Archief - gezichtspunten over kindermisbruik

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

prutseke

Legacy Member
ik weet het mensen, het is een lange tekst, maar zeker eens de moeite om te lezen

Wat je als volgt te lezen zult krijgen is door Dave Pelzer geschreven. deze persoon is zelf een slachtoffer van kindermishandeling geweest. Hij heeft een boek geschreven met zijn eigen ervaringen: “Ik was niemand”

Persoonlijke noot: Zelf heb ik dit boek gelezen en ik was diep geschokt. (en ik kan al tegen een stootje) het is een boeiend boek dat je rap uitleest. Voor iedereen die meer over deze problematiek wil te weten komen is dit boek een echte aanrader


Gezichtspunten over kindermisbruik

Toen ik als kind in een verduisterde wereld woonde, vreesde ik voor mijn leven en dacht ik dat ik alleen was. Nu ik volwassen ben, weet ik dat ik niet alleen was. er waren duizenden andere kinderen die mishandeld werden.
Uit verschillende statistieken blijkt dat in ons land naar schatting een op de vijf kinderen fysiek, emotioneel of seksueel misbruikt wordt. Helaas zijn er nog velen onder het slecht geïnformeerde publiek die denken dat het allemaal wel meevalt; dat ouders hun ‘recht’ om kinderen discipline bij te brengen gewoon weleens een beetje uit de hand laten lopen. Diezelfde mensen geloven waarschijnlijk ook dat excessieve tucht het kind niet in zijn volwassenheid zal achtervolgen. Dat is een tragische denkfout.
Ooit zal een volwassene die in zijn jeugd het slachtoffer van kindermishandeling is geweest zijn of haar opgekropte frustraties ventileren op de maatschappij of op degene die hem of haar dierbaar zijn. Over extreme gevallen wordt het publiek wel goed geïnformeerd. Dergelijke incidenten zijn aantrekkelijk voor de media en schroeven kijkcijfers op. We horen over een vader die zijn kind bewusteloos slaat en het op de vloer laat liggen terwijl hijzelf naar bed gaat. We horen over een vader die zijn peuter in de toiletpot onderdompelt. Beide kinderen hebben het niet overleefd. Nog extremer is het geval van een vader en moeder die elk een kind vermoorden en de lijkjes 4 jaar lang verborgen hielden. Er is het geruchtmakende verhaal over het mishandelende kind dat als volwassen man in een moordzuchtige bui net zolang weerloze bezoekers van een McDonald’s neermaaide totdat de politie er een eind aan maakte door hem van het leven te beroven.
Maar veel vaker verdwijnen slachtoffers van kindermishandeling in de anonimiteit, zoals de dakloze jongen die onder een brug slaapt en een kartonnen doos als zijn thuis beschouwt. Elk jaar lopen duizenden misbruikte meisjes van huis weg en zijn gedwongen hun lichaam te verkopen, willen ze overleven. Anderen sluiten zich aan bij groeperingen die op niets anders uit zijn dan op geweld, terreur en vernietiging.
Veel slachtoffers van kindermishandeling stoppen hun verleden diep weg, zo diep dat het ondenkbaar lijkt dat ze hun kinderen hetzelfde aan zullen doen. Ze leiden een normaal leven, stichten een gezin en werken aan hun carrière. Maar dikwijls dwingen de gebruikelijke problemen van het dagelijks leven hen zich te gedragen zoals hun als kind is geleerd. Hun partner en kinderen worden dan het mikpunt van hun frustraties, en zonder het te beseffen maken ze met hun altijd sluimerende woede de cirkel weer rond.
Veel slechtoffers van kindermishandeling houden zich veilig in hun schulp verborgen. Ze kijken de andere kant op en denken dat ze met hun verleden hebben afgerekend door het niet te erkennen. Zij geloven dat hun doos van Pandora vooral gesloten moet blijven.
Elk jaar worden er miljoenen in de kinderbescherming en aanverwante instanties gepompt. Dat geld gaat hoofdzakelijk naar pleeggezinnen, kindertehuizen en opvangcentra. Er zijn subsidies voor duizenden particuliere organisaties, waaronder die voor misbruikpreventie en voor de begeleiding van gewelddadige ouders en hun slachtoffers. Elk jaar neemt hun aantal toe. In 1990 waren er in de VS meer dan 2,5 miljoen gevallen van kindermisbruik bekend. In 1991 steeg dit tot meer dan 2,7 miljoen. Op het moment dat ik dit schrijf, zijn het er meer dan 3 miljoen.

Racemaniac

Legacy Member
Mja, kinderen krijgen is blijkbaar een basisrecht dat men niemand wilt ontnemen, en zolang dat het geval is, blijft dit gebeuren.

'k heb ooit eens een artikel daarover gelezen, dat het herstellen van't gezin prioriteit nummer 1 is bij zo'n problemen. als drugsverslaafde ouders hun kinderen dus verwarlozen/mishandelen, en ze na véél geprocedeer de kinderen elders plaatsen, zullen zodra die ouders weer "goed" zijn (lees een maandje "zonder" drugs), de kinderen weer bij die ouders geplaatst worden, waarna de miserie wss weer begint.

De enige redelijke oplosssing zou imo zijn dat ze ouders die echt zware verwaarlozing/mishandeling van kinderen tonen het recht van kinderen ontzeggen (en dus die hun kinderen ogenblikkelijk permanent in een pleeggezin zetten. van die kinderen een speelbal maken die constant van hun ouders naar een pleeggezin moeten gaan, en omgekeerd , is veel erger da nze bij pleegouders laten ogproeien...)

Smontje

Legacy Member
Mja ik moet wel toegeven dat ik denk dat er een beetje toch taboe is over dit onderwerp. Men spreekt er niet graag over omdat het nogal wat "raar" is om dergelijke te zaken in het open te smijten maar het is zeer actueel.

Wat ik zonet las bevestigt toch mijn conclusie. De opvoeding is bijna 100%.
Ik bedoel daarmee dat je de opvoeding voor de rest van je leven meedraagt en dan nog met bijsturing het moeilijk is om op de juiste manier te leven.

Ik ben ervan overtuigd dat mensen die in contact komen met dergelijke zaken er een betere kijk op hebben maar ik zou toch willen aanduiden dat zoiets moet bespreekbaar blijven en niet verder gaan als taboe.

Razzia

Legacy Member
Racemaniac zei:
Mja, kinderen krijgen is blijkbaar een basisrecht dat men niemand wilt ontnemen, en zolang dat het geval is, blijft dit gebeuren.

Idd, soms heb ik echt zin om te zeggen: "Gij zou geen ouder mogen zijn." Want ik heb ne maat die zelf mishandeld geweest is (in mindere mate). Maar toch, sommige mensen moeten ze verbieden om ouders te worden.

-Helld0g-

Legacy Member
Racemaniac zei:
De enige redelijke oplosssing zou imo zijn dat ze ouders die echt zware verwaarlozing/mishandeling van kinderen tonen het recht van kinderen ontzeggen (en dus die hun kinderen ogenblikkelijk permanent in een pleeggezin zetten. van die kinderen een speelbal maken die constant van hun ouders naar een pleeggezin moeten gaan, en omgekeerd , is veel erger da nze bij pleegouders laten ogproeien...)

mja kvind ni dat het de taak is van de gemeenschap om voor de kinderen te zorgen percies hé...

maar ik heb ook geen groot hart hé ;)

prutseke

Legacy Member
-Helld0g- zei:
mja kvind ni dat het de taak is van de gemeenschap om voor de kinderen te zorgen percies hé...

maar ik heb ook geen groot hart hé ;)

de pleegouders kiezen er volgens mij toch wel zelf voor hoor om kinderen op te vangen. en ik vind dit geweldig van deze mensen! ik denk niet dat ik dit in hun plaats zou kunnen doen. ik heb echt medelijden met deze kinders maar ik weet hoe ze zijn als ze ouder worden (persoonlijk ken ik iemand, nu 13) en geloof me het zijn niet van de gemakkelijkste kinderen
daarom vind ik het chapeau van die mensen die hun hart openstellen om deze kinderen op te vangen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan