Archief - Aandelen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

koebeest

Legacy Member
Hallo, zou er iemand van jullie mij eens kunnen uitleggen hoe men nu juist aan de waarde van een aandeel komt. Hoe bepaalt men wat het startaandeel (bij oprichting is?) en van wat hangt het af (met berekening aub) hoeveel erbij komt elke dag.

Bedankt voor de info!

Jens

DIT IS GEEN HUISWERK

koebeest

Legacy Member
nee, ik wil een simulatie hiervan maken in PHP. Ben ooit eens begonnen aan zo een economisch spel, maar nooit gewerkt aan de aandelen omdat ik gewoon niet weet waarop men zoiets gaat berekenen.

Mithrandix

Legacy Member
waarde van het bedrijf delen door uw aantal aandelen zkers

ChfZ | Hanky

Legacy Member
komt men niet aan de waarde van een aandeel dmv vraag/aanbod?


Veel vraag & weinig aanbod => Hoge waarde
Weinig vraag & veel aanbod = > Lage waarde

Gromme

Legacy Member
Vraag & aanbod is toch enkel waardebepaling achteraf, dus na de bepaling van de beginwaarde?

DogFacedGod

Legacy Member
de intrinsieke waarde van een aandeel = eigen vermogen van het bedrijf gedeeld door het aantal aandelen

de nominale waarde (meestal de prijs van het aandeel bij oprichting) = geplaatst kapitaal gedeeld door het aantal aandelen

EDIT: de prijs van een aandeel op de beurs is meestal niet gelijk aan de huidige intrinsieke waarde van een aandeel.

koebeest

Legacy Member
en eigenvermogen is panden+stock+ ??? nog iets??? (want waar moeten dan de verkoopscijfers?)

DogFacedGod

Legacy Member
koebeest zei:
en eigenvermogen is panden+stock+ ??? nog iets??? (want waar moeten dan de verkoopscijfers?)

nee. Eigen vermogen bestaat uit kapitaal, uitgiftepremies, herwaarderingsmeerwaarden, aangelegde reserves, overgedragen winst (of verlies) en kapitaalsubsidies.

De verkoopcijfers komen in de resultatenrekeningen. Op het einde van het boekjaar worden die afgesloten. Daar kan men de winst (of verlies ) uit afleiden. Dan verdelen ze de winst naar verscheidene rekeningen zoals belastingen (op winst moet je belastingen betalen), reserves (elk bedrijf moet een wettelijke reserve aanleggen), dividenden (bonusje voor de aandeelhouders opt einde van de boejaar), overgedragen winst (winst overdragen naar volgend boekjaar om zo'n stabiel mogelijke cijfers te behouden.), tantiémes (bonusje voor de werknemers),...


Dus hieruit kan je afleiden wanneer een bedrijf winst maakt, stijgt het eigen vermogen (behalve als ze alles uitkeren aan dividenden of tantiémes) dus daaruit volgt dat de intrinsieke waarde van een aandeel stijgt.

Mithrandix

Legacy Member
koebeest zei:
en eigenvermogen is panden+stock+ ??? nog iets??? (want waar moeten dan de verkoopscijfers?)

eerst is balans /resultaten rekeningen prototypes lezen, kan al veel helpen ;)

Fatalix

Legacy Member
koebeest zei:
Het aantal aandelen wordt bepaald door het bedrijf zelf?


Ja.
Als een bedrijf een grote investering moet doen bijv, kunnen ze dat naar alle waarschijnlijkheid, niet alleen. Daarom dat ze afgaan op aandeelhouders.
Nu, het nadeel(alle ja..) van aandeelhouders; zij bezitten een stuk(procent/%)va n het bedrijf. Hoe groter dat deel, hoe meer inzeg zij uiteindelijk hebben.

Mensen die bijv aandeelhouder zijn bij microsoft nu, hebben het goed, ook al was dat in het begin een serieuze risky buisiness. Maar het gaat ook vaker mis, en dan heeft niemand er meer voordeel bij.

Epyon

Legacy Member
Mss ook wel handig om te weten is dat bij een beursintroductie vaak een prijsvork gehanteerd wordt, waartussen de introductiewaarde kan schommelen.

daVinci

Legacy Member
Waardebepaling van een onderneming is een delicate en moeilijke materie.
Naast meetbare gegevens (zoals aangehaald oa. eigen vermogen, geplaatst kapitaal, winst, ratio's e.d.), zijn er ook onmeetbare gegevens, waar men moeilijk een waarde op kan kleven. Bv. wat is de waarde van een klantenportefeuille, wat is de waarde van hun know-how? Voor de ondernemer zelf zal zijn klantenportefeuille ontzettend veel waard zijn, voor een mogelijke overnemer bv. is deze misschien een heel pak minder waard.
Bijgevolg een delicate zaak.

Op de beurs hebben ze niet altijd oog voor de huidige waarde, maar ook voor de verwachte (toekomstige) waarde. Een fictief voorbeeld: een bedrijf dat momenteel een motor op basis van, ik zeg maar wat, bananenschillen ontwikkelt, is momenteel misschien weinig waard (volgens meetbare parameters), maar toekomstig gezien kan dit dé oplossing zijn voor de stijgende energiekosten. Hierdoor kan de waarde van het aandeel hoger genoteerd staan, dan zijn huidige intrinsieke waarde.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan