Archief - Welke tv

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

KoeKaTsJoE

Legacy Member
Ik zoek mij een nieuwe tv te kopen. Nu ben ik aant het twijfelen tussen een degelijk lcd. Een 65cm is voldoende of een gewone crt.

het probleem is dat hij liefst zo plat mogelijk is aangezien hij in men kamer te een muur komt te staan.

Aangezien ik niet echt tevreden ben van de kwaliteit van een lcd hoop ik dat een crt de oplossing gaat worden.

Zijn er redelijk platte 100hz tv's met een plat scherm liefst met bijpassend meubel?

groeten

DJ-3000s

Legacy Member
waarom ben je niet tevreden over een lcd?
een lcd is beter enkel de schermen over de meter zijn beter in plasmavorm en trouwens: plasma begint uit de mode te geraken en als je even wacht tot het nieuwe schooljaar zal er een prijsdaling zijn met name lcd schermen...
+ een plasma verliest zijn kleuren en crt is volkomen af te raden wegen "te ouderwets"

dendaak

Legacy Member
Ela vriend, ge moet plasma niet zo afbijten ze,. . . van die kleuren enzo is volgens mij niets van waar.

LCD kleiner dan een meter- Goed, beeld dat is waar. Kijik ook goed naar de kijkhoek bij een aankoop van een LCD tv.

DJ-3000s

Legacy Member
ja na een tijd beginne de kleuren te vergrijzen van een plasma tv....

eniac

Legacy Member
DJ-3000s zei:
en crt is volkomen af te raden wegen "te ouderwets"

Te ouderwets? Ik kijk naar een beeld, niet naar een design. Ik zie dat LCD's die dubbel zoveel kosten als CRT's mij helemaal de beeldkwaliteit niet geven die ik wens, en dus heb ik besloten om mij nu een 82cm CRT te kopen. 500 euro ben ik dan kwijt, en ik vind het beeld veel beter dan LCD's van 1000 euro (en meer!).

Binnen een paar jaar, als die nieuwe technologieën wat meer op punt staan, koop ik me dan wel eens iets "minder ouderwets" en verhuist de CRT naar de slaapkamer. Voorlopig geef ik er echter mijn geld nog niet aan.

KoeKaTsJoE

Legacy Member
Ja zo denk ik er ook over! Ik kijk naar de kwaliteit en niet naar het design. Het beeld van een goede oude crt kan niet tippen aan een lcd. Ik ben toch niet van plan om een xbox 360 of een ps3 ofzo eraan te hangen.

eniac

Legacy Member
KoeKaTsJoE zei:
Het beeld van een goede oude crt kan niet tippen aan een lcd.

Da's wel subjectief dan zeker? :)
Vooral op vlak van contrast en dynamisch bereik kunnen LCD's me niet bekoren. M'n nonkel heeft een 42" LCD staan en ik kan niet zeggen dat ik ervan onder de indruk ben, vergeleken met onze CRT hier.

Skoebiedoe

Legacy Member
Een crt zal altijd beter beeld geven dan een lcd.Gewoon omdat een lcd bijlange niet die zwartwaardes haalt noch het contrast niveau(ondanks al hun elektronisch gefoefel)en een lcd komt nog niet in de geburen kwestie van kleurweergave op een crt.
Crt is nog altijd de betere keuze tegenover een lcd indien je voor beeldkwaliteit gaat.


Ahja,wat betreft die plasma's die uit de mode beginnen te geraken...
T'is daarom dat ze nu beginnen met de 1080P panelen op de markt te brengen.

Vitabis

Legacy Member
eniac zei:
Te ouderwets? Ik kijk naar een beeld, niet naar een design. Ik zie dat LCD's die dubbel zoveel kosten als CRT's mij helemaal de beeldkwaliteit niet geven die ik wens, en dus heb ik besloten om mij nu een 82cm CRT te kopen. 500 euro ben ik dan kwijt, en ik vind het beeld veel beter dan LCD's van 1000 euro (en meer!).

Binnen een paar jaar, als die nieuwe technologieën wat meer op punt staan, koop ik me dan wel eens iets "minder ouderwets" en verhuist de CRT naar de slaapkamer. Voorlopig geef ik er echter mijn geld nog niet aan.

zelfde voor mij

apa

Legacy Member
DJ-3000s zei:
waarom ben je niet tevreden over een lcd?
een lcd is beter enkel de schermen over de meter zijn beter in plasmavorm en trouwens: plasma begint uit de mode te geraken en als je even wacht tot het nieuwe schooljaar zal er een prijsdaling zijn met name lcd schermen...
+ een plasma verliest zijn kleuren en crt is volkomen af te raden wegen "te ouderwets"
Plasma uit de mode? Dat misschien wel, maar de industrie gelooft er wel in (getuige Panasonic die net een nieuwe productiefaciliteit in gebruik genomen heeft). Dat de kleuren vervagen gebeurt bij alle types TV's hoor:
  • bij een plasma wordt een gas gebruikt en dat gas vergaat mettertijd waardoor de lichtintensiteit zakt. Algemeen kan je zeggen dat een plasma na 2 jaar (24/24 - 7/7) de helft van de helderheid weergeeft van z'n oorspronkelijke helderheid.
  • bij een LCD wordt het licht volledig geproduceerd door een backlight. Deze backlight (meestal een CCFL, maar tegenwoordig soms ook LED's) verliest eveneens aan intensiteit mettertijd. Hier haal je gewoonlijk wel ongeveer 4 jaar (24/24 - 7/7).
CRT's zijn ietwat voorbijgestreefd qua resolutie en features, maar qua duurzaamheid zijn die wel onklopbaar. De technologie achter CRT is trouwens allesbehalve begraven: fabrikanten willen die in de toekomst hergebruiken in zgn. SED-schermen als ik mij niet vergis...

Er bestaan wel CRT's met een vlakke beeldbuis, maar alle CRT's hebben een vrij diepe beeldbuis... Als je dus een echt "ondiep" scherm (voor tegen de muur ofzo) en het scherm mag niet te groot zijn, dan kan je tegenwoordig enkel een LCD nemen. De slechte kanten van LCD's kom je idd pas tegen bij grotere schermoppervlaktes (vanaf ongeveer 37" beelddiagonaal ben je beter af met een plasma).

DJ-3000s

Legacy Member
+ ook nooit gehoord van een ingebrand beeld in een plasma tv? vt4 logo bv....
plasmas verbruiken ook veeeeell meer stroom....

Je zult wel zien dat de productieprijs van een lcd gaat dalen met de jaren en plasma tv uit gaan sterven... de enige reden waarom ze een nieuwe productielijn lanceren is dat er vraag naar is maar die vraag is nu aan het dalen.

Ik heb niets tegen plasma tv's maar geef mij toch een lcd... en de reden dat in de winkels plasma's precies veel beter beeld geven dan lcd is dat de meeste dan op HDTV staan en de instelling van lcd zijn niet optimaal ingesteld waarop nogeens komt dat daar op de lcd panelen meestal "gewone" televisie is.

apa

Legacy Member
DJ-3000s zei:
+ ook nooit gehoord van een ingebrand beeld in een plasma tv? vt4 logo bv....
Dat was zo bij de eerste generaties plasma's, maar de modellen die sinds een jaar of 2 op de markt komen beschikken over technologie die dat probleem van de baan gehaald heeft.

DJ-3000s zei:
plasmas verbruiken ook veeeeell meer stroom....
Klopt... Het ligt er maar aan wat je belangrijk vindt natuurlijk: beeldkwaliteit of bijzaken (zoals verbruik, gewicht, ...).

DJ-3000s zei:
Je zult wel zien dat de productieprijs van een lcd gaat dalen met de jaren en plasma tv uit gaan sterven... de enige reden waarom ze een nieuwe productielijn lanceren is dat er vraag naar is maar die vraag is nu aan het dalen.
De vraag naar plasma's is anders nooit zo groot geweest hoor. Steeds meer mensen kopen tegenwoordig een TV met een beelddiagonaal van 40" of meer wat voor een grote toename van de vraag naar plasma's zorgt.

DJ-3000s zei:
Ik heb niets tegen plasma tv's maar geef mij toch een lcd... en de reden dat in de winkels plasma's precies veel beter beeld geven dan lcd is dat de meeste dan op HDTV staan en de instelling van lcd zijn niet optimaal ingesteld waarop nogeens komt dat daar op de lcd panelen meestal "gewone" televisie is.
Zowel plasma's als LCD's tonen in shops gewoonlijk HDTV-beelden. Het is een feit dat beiden mooiere beelden weergeven als ze HDTV afspelen dan als ze SDTV weergeven. Plasma's kunnen echter zonder veel verlies aan beeldkwaliteit ook lagere resoluties weergeven, terwijl je bij LCD's steeds te maken krijgt met JPEG-achtige artifacts. Wanneer het beeldoppervlak niet te groot is, vallen die artifacts niet te fel op; bij grotere beeldoppervlakten worden die artifacts snel erg storend.

LCD is, bij mijn weten, overigens goedkoper te produceren dan plasma... Alleen zijn er wel moeilijkheden om grotere LCD-panelen te produceren (responstijden stijgen dan enorm, veel grotere kans op dode/luie pixels, ...).

stefaantje

Legacy Member
zijn crt's tegenwoordig ook niet te krijgen met HDTV functie?

Vrallie

Legacy Member
Bij de huidige plasma's is het inbranden van logo's verleden tijd omdat de pixels om de x aantal tijd verschuiven van locatie. Verder levert een plasma een mooier en beter beeld af dan een lcd toestel in dezelfde prijsklasse, is in het bezit van dubbel zoveel kleuren en het contrast van een plasma is tot 5 maal hoger dan een lcd toestel. (zwart bij lcd is grijs, zwart bij plasma is bijna zwart, zwart bij crt is zwart) Voor het ogenblik zijn de nadelen t.o.v een lcd het verbruik en de levensduur, voor de rest scoort plasma op alles beter dan lcd, en het is (qua oppervlakte) goedkoper dan een lcd toestel. Ik vraag mij eigenlijk af waar jij de informatie haalt DJ-3000S want bijna alles dat je zegt is incorrect, de vraag naar plasma toestellen blijft stijgen ipv af te zwakken, verder zal er ook helemaal geen prijsdaling zijn van lcd toestellen dus berg de illusie maar op dat je binnenkort een deftige lcd kan kopen onder de 1000€, of het zou moeten zijn dat je er geen probleem van maakt om een verouderd model aan te schaffen. Het zijn trouwens maar de grote spelers op de markt die het zich kunnen permiteren om op al hun tv's HDTV te draaien want dat vereist speciale decoders/satellieten die bijna nergens te koop zijn op de europese markt, met als uitzondering euro1080. En waarom plasma bovenhalen want de threadstarter wil een 66 cm toestel, ik zou voor een breedbeeld 28/32 CRT van Philips gaan OF de Samsung LE26R72B. En ja Stefaantje Philips heeft een tweetal HD Crt's op de markt (breedbeeld en non breedbeeld), pikant detail is wel dat die HD Prepared zijn en niet HD Ready, verschil tussen die twee is dat een Hd prepared toestel in het bezit is van een HDMi aansluiting maar geen native hd resolutie heeft waardoor het eigenlijk geen hd tv is, een hd ready toestel daarintegen heeft wel de correcte hd resolutie. Het is wel een mooi toestel (http://www.consumer.philips.com/catalog/32/32PW9551_12_webImageFullSize.jpg) tegen een aantrekkelijke prijs (699 €)

[TFT]Poky

Legacy Member
waar sommige mensen (= lcd fanboys) toch blijven mee afkomen

Nog 1 keer : BIJ HUIDIGE PLASMA'S IS ER GEEN INBRANDING!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan