Archief - Beheer spaarrekening vanaf 18 jaar

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

xDama

Legacy Member
Gegroet

Gezien het iets is wat ik toch vrij dringend moet weten vraag ik het langs deze weg maar eens.

Eerst en vooral, ik heb het de komende weken zodanig druk dat een bezoekje aan de bank er niet inzit, anders vroeg ik het daar wel. En het is iets dat ik voor vrijdag zou willen weten dusja...

De situatie:

Ik heb momenteel een aantal rekeningen die onder mijn naam vallen. Nml. 1 zichtrekening en enkele spaarrekeningen.

Nu, zijn 2 van die spaarrekeningen destijds aangemaakt door mijn moeder. Die rekening staat wel op mijn naam, maar werd altijd beheerd door mijn moeder.

De situatie is nu dat ik geen contact meer heb met mijn moeder en ik nu wil weten of ik zonder toestemming van haar die spaarrekening kan wijzigen zodat die volledig onder mijn beheer valt.

Ik heb nml. opgevangen dat ik niets van die rekening kan halen, tenzij met toestemming van haar. Maar gezien ik reeds 18 jaar ben veronderstel ik dat ik enkel met mijn toestemming ook dat geld kan afhalen/veranderen van die rekening?

Om nog eens kort samen te vatten:

Kan ik op 18-jarige leeftijd geld van een spaarrekening halen die aangemaakt werd door een ouder, zonder toestemming van die partij?

Indien dit hier niet thuishoort, gelieve te verplaatsen naar het geschikte onderdeel.

Timmos

Legacy Member
Bij mij is het zo dat ik op 18 jaar zelf aan het geld kon. Ik heb dat dan ook gedaan :D

Of het moet zijn dat mijn moeder telefonisch contact had opgenomen maar dat lijkt mij absurd als dat legaal is, zo zonder handtekening. Dus volgens mij kunt ge gewoon uw geld gaan afhalen... maar 100% zekerheid heb ik niet.

devilface

Legacy Member
Als ge 18 zijt wordt die rekening van u, op voorwaarde dat die op uw naam staat natuurlijk. Vermits die nu enkel van u is, hebt gij daar dan ook volledige controle over en kunt gij met dat geld doen wat ge wilt, zonder toestemming van uw moeder.

Als de spaarrekening op naam van uw moeder staat, dan staan de zaken anders vermits het dan haar rekening is. Dit is echter niet waarschijnlijk vermits gij anders niet meer aan die rekening zou kunnen.

Gentille

Legacy Member
Normaal gezien kan je dat doen ja, maar het bedrag kan wel beperkt zijn.

SilentSpring

Legacy Member
Vanaf m'n 18de kon m'n ma toch niet meer aan m'n rekeningen.
'k heb toen wel ne volmacht getekend dat ze er ook nog aan kan, als ik dan eens iets zou nodig hebben en ik kan nie naar de bank kan zij dat doen.

xDama

Legacy Member
devilface zei:
Als ge 18 zijt wordt die rekening van u, op voorwaarde dat die op uw naam staat natuurlijk. Vermits die nu enkel van u is, hebt gij daar dan ook volledige controle over en kunt gij met dat geld doen wat ge wilt, zonder toestemming van uw moeder.

Als de spaarrekening op naam van uw moeder staat, dan staan de zaken anders vermits het dan haar rekening is. Dit is echter niet waarschijnlijk vermits gij anders niet meer aan die rekening zou kunnen.

Die rekeningen staan samen bij mijn Home Banking van Fortis, dus ik kan die rekeningen checken nzo en er staat mijn naam ook bij vermeld, dus ik veronderstel dat die zeker op mijn naam staan.

Alleen kan ik er via Home Banking niets aan wijzigen.

bludgeoned

Legacy Member
Den Freddie zei:
Vanaf m'n 18de kon m'n ma toch niet meer aan m'n rekeningen.
'k heb toen wel ne volmacht getekend dat ze er ook nog aan kan, als ik dan eens iets zou nodig hebben en ik kan nie naar de bank kan zij dat doen.

Is wel helemaal iets anders natuurlijk.
Heb soms de indruk dat mensen gewoon antwoorden als ze nog maar de titel zien.
Als het effectief op jouw naam staat : Ja
Indien niet: kan je er natuurlijk niet aan.
Ben je zeker dat het op jouw naam staat of heeft je moeder ooit gezegd dat ze spaarde voor jou?

bludgeoned

Legacy Member
666-Damarus-666 zei:
Die rekeningen staan samen bij mijn Home Banking van Fortis, dus ik kan die rekeningen checken nzo en er staat mijn naam ook bij vermeld, dus ik veronderstel dat die zeker op mijn naam staan.

Alleen kan ik er via Home Banking niets aan wijzigen.

Dat je niet kan gaan versta ik nog wel, maar je kunt toch ook altijd een belletje slaan

Spikey Bunny

Legacy Member
devilface zei:
Als ge 18 zijt wordt die rekening van u, op voorwaarde dat die op uw naam staat natuurlijk. Vermits die nu enkel van u is, hebt gij daar dan ook volledige controle over en kunt gij met dat geld doen wat ge wilt, zonder toestemming van uw moeder.

Als de spaarrekening op naam van uw moeder staat, dan staan de zaken anders vermits het dan haar rekening is. Dit is echter niet waarschijnlijk vermits gij anders niet meer aan die rekening zou kunnen.

zo is dat inderdaad ;)
Als jij de rekeninghouder bent dan kan je ermee doen wat je wil,
dan heeft je moeder enkel volmacht. Verwijder die volmacht dan gewoon.
Moest dat een probleem zijn dan sluit je gewoon die rekening he,
en open een andere ofzo.

Als de rekening op je moeders naam staat en je hebt nog volmacht, haal dan maar vlug alles af he ;)

xDama

Legacy Member
bludgeoned zei:
Dat je niet kan gaan versta ik nog wel, maar je kunt toch ook altijd een belletje slaan

Vandaag was ik te laat voor te bellen, en de volgende dagen zal het ook enorm moeilijk zijn voor binnen de kantooruren te bellen dusja.

maatje

Legacy Member
volmachten kunnen ong handig zijn zeker als je uw ouders vertrouwt, want als je sterft door een auto ongeval op 20 jarige leefftijd , dan kan niemand niet meer aan uw bankrekeningen = uw ouders moeten succesie betalen om die bankrekening te kunnen "erven".

Dus volmachten kunnen nog handig zijn tot je met uw partner (vrouw/man) samen kan beheren ;)

Tha_nOn

Legacy Member
zijt ge al 18 of moet ge nog 18 worden? want normaal gezien laat de bank wel iets weten, kheb zo verschillende rekeningenn die opgestart zijn door mijn ouders (of oma) en waarvoor ik moest gaan tekenen, en waabrij ge dus een volmacht ook kunt geven aan iemand

edit: ge zijt het al nen tijd:p kvind het dan wel raar dat ge in oktober er niets van hebt gehoord, kdenk dat ik er zelfs iets voor mijne verjaardag al een bericht van gekregen had (tenzij rabobank die was dan weer 6 maand te laat :sop: )

[LRRP]

Legacy Member
Ge zijt meerderjarig dus ge kunt geld afhalen van die rekening(en) zonder toestemming van diegene die de rekening heeft geopend.
En kwa limietern, als ge meerderjarig zijt vervallen al die beperkingen op uw bankrekeningen.

Als je een groot bedrag cash wilt afhalen moet ge wel eerst de bank inlichten.

TiZon

Legacy Member
als spaarrekening op uw naar staat (en in uw belang en voordeel geopend werd) heb je op 18 jaar het volledig beheer, je ouders kunnen dan zelf de status niet meer opvragen.

(dat is toch de wet)

animo

Legacy Member
Toen ik 18 werd, kreeg ik bericht van de bank dat ik moest langskomen om enkele formaliteiten in te vullen. Eens dat gebeurd was kon ik alles zelf beheren..

Waldorf

Legacy Member
't Is nu niet dat je achttien bent, dat je plots je bankrekeningen moet gaan plunderen. Als je je moeder niet vertrouwt, kan je nog altijd het geld van die rekeningen halen en op een nieuw geopende spaarrekening zetten waarop jij enkel volmacht hebt. Dan kan ze daar niet mee foefelen.

Killstick

Legacy Member
De rekening kan voor u bedoeld zijn, maar kan op naam van u ma staan.
Ik zou gwn zien onder welke formule u rekening valt, dan is opzoeken of anders i nde bank gaan vragen..

xDama

Legacy Member
Waldorf zei:
't Is nu niet dat je achttien bent, dat je plots je bankrekeningen moet gaan plunderen. Als je je moeder niet vertrouwt, kan je nog altijd het geld van die rekeningen halen en op een nieuw geopende spaarrekening zetten waarop jij enkel volmacht hebt. Dan kan ze daar niet mee foefelen.

Da's mijn doel hé. T'is niet dat ik er al dat geld ga doorjagen hoor. Hoewel ik wel een klein bedragje ga afhalen voor iets te kopen =) Maar in verhouding is dat relatief.

Bedankt alvast voor de reactie's. Ik weet wat ik moet weten en kan met een gerust hart verder.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan