PureFun
Legacy Member
Er zijn steeds meer ads, gaande van popup of roll-out flash ads tot de verplichte splash screens op o.a. ign waar je elke 2 clicks een 'Click to continue' link met een grote ad te zien krijgt. Ad blocking is iets waar vele users op dit forum van gebruik en wat we als normaal beschouwen. Er wordt echter steeds meer gediscussieerd over het karakter van ad blocking. Sommigen trachten zelfs ad blocking te beschrijven als diefstal, niet veel verschillend van warez met als reden een verlies van inkomsten voor de website.
Voorbeeld van een van initiatieven tegen ad blocking, http://whyfirefoxisblocked.com/ . Merkwaardig genoeg is er op deze site zelfs een ad voor spybot, een valse spyware remover. Anti ad blocking krijgt steeds meer aandacht, vb http://slashdot.org/articles/07/09/11/157256.shtml en http://www.cnet.com/8301-13739_1-9770502-46.html . Persoonlijk beschouw ik ad blocking niet als verkeerd en kan me ook moeilijk voorstellen hoe ver advertisements zullen gaan om gegarandeerd de user te bereiken. Verontrustend is de vermelding van replayTV in de cnet link. ReplayTV was net zoals tivo een 'intelligente' vcr met allerlei extra snufjes met als enige verschil de mogelijkheid om reclame helemaal over te slaan daar waar tivo enkel fast-forward toelaat. Nu is bijna iedereen replaytv vergeten.
Wanneer er steeds meer intrusive technieken gebruikt worden om ads weer te geven en subscriber websites met 'premium content' in aantal toenemen kunnen we ons afvragen of en hoe lang het huidige 'gratis' internet nog zal bestaan.
Voorbeeld van een van initiatieven tegen ad blocking, http://whyfirefoxisblocked.com/ . Merkwaardig genoeg is er op deze site zelfs een ad voor spybot, een valse spyware remover. Anti ad blocking krijgt steeds meer aandacht, vb http://slashdot.org/articles/07/09/11/157256.shtml en http://www.cnet.com/8301-13739_1-9770502-46.html . Persoonlijk beschouw ik ad blocking niet als verkeerd en kan me ook moeilijk voorstellen hoe ver advertisements zullen gaan om gegarandeerd de user te bereiken. Verontrustend is de vermelding van replayTV in de cnet link. ReplayTV was net zoals tivo een 'intelligente' vcr met allerlei extra snufjes met als enige verschil de mogelijkheid om reclame helemaal over te slaan daar waar tivo enkel fast-forward toelaat. Nu is bijna iedereen replaytv vergeten.
Wanneer er steeds meer intrusive technieken gebruikt worden om ads weer te geven en subscriber websites met 'premium content' in aantal toenemen kunnen we ons afvragen of en hoe lang het huidige 'gratis' internet nog zal bestaan.

