Archief - Geschiedens van de trein in belgie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[-AoLP-]Linkin

Legacy Member
hallo iedereen.

Ik zou graag wat informatie willen vergaren over het begin van de station en de eerste stoomtrein in 1835 in belgië.
Zou er iemand mij hiermee kunnen helpen.
Taal doet er niet aan toe, het mag engels, frans, nederlands zijn.
Ik wil er gewoon wat wijzer in worden.
Uit interesses voor treinen zou ik dit ook willen weten.

Als er iemand mij zou kunnen helpen, zou het al goed zijn.

Ik heb al een boek gevonden: L'architecture des gares en Belgique. Tome I (1835-1914).
Maar ik heb niet genoeg tijd om naar de bibliotheek te gaan.

dank u alvast voor het hulp

el shorty

Legacy Member
ik kan je, als je dat wil natuurlijk, wat wetenschappelijk historische werken daaromtrent geven, niet fysiek maar in termen van boekopgaven. Dit wel na mijn examens waarschijnlijk. Als je interesse hebt pm me daarvoor.

Avondland

Legacy Member
Hierboven al een historicus in spé die met graagte een heuristieke opdracht wil vervullen.

ComputerVISTA

Legacy Member
Ik kan je wel wat helpen als liefhebber maar wat wike je verteld daar weet je al vrij veel mee.

Wat zoek je precies?

Ali_

Legacy Member
Het is wel HET station en niet 'de station'...

en DE hulp en niet 'het hulp'... (het helpen is wel juist)

el shorty

Legacy Member
Avondland zei:
Hierboven al een historicus in spé die met graagte een heuristieke opdracht wil vervullen.

je mag anders altijd mij helpen met een bepaald onderwerp wor ik op sukkel tbh:(

Savage

Legacy Member
er is vorig jaar door het Liers Genootschap voor Geschiedenis een boek uitgegeven met 150 jaar spoorwegen in België. :)

fragrag

Legacy Member
Ali_ zei:
Het is wel HET station en niet 'de station'...

en DE hulp en niet 'het hulp'... (het helpen is wel juist)

Daar maak ik altijd fouten tegen :( Omdat lidwoorden een beetje ingewikkelder zijn dan in het Engels, mijn moedertaal.

User_BELGIUM

Legacy Member
eerste rit ooit: Brussel - Mechelen


zoals op wikipedia -_-
Op 5 mei 1835 reed de eerste trein op het Europese vasteland: tussen Mechelen en Brussel.



in mechelen is er een treinmuseum btw

Ali_

Legacy Member
fragrag zei:
Daar maak ik altijd fouten tegen :( Omdat lidwoorden een beetje ingewikkelder zijn dan in het Engels, mijn moedertaal.

Ah ok :) kon ik niet weten hé.

ComputerVISTA

Legacy Member
Nog en leuk weetje meegeven: Het wereldrecord van de langste reizigerstrein ter wereld getrokken door 1 locomotief staat ook nog steeds op Belgische naam :)

Op 27 April 1991 tussen Gent en Oostende heeft een locomotief (van het type 27) 70 reizigerswagons getrokken, als je wilt kan ik je de exacte opstelling van de wagons geven.


(ik heb da btw nog live op tv gezien als ik nog zeer klein was)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan