Archief - [GEZOCHT] Informatie over Babelsberg

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

zipke

Legacy Member
Geschiedenis-geïnteresseerden en Hitler-kennenden,

deze thread is volledig naar jullie gericht :)

Ik ben eigenlijk opzoek naar informatie over het Hitlerkamp op de Babelsberg. Wanneer ik dit zoek op google krijg ik altijd informatie over het filmcentrum dat daar gelegen is en over Potsdam...

Heeft iemand misschien meer informatie over dit kamp? Over Ausschwitz bestaan er sites met "mooie" foto's van de kamers enzo, en ik vroeg me af hoe het er in Babelsberg uitzag...

Iemand die dit weet? Links? Informatie?

Thanks, Zipke

Edit: Voor het hier gesloten wordt, het is geen huistaak ofzo (aangezien ik economie studeer enzo:))
Gewoon uit interesse.

NSA.Rhinox

Legacy Member
Ik ken het zelf niet, maar heb hier stapels boeken liggen over wo II (ettelijke tig kilo's). Als ge min of meer kunt schetsen wavoor iets dat da was, dan kan ik u binnekort misschien verder helpen.

Concentratiekamp, vernietigingskamp, werkkamp, sportkamp voor de HJ,...?

zipke

Legacy Member
Oei oei, nu vraag je mij iets :s Ik heb echt geen idee.
Het zijn nu net die zaken die ik er zelf ook over wil weten :)

Misschien dat iemand hier er de perfecte titel op kan plakken?

NSA.Rhinox

Legacy Member
Van hetgeen ik er van versta was Babelberg een plaats waar propagandaflms werden gedraaid ten voordele van Hitler, gelijk de Reichstag een etablissement was voor politieke aangelegenheden enzo.

zipke

Legacy Member
Nee twas ook een kamp hoor aangezien mij opa daar heeft gezeten :s

Maar durf hem niet vragen wat hij daar heeft moeten doen of wat het was want het lag duidelijk gevoelig.. Na 80 jaar eindelijk al de naam te weten gekomen...

NSA.Rhinox

Legacy Member
Wel, als ik u was dan vroeg ik het hem onder vier ogen, en op een kalme plaats. Ook al ligt het gevoelig, onderschat het incasseringsvermogen van een mens niet. Misschien doet het wel deugd van alles eens te vertellen, wie weet.

DJ BUZZE retro

Legacy Member
Mijn vader heeft Rastenburg bezocht, de bunker waar de aanslag op Hitler is gepleegd door Von Stauffenberg

misschien eens aan hem vragen? Ik weet persoonlijk niet hoever Babelsburg hiervan verwijderd ligt, zal ook wel in Pruisen (huidig Polen) liggen zeker?

Tyfius

Legacy Member
Ik ben er ook allemaal niet meer van op de hoogte, 't zit wat ver weg, maar voor zover ik weet was er in Potsdam-Babelsberg geen kamp, alleen de filmstudio waar de propaganda films van Hitler werden gedraaid. Daar zullen waarschijnlijk wel gevangenen aan het werk gezet zijn.
Er was wel een zeer groot werkkamp in Sachsenhausen (200.000 gevangenen, 100.000 doden), dat ligt iets ten noorden van Berlijn in de omgeving van Oranienburger. Het zou me dus verbazen moest er in Potsdam-Babelsberg ook een geweest zijn. Potsdam-Babelsberg ligt ten westen van Berlijn, en ik denk dat het tussen Potsdam-Babelsberg en Sachsenhausen zo'n half uurtje rijden is, die liggen op korte afstand van elkaar.

Hier is een kaartje, ik heb de locaties aangeduid waar ze zouden moeten liggen.

dJeez

Legacy Member
zipke zei:
Maar durf hem niet vragen wat hij daar heeft moeten doen of wat het was want het lag duidelijk gevoelig.. Na 80 jaar eindelijk al de naam te weten gekomen...
Was hij politiek gevangene? Zo ja, dan kan je zijn dossier Politieke Gevangene opvragen op basis van zijn naam en geboortedatum.

Dat dossier kan aangevraagd worden bij:
Federale Overheidsdienst Sociale Zaken – Dienst voor Oorlogsslachtoffers
Luchtvaartsquare 31
1070 Brussel
02/528 91 59

Ik heb ook 2 email adressen waar je dat per mail zou moeten kunnen opvragen (ik ga die hier niet posten om spam te voorkomen), via PM krijg je die indien gewenst.

Verder kan het SOMA ook wel een bron van informatie zijn.

zipke

Legacy Member
Hey!

Bedankt allemaal al voor jullie reply's. En jullie gedane moeite natuurlijk...

Ik zal mijn opa nog eens vragen waar hij heeft gezeten misschien heeft hij zich vergist?

Ik laat het jullie weten wanneer ik meer weet. (zal wel niet eind volgende week zijn want zie hem een week niet).

Echt waar, al HARTELIJK bedankt voor jullie moeite!!!!

Groetjes, Zipke.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan