Archief - Western Digital - 250GB/16mb SATA II

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

FEW

Legacy Member
Western Digital WD2500KS - 250GB/16mb S-ATA II
ik kan deze HD kopen voor 122€ (vrij normale prijs vermoed ik).

een paar vraagjes:
1. ondersteunt mijn mobo sata II? (MSI k8n neo platinum s754)
2. is die 16mb cache zo goed tov 8mb cache? ik heb gehoord dat die 16mb cache hd's vaak rapper zijn da 10.000rpm hd's


nu nog vraagjes over een van mijn oudere hd's.
Maxtor 160gig SATA
windows ziet deze als een externe hd. wat kan ik hieraan doen?

Mr. M

Legacy Member
1. of het SATAII ondersteund of ni maakt ni, ge kunt perfect die gebruiken als SATA schijf (dus een gewone) door gewoon nen jumper anders te zetten
dus die gaat zeker werke op u moederbord (en nee u moederbord ondersteund dacht ik geen SATAII, da is pas vanaf de nforce 4 mobo's)
btw die prijs is redelijk goe zelfs, maja we hebbe chance da we ne winkel hebbe zoals Netsquare he :p

2. ik betwijfel da ge die cache zo hard gaat merken trouwens, in benches mss, ma tijdens dagelijks gebruik, k weet echt ni of ge het verschil zo hard ga merken

over u oude HD:
da weet ik eigelijk ni echt, heb da nog nooit gezien
en die zit ni in een externe behuizing ofzo?

FEW

Legacy Member
Mr. M zei:
1. of het SATAII ondersteund of ni maakt ni, ge kunt perfect die gebruiken als SATA schijf (dus een gewone) door gewoon nen jumper anders te zetten
dus die gaat zeker werke op u moederbord (en nee u moederbord ondersteund dacht ik geen SATAII, da is pas vanaf de nforce 4 mobo's)
btw die prijs is redelijk goe zelfs, maja we hebbe chance da we ne winkel hebbe zoals Netsquare he :p

2. ik betwijfel da ge die cache zo hard gaat merken trouwens, in benches mss, ma tijdens dagelijks gebruik, k weet echt ni of ge het verschil zo hard ga merken

over u oude HD:
da weet ik eigelijk ni echt, heb da nog nooit gezien
en die zit ni in een externe behuizing ofzo?
ja, ik had het over netsquare, 2 minute fietsen van mijn thuis ;)

nee, die "oude" hd is niet extern, die zit gewoon in mijn pc zoals mijn 80gig HD...

Mr. M

Legacy Member
tiens, das idd raar
nu heb ik gehoord dat sata schijven normaal gezien zouden hotswappable moete zijn (dus da ge die kunt afkoppelen terwijl de pc draait) ma ik dacht da dit totaal ni werkte (zou het ook nooit proberen)
mss da het daardoor komt, alhoewel da mijn sata schijven da toch ni hebben

en idd, bij mij is het 5 min stappen ofzo, met de fiets ook 1 a 2 min :)

FEW

Legacy Member
ik was ook niet direct van plan vermits windows daarop staat. da zou ni goed kome moest die hd dan plots af staan ;)

Davion

Legacy Member
- Normale prijs, goede schijven hebben hun prijs :)
1) Neen, maar dat maakt niet uit, die schijf werkt evenrap en evengoed op een SATAI moederbord :)
2) 16Mb cache zal iets sneller zijn, maar bijlange zo rap nog niet als een 10000rpm schijf zenne.
- Dat komt omdat SATA in theorie hot-swappable is (schijf aankoppelen en afkoppelen terwijl de PC aanstaat), uiteraard werkt dat niet voor u XP schijf, maar voor de andere zou dat moetne werken :)

Mr. M

Legacy Member
nee idd, helemaal ni zelfs :)
dus k raad het ook af van ooit daar op "ontkoppelen" te duwe :p (ma da hadde zelf al door wsl)
ma mss da iemand anders da hier weet waarom da is en hoe ge da kunt in orde brengen

edit: ma Davion, waarom staat da dan bij mij bv ni
ge moet da dan toch ergens kunne aan of afzetten? (ni da ik da aanwil ofzo)

Davion

Legacy Member
- Ik geloof als ge op ontkoppelen klikt op u XP HDD, dat hij een error geeft, zelf echter nog niet getest ;p

- Nee, da kunde niet, op mijne ASUS K8V SE Deluxe hadde dat niet, en op nForce3-250Gb (DFI LanParty UT nF3-250Gb) hier heb ik het wel, mss dat de allereerste SATA chipset's dat niet konden ofzo.

Mr. M

Legacy Member
ahzo, ja da kan idd wel
ma dus ge kunt da ni afzette?
damn das wel klote vind k, stel da ge da perongeluk ontkoppelt ofzo terwijl ge nen USB stick ofzo wilt ontkoppele

nu ja, merci voor het antwoord he :)

Sergeant_bob

Legacy Member
Mr. M zei:
ahzo, ja da kan idd wel
ma dus ge kunt da ni afzette?
damn das wel klote vind k, stel da ge da perongeluk ontkoppelt ofzo terwijl ge nen USB stick ofzo wilt ontkoppele

nu ja, merci voor het antwoord he :)

ik heb het al eens geprobeerd en XP zei dat het niet ging omdat hij ermee bezig was :p dus ik denk niet dat het kwaad kan als je eens verkeerd klikt ? alleen oggeen last mee gehad :)

LethPhaos

Legacy Member
een sata schijf sta daar idd bij ma ge kunt die nooit stoppe omda die in use zijn

krisse5844

Legacy Member
LethPhaos zei:
een sata schijf sta daar idd bij ma ge kunt die nooit stoppe omda die in use zijn

Jawel zolang het geen sataschijf is waar er een OS opstaat ...

Als je bijvoorbeeld een 2 schijven hebt , met op de ene uw OS en de andere vol met backup / mp3 / games / enz... , dan kan je perfect die backup schijf uithalen hoor terwijl windows draait... Alleen ervoor zorgen dat je ze eerst softwarematig ontkoppelt...

saikoboarder

Legacy Member
16 mb cache schijven zijn soms sneller dan sommige 10k schijven.
eigenlijk alleen de grote schijven van 400 gig en meer.
dit komt omdat de data op zulke schijven veel korter bij elkaar staat
de nieuwe 150gig raptor is natuurlijk wel de snelste op het moment.
(desctop gebruik)
http://tweakers.net/nieuws/40590/
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan