Archief - Fortis : home invest, iemand?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

S.conceiçao7

Legacy Member
doet iemand daar aan mee?

tis het volgende:
vorig jaar had ik een belastingsbrief van 640 euro achter te dragen :(
ik verschoot nogal, was het 2de jaar dat ik werkte, had nog nie meegemaakt...
dus ik meteen pensioensparen doen, om da kunnen af te trekken..
guess what: dit jaar 800 euro achter dragen :lol: komt door m'n betrekkelijk hoog vakantiegeld en brutooloon ook (metaalpremie en ploegpremie enzo)...

anyhow. dus ik moet da terug omlaag krijgen !
dacht om met die home invest te beginnen van fortis, ben dit weekend 24 jaar ;) en binnen enkele jaren ga ik wel alleen wonen denkek.

iemand daar ervaringen mee? kga ook zowiezo es een afspraak met mn bankdirecteur maken daarvoor hoor, maar eerst es van jullie horen .. :niceone:

Emerxill

Legacy Member
Uwe bankdirecteur zal de beste persoon zijn die hierop zal kunnen antwoorden. Hoewel hij ook zijn product aan u zal proberen "aan te smeren". (pas daar ook een beetje mee op als hij/zij de zaken iets te rooskleurig gaat voorstellen)

Dus ...
en uw bankdirecteur zal mij tegenspreken als ik fout zit (hopelijk de plaatselijke fiscalisten ook :) )
... volgens mij komt HIP in hetzelfde "potje" terecht als pensioensparen. Met dat verschil dat als ge gaat kopen/bouwen ge uw HIP kunt over laten zetten als SSV (bij dezelfde bank natuurlijk, denk ook na of ge uw SSV bij fortis wilt hebben...).

Wat op zich nuttig is, want als ge een hypothecaire lening hebt, zal die waarschijnlijk (samen met uw SSV) volledig uw fiscaal "potje" opvullen. Waardoor ge btw, afhankelijk van het type pensioensparen denk ik, die ook niet meer fiscaal kunt inbrengen.

HIP is maw een goed product voor u op voorwaarde dat :
1. ge die samen kunt inbrengen met uw pensioensparen, normaalgezien wel, maar hierover kan ik geen zeker antwoord geven.
2. ge die laat omzetten naar een SSV bij Fortis. Nu, de SSV's bij Fortis zijn over het algemeen veel duurder als hun concurrenten, tenzij ge heel goed zijt in onderhandelen ;).
OF als ge die niet om laat zetten naar een SSV, de betalingen stop zet.

Tenslotte zou ik u ook aanraden om ook eens bij andere banken langs te gaan, want die hebben ook interessante en gelijkaardige producten. Bijv bij Ethias...

@de mensen die meer fiscale kennis hebben dan mij:
Als wat ik hier zit de schrijven complete nonsense is, zegt het AUB, want dit is momenteel het beeld wat ik heb opgedaan ivm de fiscale aftrekbaarheid van pensioensparen-HIP-hypothecaire leningen. Maar tot nu toe heeft nog niemand die tegengesproken :)

S.conceiçao7

Legacy Member
ben gisteren op gesprek geweest, denk wel het te doen hoor,
het is blijkbaar een maandelijke bijdrage, die fiscaal aftrekbaar is (500 euro ofzo, wtf das massas veel! ), en die bijdrage wordt gespaard tot ge een lening aangaat (bij gelijk welke bank) en die bijdrage dient dan als SCHULDSALDOverzekering, die blijkbaar verplicht is bij het aangaan van een lening !

Kloontje

Legacy Member
Uw premie kan je inbrengen onder een bepaalde post, en dit zal resulteren in een belastingsvermindering.
Er staat een wettelijk maximum bedrag op dat je kan aangeven, en je profit is ong. 30-40% van wat je spaart. (afhankelijk van nog wat andere factoren)

spaar je dus 810 euro/ jaar krijg je via de eindafrekening van de belastingen voor dat jaar ong. 250-300 euro voordeel.

Verder is een schuldsaldoverzekering (ssv) helemaal geen wettelijke verplichting, maar de meeste banken eisen dit wel.

Het grote addertje onder het gras is het volgende:

Ga je onderhandelen over je lening, dan begint elke bank met een basistarief.
Je kan dan korting krijgen naargelang je extra producten neemt bij hun:
zoals ssv, brandverzekering, autoverzekering, zichtrekening voor loon, ...

Dus als jij bij een andere bank gaat lenen zit je in een slechtere onderhandelingspositie als je geen ssv pakt bij hen.

Dus ja: je kan ze gebruiken bij een lening afgesloten bij een andere bank
maar: neen, dit is niet voordelig.

Fortis weet dat natuurlijk ook, maar vertellen het niet zo want ze willen je binden naar de toekomst toe.

Kies je uiteindelijk toch voor een andere bank voor te lenen en de ssv, dan zijn ze tenminste nog zeker van jouw Home investment plan, dat omgezet zal worden naar pensioensparen.

Hou er dus rekening mee dat je eigenlijk aan het pensioensparen bent, en dat je dat heel mischien gaat omzetten naar een ssv

Emerxill

Legacy Member
Kloontje zei:
Kies je uiteindelijk toch voor een andere bank voor te lenen en de ssv, dan zijn ze tenminste nog zeker van jouw Home investment plan, dat omgezet zal worden naar pensioensparen.

Hou er dus rekening mee dat je eigenlijk aan het pensioensparen bent, en dat je dat heel mischien gaat omzetten naar een ssv

Is het niet zo dat als ge uw lening fiscaal inbrengt dat ge in princiepe niks meer hebt aan het fiscale voordeel van pensioensparen? Want wat ze mij hebben verteld is dat pensioensparen + hyp len + ssv in hetzelfde vak moeten worden aangegeven met een maximum?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan