogbegaafd komt evenveel voor bij autisten dan bij "normale mensen".

Boukreev

Legacy Member
doven kunnen toch normaal lezen en kunnen dus toch perfect in woorden denken

migelle

Legacy Member
ik denk da ze gewoon de woorde kenne maar er zelf een klank aan geve en zo denken en zo toch zinnen kunnen maken om in gebarentaal uit te drukken

eigelyk als ge zo begint te denke ist wel raar da ge uzelf kunt horen als ge denkt maar iemand anders nie :p

Thales

Legacy Member
die zullen wel denken in woorden zeker?
aangezien dat overeenkomt met lezen. en lezen kunnen ze toch

svendevil

Legacy Member
Doven kunnen toch spreken? Kunnen ze dan ook niet in gesproken taal denken?

Daedie

Legacy Member
svendevil zei:
Doven kunnen toch spreken? Kunnen ze dan ook niet in gesproken taal denken?
Hoe kunnen doven nu spreken als ze een taal niet kunnen horen (zij die doof geboren zijn dan).

Wazzie

Legacy Member
Doven kunnen spreken na veel oefenen, enkel is hun intonatie natuurlijk veel slechter dan bij een horende mens.

svendevil

Legacy Member
HC_Daedalus zei:
Hoe kunnen doven nu spreken als ze een taal niet kunnen horen (zij die doof geboren zijn dan).

Sommige doven kunnen liplezen en zij kunnen wel makkelijk de intonatie in hun woorden leggen, ik heb ooit eens een vakantielief gehad die doof was (doof geboren) en dus kon spreken en liplezen.

Tyrael

Legacy Member
@ Gmotha: houd je kortzichtige commentaar voor jezelf, danku.

Zelf ben ik 22 jaar en evenveel jaar diep doof.

Het is nu nochtans wel zo dat er doven/slechthorenden bestaan die kunnen spreken, alsook er doven/slechthorenden bestaan die gebarentaal gebruiken (waarvan de spraak minder of niet is ontwikkeld). Ikzelf behoor tot die eerste groep, hoewel ik sinds een paar jaar het gebarentaal kan min of meer kan beheersen. Als ik denk, dan wéét dat ik aan het denken ben, alleen is het zonder geluid en haal ik mij bijna altijd beelden of mensen die spreken voor de geest. Ik zie dan dat ze spreken, waarop ik dan aan spraakafzien (liplezen) doe.

In principe ben ik van mening dat de acties van doven/horenden niet verschillend zijn - ongeacht de manier van denken. Er kan wel een verschil zijn als je moet denken om dan iets te uiten in woorden , laten we in dit geval een geschreven tekst nemen: gebarentaalgebruikers kennen de woorden wel, maar hebben zo'n slechte kennis van de Nederlandstalige grammatica waardoor ze geen echte zinnen kunnen construeren en dan hun gebaren "omzetten" naar een zinsbouw. FYI: in de gebarentaal worden veel woorden zoals lidwoorden, voorzetsels, correcte vervoeging van werkwoorden weggelaten, vandaar de soms slechte constructies. Voor een dove zoals ik is het echter geen probleem omdat ik leerde spreken en communiceren met andere gewone mensen, en ook omdat ik veel boeken las + bedreven was in de grammatica :). Als je dan moet denken om iets tot uitvoering te brengen (schilderen, werken,...), is er geen verschil tussen een dove en een gewone mens.

Hopelijk is dit een afdoend antwoord. Ik kom deze thread dan nog eens checken voor andere antwoorden. Het kan zijn dat ik ergens iets fout heb verwoord of een tegenstrijdigheid, ik wil dit gerust bespreken hoor!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan