Archief - Hobbies en intresses

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stancke

Legacy Member
Allez,weer wat zitten nadenken tijdens de lessen vandaag.

Ik neem mezelf nu als voorbeeld,fauna en flora intresseren me bitterweinig....
Moest ik nu iedere dag artikels lezen over fauna en flora en iedere documentaire meeneem over planten enzo bestaat de kans dat dan ik geobsedeerd geraak door planten m.a.w: dat het een hobby word.....

Staat het bij de geboorte vast welke onderwerpen je aanspreken en welke niet of kan je je verplichten om van een bepaald onderwerp je hobby te maken?

Bedankt en sorry als het wat dom is uitgelegd:$

Arifiene

Legacy Member
Ik denk dat het veel met opvoeding te maken heeft...
Mijn lief interesseert zich voor nix, en dat hebben zen ouders bvb nooit erg gevonden, dus hij heeft er nooit een inspanning moeten voor leveren...
De meeste mensen evolueren daarin, gaan zich erin verdiepen voor zichzelf (zoals ik), sommigen trekken zich van de wereld nix aan (oals mijn lief)
dit terzijde :p

Ik vind bijna alles interessant, mijn ouders bijlange niet, en der heeft me niemand ooit gepusht, dusja, mss toch aangeboren? :p

ChfZ | Hanky

Legacy Member
Ge zult zowiezo wel bepaalde voorkeuren meekrijgen van uw ouders en als kind zulde ook wel beïnvloed worden door uw ouders (als ze u bvb inschrijven bij een voetbalploeg ofzo)

Avondland

Legacy Member
Ge ontwikkelt zoiets uiteindelijk door zelf te ontdekken maar er zijn heel wat psychologen met heel wat uiteenlopende meningen. Behavioristen staan radicaal tegenover humanistische psychologen en dan heb je nog de (neo-)freudianen ook. Maar ik ben van mening dat opvoeding en de daarbij ontwikkelende nieuwsgierigheid naar het werken van de wereld de belangrijkste factoren zijn bij het groeien naar interesse voor bepaalde hobbies.

Santa

Legacy Member
Ik moet zeggen dat ik alleen squash qua sport. En dat is voor de "mens sane in corpore sano" :p
Voor de rest bennek ook niet echt een zwaar uitgaangspersoon, alles met mate :)

Swooper

Legacy Member
Maar ik ben van mening dat opvoeding en de daarbij ontwikkelende nieuwsgierigheid naar het werken van de wereld de belangrijkste factoren zijn bij het groeien naar interesse voor bepaalde hobbies.

Ge zult zowiezo wel bepaalde voorkeuren meekrijgen van uw ouders en als kind zulde ook wel beïnvloed worden door uw ouders (als ze u bvb inschrijven bij een voetbalploeg ofzo)

Ik denk dat het veel met opvoeding te maken heeft...

I rest my case.

Suphafly

Legacy Member
baah
het kan ook zijn
bv ik zag iemand skateboarden
en vond da direct beestig
mijn ouders zijn er nooit voor ma ook ni tegen geweest
mjin nonkel heeft mij wel altijd gesteuned
ni dak goe zijn ofzo ma
die drang om te skaten is tot de dag van vandaag nooit meer weggegaan

Dirty_Col

Legacy Member
Santa| zei:
Ik moet zeggen dat ik alleen squash qua sport. En dat is voor de "mens sane in corpore sano" :p
Voor de rest bennek ook niet echt een zwaar uitgaangspersoon, alles met mate :)

mens sana :unsure:

Ik denk dat zo'n dingen door heel veel factoren beïnvloed worden, zoals met de meeste dingen wel het geval is :)

D@SîR0

Legacy Member
:offtopic:
fauna is het dierenrijk, flora is het plantenrijk

kan je jezelf verplichten tot een hobby? tuurlijk wel en met wa doorzettingsvermogen gaat ge het nog leuk vinden ook tot het een échte hobby is en geen bezigheidstherapie

ge kunt wel in een bepaalde richting geduwd worden, maar moest het geheel afhankelijk zijn van de opvoeding, dan zouden alle kinderen van een gezin toch ongeveer dezelfde hobby's hebben, wat dus helemaal niet het geval moet zijn

DJ 0lly

Legacy Member
D@SîR0 zei:
ge kunt wel in een bepaalde richting geduwd worden, maar moest het geheel afhankelijk zijn van de opvoeding, dan zouden alle kinderen van een gezin toch ongeveer dezelfde hobby's hebben, wat dus helemaal niet het geval moet zijn

ja dat denk ik ook althans de eerste zin. 't probleem is net dat je niet kan zeggen of het nu enkel het 1ne of enkel het andere is. Onze persoonlijkheid is een kenmerk dat zich zowel door erfelijke factoren als milieufactoren wordt bepaald. Dus als de ouders zien dat hun jongetje van 3een voorliefde heeft voor een voetbal of dergelijke ....
Maar dan spreken we niet echt over een hobby in de enge zin van het woord
Hiermee wil ik zeggen dat hetgeen al bepaald is enkel word gestimuleerd.
Hoe geraakt iemand bezeten van postzegels? Hierin spelen ouders een heel kleine rol denk ik en ligt het aan uw persoonlijkheid en dat is nu net iets dat zowel milieu als erfelijk is dus :d 'k blijf eigenlijk in 't midden.

Maar ik geloof niet dat als je u niet interesseert in iets maar toch volgestoken wordt met informatie errond dat het geen hobby wordt. Zoals daar met fauna en flora

Tha_nOn

Legacy Member
veel voorkeuren zijn aangeboren, maar of ge er iets mee doet hangt af van uw karakter en uw omgeving (en uw karakter hangt ook al af van uw genen en uw omgeving\o/)

^^pathfinder^^

Legacy Member
vroeger hebben ze me altijd gepusht voor een sport te doen en naar de scouts te gaan, en vind ik dat ik een sport moet doen om mn lichaam fit te houden en scouts, mja, da doe ik gewoon omdat het zalig is :)

killgore

Legacy Member
Met ouders te maken :x?

Ik werk graag met een pc -> mijn ouders hebben me daar zo lang mogelijk van weggehoude :p.
Ik interesseer me in wetenschappen -> n/o, maar op dat vlak zijn men ouders zo dom als lood ...

Het zal wel gedeeltelijk met je omgeving te maken hebben natuurlijk, maar veel meer hangt het denk ik af van je vaardigheden, iets waarin je goed bent zal je sneller tot hobby nemen :).

enige dat ik graag deed en mijn ouders hebben voor gezorgd was KSA en dat ben ik ook gestopt omdat het wat erg eh, plat, werd in die ksa (kheb er achteraf wel spijt van gehad dat ik niet naar een andere jeugdbeweging ben gegaan, ma soit).

Rivers

Legacy Member
Ik denk ook deels door je levenservaringen.. Alé in mijn geval toch. Bijvoorbeeld: mijn vriend moest een test leren voor de volgende dag en ik was mee aan het kijken wat hij moest leren (was nu mechanica) en voordien had ik dat nooit iets gevonden en toen ik dat allemaal las, vond ik dat eigenlijk wel veel interessanter dan dat ik dacht. Sindsdien: alles wat met elektriciteit en machines heeft te maken (bijvoorbeeld als ze op tv laten zien hoe ze een winkelkarretje maken), dat vind ik dan super :p

Tweak37

Legacy Member
killgore zei:
Met ouders te maken :x?

Ik werk graag met een pc -> mijn ouders hebben me daar zo lang mogelijk van weggehoude :p.
Ik interesseer me in wetenschappen -> n/o, maar op dat vlak zijn men ouders zo dom als lood ...
.

² :)

maar langs de andere kant zijn er ook wel weer duidelijk raaklijnen dus je meot het nuanceren...

Quilombo

Legacy Member
weinig is bepaald bij uw geboorte

vooral bepalend zijn de eerste levensjaren waarin je op bepaalde vlakken gestimuleerd wordt (door je opvoeding en omgeving).

later zal zich dat dan manifesteren in je hobby's (niet hobbies): in wat je goed kan, zal je je ook meer interesseren.

nu is dat ook niet 100% waar want in iets waar je veel mee bezig bent (ook al kan je het niet zo goed) ga je je ook automatisch meer interesseren...

w00tw00t

Legacy Member
Quilombo zei:
weinig is bepaald bij uw geboorte

Der zijn toch wel redelijk wat dingen bepaald bij u geboorte of heb je het over de hobbies? Dan mijn excuses
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan