Archief - Gemoedstoestand: Fuck it all?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

toru

Legacy Member
Ik kan het eigenlijk op geen betere manier omschrijving als in de titel..


Ik meen een tijd geleden gelezen te hebben over een gemoedstoestand waarin een persoon zich kan bevinden, waar ie zich hoger dan alles schat, en zo zichzelf kan pushen tot (voor-ons) onmogelijke dingen zoals; zelfmoord, moord etc..

Weet iemand de naam van dit of kan mij eventueel meer hierover zeggen. Het lijkt me intressant om hierover wat te lezen :)


Als iemand me kan helpen, zou heel veel betekenen

Mvg

josuwa

Legacy Member
Als ge in een depressie zit hebt ge da gevoel ook , maar enkel voor de zelfmoord, maar als dit gecombineerd word met geen geweten kan dit uitlopen tot moorden

Godzilla*Akira

Legacy Member
Als hij zich hoger schat dan andere, zie ik niet echt de logica dat leidt naar zelfmoord.

hoogheidswaanzin, alhoewel dat enkel een gevoel van superioriteit is, dus nogmaals lijkt mij niet logisch, als de persoon zich beter acht dan iedereen. Zal hij daar waarschijnlijk wel genot in scheppen. Dat is mijn persoonlijke visie althans.

EDIT* Waarom zou zelfmoord en/of moord onmogelijk zijn "voor ons"?

EDIT 2*. http://mihai.punt.nl/index.php?r=1&id=282147&tbl_archief=0

Legitimering voor immoreel gedrag
Mensen die zich superieur voelen, voelen zich meestal ook gerechtvaardigd om anderen te koloniseren, in slavernij te drijven, te beroven, te vermoorden etc. Welnu, elke mens heeft echter de pretentie om moreel te zijn, want zodra je hardop roept dat je geen morele wetten volgt, dat je volstrekt volgens machiavellische principes handelt, dan ben je op dat moment meteen een dreigement voor een andere. De andere zal je dan preventief aanvallen. Ook als je in nood verkeert wordt je eerder door anderen geholpen als je zelf moreel bent.

Bovendien creëert je geloof dat je moreel bent op zijn beurt een superioriteitsgevoel. Dus de mens denkt dat hij superieur is omdat hij moreel is en tegelijkertijd denkt hij dat zijn zaak moreel is omdat hij superieur is. En de mens accepteert dit soort cirkelredeneringen als ze maar in zijn voordeel werken. Het is rationeel om irrationeel te zijn. Want als je denkt dat je moreel handelt, zul je zelfs voor een immorele zaak harder vechten. Deze motivatie geeft je grotere kansen om gevechten te winnen

Dus het superioriteitsgevoel functioneert ook als een manier om jezelf voor de gek te houden. Het geeft je de kans om met een schoon geweten immoreel te handelen. Het is dus een psychologische zelfbeschermingmechanisme en weer een overlevingsmechanisme.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan