Archief - Europese wetgeving garantie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

frietenmetpuree

Legacy Member
Hallo,

Als ik een product heb gekocht in een Nederlandse (dus buitenlandse) winkel, en ik wil hem binnen de wettelijke periode van 2 jaar onder garantie laten herstellen, ben ik dan verplicht dit te doen via deze Nederlandse winkel of is dit ook mogelijk via een Belgische?
Ik heb even contact opgenomen met de Belgische officiële hersteller en deze zei dat ik het product enkel via de Nederlandse winkel onder garantie kan laten repareren.
Zij zelf kunnen dit ook repareren uiteraard maar dan tegen kostprijs.

Is dit correct want ik kan hier niets over terugvinden op het wereldwijde web, en ik dacht dat sinds de nieuwe wetgeving de garantie in alle Europese lidstaten geldt...

alvast bedankt !

frietenmetpuree

Legacy Member
Bedankt ! Op die link was ik ook reeds terecht gekomen, maar hier staat, net zoals op al die andere sites, geen duidelijk uitsluitsel of het nu landgebonden is of niet.

Het enigste wat ik hier in terugvind is dit:

onafhankelijk van de plaats in de Europese Unie, waar de consument zijn goed gekocht heeft, geldt een wettelijke garantie van twee jaar vanaf de levering van het goed.

Maar daar is mijn vraag dus spijtig genoeg nog niet duidelijk mee beantwoord.

MrZodiac

Legacy Member
als je garantie van het merk wil gebruiken moet dat binnen de EU wel kunnen. BVB, Samsung TV gekocht in Nederland kan hier ook hersteld worden door Samsung België.

Je kan dus best contact opnemen met het merk en niet de hersteller. natuurlijk stuurt de hersteller je door, zij worden betaald voor officieel herstelde producten. Dus als je goedkeuring krijg van het merk, mag dat geen probleem geven.

Enkel iets wat je buiten de EU koopt geeft problemen.

Herstel firma's werken in opdracht van de merken en niet in opdracht van consumenten.

eigen voorbeeld:

ik had een Samsung TV gekocht in de carrefour, na 2 maanden was het ding kapot, ik ben terug naar de carrefour gegevaan, daar zeiden ze "ge moet onze herstel dienst bellen daarvoor" ik bel naar daar, alles geregeld, in totaal mijne tv 3 maanden kwijt geweest.

Tijdens die 3 maanden heb ik kwaad naar Samsung gebelt, wat zeiden ze me: Jamaar, meneer, die tv komen we binnen het eerste jaar bij uw thuis herstellen binnen de 48u, tenzij het over een groter probleem gaat, dan vervangen we hem....

Conclucie -> ik had dus via het merk een veel betere oplossing gehad. (en die herstel dienst verdient op het aantal tv's ze herstellen, dus alles wat ze binnen halen = €€€€)

Hiro1

Legacy Member
Ja dacht ik ook ,maar hij nam contact met een Belgische officiële hersteller en die zei dat dit langs de verkoper moest...
Over wat voor product gaat het eigenlijk?
Anders kan je het gewoon ook naar de NL hersteller opsturen...

MrZodiac

Legacy Member
Hiro1 zei:
Ja dacht ik ook ,maar hij nam contact met een Belgische officiële hersteller en die zei dat dit langs de verkoper moest...
Over wat voor product gaat het eigenlijk?
Anders kan je het gewoon ook naar de NL hersteller opsturen...

Jups, je hebt gelijk hoor. Maar TS sprak over hersteller en niet merk.

Alles is sterk merk afhankelijk. naar de NL hersteller opsturen is inderdaad ook een oplossing :)

frietenmetpuree

Legacy Member
Het is een Audio mixer van soundcraft.
op hun officiële website krijg ik als enige link naar 'Support' in België de winkel waar ik dus mee heb gecommuniceerd. (voor de rest hebben zij geen klantendienst in België, dus enkel die winkel komt in aanmerking als contact)

Zij zeggen dat, aangezien ik geen klant ben bij hun, ik via de Nederlandse winkel moet gaan, OF via een dealer in belgië die met hun verbonden is, maar dan krijg ik dus zogezegd geen garantie. (wat nog altijd mijn oorspronkelijke vraag is :))

De keuze is dan ook snel gemaakt als ik moest kiezen tussen of via die Nederlandse winkel te gaan, en de mixer per post op te sturen (waarvoor de klant dan verantwoordelijk is voor eventuele schade/verlies tijdens transport) of om even 15km te rijden en naar het Belgisch erkend erstelpunt te gaan.

MrZodiac

Legacy Member
Maar je spreekt nu ineens over een distributeur... dat is nog iets anders als een hersteller.

Complex verhaal, maar waarom mail je niet gewoon naar Soundcraft?? Soundcraft is een hoogwaardig merk in de muziek industrie. Een distributeur gaat u zeker niet helpen nee, omdat ze geen winst hebben gemaakt op uw sale. heeft totaal niks te maken met het merk Soundcraft.

frietenmetpuree

Legacy Member
De hersteller in België is www.audioxl.be, volgens mij niet echt een distributeur, eerder een officiëel herstelpunt :) (Ben er niet zo in thuis dus kan verkeerd zijn)

Zij zijn wel de enige officiële contact voor Soundcraft in België.
Deze heeft mij vorig jaar, toen de mixer net nieuw was en direct een klein mankementje toonde wél direct geholpen en de mixer gerepareerd zonder enige kost.
Nu een jaar later komen ze met excuses af, waar ik het tegendeel momenteel nog niet kan van bewijzen (vandaar deze thread en de hoop op iemand die me hiermee kan verderhelpen) en kan ik plots zelfs niet meer rechtstreeks bij hun gaan..

Soundcraft zelf heeft enkel een UK based 'HQ' in Europa, dus lijkt me nogal straf om daar naar te mailen voor dit op te kunnen lossen, of ben ik mis?

Hiro1

Legacy Member
Als je dat opstuur formulier bekijkt op NL site en Be site is dat juist hetzelfde adres voor op te sturen naar hersteldienst...

Dus kweet niet waarom dat ze moeilijk doen Nederland en Belgie hebben zelfde hersteldienst.

Wundagore

Legacy Member
Je moet ook begrijpen, welke winkel wilt tijd en energie gaan steken in iemand zijn product ergens anders heeft gekocht en waar dat de winkel uiteraard geen winst aan heeft.

normaal is het zelf opsturen naar de fabrikant, bij laptops , spelconsoles.. meeste electronisch materiaal. maar de winkel gaat natuurlijk dat zelf doen als "support"
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan