Archief - balans opvragen ve firma?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Phuture

Legacy Member
Ik meen me te herinneren van een lang geleden economie les dat je de boekhouding (of jaarbalans) van een firma zomaar kunt opvragen?
Klopt dit?
Waar kun je dit doen?

Stancke

Legacy Member
Bij de NBB dacht ik want ieder bedrijf is verplicht om z'n jaarbalans in te dienen na een boekhoudkundig jaar. Je moet er wel voor betalen dacht ik

deathsythe

Legacy Member
ik denk dat je het niet rechtstreeks kan vragen, mss via de familie iemand die in een bedrijf werkt en er zo kan aangeraken? mss wel hoor, maar ik denk toch zeker niet van een overheidsbedrijf, bent ni zeker :)
en als je een boekhouding wilt aanvragen gewoon contact opneme met de firma zelf, zo denk ik het toch alle :p mijn broer moest eens aan een jaarrekening geraken..

Stancke

Legacy Member
Normaal gezien krijg je niet zomaar de boekhouding van een bedrijf mee^^

Mista Molla

Legacy Member
Op goudengids.be kan je alvast de financiele resultaten van vrijwel elke onderneming zien als dat genoeg voor je is...

Greetz

Bontus

Legacy Member
Hangt ervan af welk bedrijfstype het is dacht ik.
Zelfstandigen die het nadeel hebben volledig zelf aansprakelijk te zijn voor eventuele schulden die ze opdoen moeten niet hun hele jaarrapport vrijgeven dacht ik.

edit: wij hebben een familiebedrijf thuis, en op goudengids.be vind ik enkel de omzet van de voorbije jaren, en het aantal voltijdse personeelequivalenten. Bij brutomarge staat er "niet beschikbaar"

Asyrian

Legacy Member
jaarrekeningen kunnen door iedereen worden opgevraagd bij de balanscentrale van de nationale bank

Havoc

Legacy Member
Uw schoolinstelling zou toegang kunnen hebben tot BelFirst, dat is een online databank voor Belgische ondernemingen met gedetailleerde jaarrekeningen. Misschien daar eens achter vragen?

SilentSpring

Legacy Member
Asyrian zei:
jaarrekeningen kunnen door iedereen worden opgevraagd bij de balanscentrale van de nationale bank

². Zo hebben wij het in't vorige trimester gezien in boekhouden

hier dus: http://www.nbb.be/pub/03_00_00_00_00/03_02_00_00_00/03_02_01_00_00.htm?l=nl&t=ho

edit: is blijkbaar wel betalend als je meer dan de naam van de firma enzo wilt zien.

ahja, nog efkes @ Stancke: niet ieder bedrijf is verplicht om een volledige jaarrekening in te dienen.
D'er zijn nen paar uitzonderingen, maar da's een blad of 4 theorie:p.
Wij hebben da in't begin van't academiejaar gezien, dus het spreekt vanzelf dak dat niet meer just weet:unsure:

zipke

Legacy Member
Bij de Nationale Bank van België kan je dit inderdaad normaal opvragen, ook al heeft niet elk bedrijf een verplichte openbaring.

Edit: Zucht:) lees nu pas de post van Freddie :p

En die uitzonderingen zijn er gewoon die minder dan een bepaald bedrag omzet behalen, maar aangezien ge niet weet wat hun omzet is zult ge da dan ook nie kunnen uitrekenen of ge die jaarrekeningen zult vinden of niet.

@ Freddie: TEW? EW? HI?

speckie1987

Legacy Member
bij ons op school hebben ze die cd-roms van de nbb dus daarop kunnen wij alle jaarrekeningen vinden van alle bedrijven zowel verkort als lang schema dus zoek iemand of bibliotheek die die cd-rom heeft

Shyheim

Legacy Member
Asyrian zei:
jaarrekeningen kunnen door iedereen worden opgevraagd bij de balanscentrale van de nationale bank

idd, en die kunt ge (tegen betaling) laten opsturen. maar veel (vooral beursgenoteerde) bedrijven maken van hun jaarrekeningen geen echt geheim, dus in veel gevallen kunt ge die daar rechtstreeks bij opvragen.

SilentSpring

Legacy Member
zipke zei:
Bij de Nationale Bank van België kan je dit inderdaad normaal opvragen, ook al heeft niet elk bedrijf een verplichte openbaring.

Edit: Zucht:) lees nu pas de post van Freddie :p

En die uitzonderingen zijn er gewoon die minder dan een bepaald bedrag omzet behalen, maar aangezien ge niet weet wat hun omzet is zult ge da dan ook nie kunnen uitrekenen of ge die jaarrekeningen zult vinden of niet.

@ Freddie: TEW? EW? HI?

Accountancy-fiscaliteit:D

Dacht dat bij de uitzonderingen vakbonden, scholen en ziekenhuizen enzo stonden.
'k weet alleszins nog dat er waren die alles moeten indienen, inclusief sociale balans, en dat er dan waren die enkel jaarrekening moesten indienen of just soc. balans enal:p.

@ TS: mss es checken in uw campus ook, want bij ons kunnen we dat gratis raadplegen, diejen balanscentrale. (Wel enkel vanop pc's in de campusgebouwen zelf).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan