Archief - Wat vinden jullie van deze budget mid-high gamepc?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Style_Z

Legacy Member
Ik zou graag mijn oude pc upgraden. Ik ga enkel de case en hdd er nog van gebruiken. De case is een oude Antec Sonata 2.

De volgende onderdelen zou ik er willen insteken:
- moederbord: ASRock P67 Pro3 SE, €87,90
- processor: Intel core i5-2500, € 189,90 (ik ga niet overclocken)
- voeding: XFX 650W Semi modular XXX edition, €89,90
- geheugen: Beter 1333 of 1600? Is er een groot verschil of niet? Eventueel deze: Kingston ValueRAM 4gb DDR3-1333 €19,99?
- grafische kaart: Hier ben ik nog niet uit. Is er veel verschil tussen een 6850 en een 6870? Beter 1gb of 2gb geheugen? Ik moet geen ultra-detail hebben, maar mid-high zou leuk zijn.

Wat denken jullie hiervan? Past alles in de case? Biedt dit systeem ook upgrade-mogelijkheden voor de toekomst? Het zou namelijk kunnen dat ik later een 2de grafische kaart bijsteek, zal dit systeem het dan nog aankunnen? Zal de processor een bottleneck kunnen vormen of niet?

Opmerkingen en suggesties zijn welkom

Michster

Legacy Member
Meer videogeheugen = toekomstgericht/beter
RAM -> 1333 pakken, 1600 gaat ge niet merken qua performantieverschil

De rest zult ge aan de snuggere gasten hier moeten vragen. :p

phate_13

Legacy Member
In de eerste plaats (niet slecht opvatten), grappige titel "Budget Mid-High". :)

Anyway:
- Geheugen maakt geen *** uit voor performance.
- Die kast lijkt me totaal niet geschikt voor een crossfire opstelling. één kaart moet wel lukken lijkt me, al zal deze dan wellicht wel wat warmer worden. Met zulke plannen zou ik misschien toch gaan uitkijken voor een grotere case.
- Grafische kaart : 2GB zou ik pas "nemen" vanaf de HD6950. Er is een reden waarom de HD6870 standaard geen 2GB versie heeft, heeft weinig nut. Voor de huidige prijzen is de HD6870 overigens de betere keuze.

Style_Z

Legacy Member
Ok, bedankt. Ik had ook nog enkele andere vragen:

- Is het makkelijk om hem zelf in elkaar te steken? (nog nooit gedaan)
- Ik heb nog een oude hdd met windows en andere bestanden erop: als ik deze erop aansluit, werkt alles dan meteen? Of moet ik eerst alles formatteren alvorens ik de hdd kan aansluiten? Ik twijfel ook nog of ik er een dvd-drive in steek of niet: ik zou het enkel gebruiken om windows te installeren. Zijn er eventueel nog andere mogelijkheden om windows te installeren vb. via usb of via mijn laptop windows installeren op de hdd met een e-sata verbinding?

phate_13

Legacy Member
Indien je wat handig en geduldig bent, dan kun je zeker zelf een pc in elkaar steken. Gewoon wat filmpjes/foto's/guides op het internet opzoeken.

Een harde schijf van een andere pc sowieso formateren. Dit zal misschien gewoon werken. Maar de drivers zullen allen fout zitten, het zal je veel miserie opleveren.

Style_Z

Legacy Member
phate_13 zei:
In de eerste plaats (niet slecht opvatten), grappige titel "Budget Mid-High". :)

Anyway:
- Geheugen maakt geen *** uit voor performance.
- Die kast lijkt me totaal niet geschikt voor een crossfire opstelling. één kaart moet wel lukken lijkt me, al zal deze dan wellicht wel wat warmer worden. Met zulke plannen zou ik misschien toch gaan uitkijken voor een grotere case.
- Grafische kaart : 2GB zou ik pas "nemen" vanaf de HD6950. Er is een reden waarom de HD6870 standaard geen 2GB versie heeft, heeft weinig nut. Voor de huidige prijzen is de HD6870 overigens de betere keuze.

Voorlopig wil ik mijn oude case proberen te recupereren. Kan ik met een 6870 enkele jaren voort? De crossfire-plannen zouden voor binnen 2-3 jaar zijn, althans mijn planning :) En als ik een extra fan installeer?

Musk

Legacy Member
Ga gerust voor een 6870. Over enkele jaren kan je dan zien om een tweede, een case is zo duur nu ook weer niet.

Style_Z

Legacy Member
Musk zei:
Ga gerust voor een 6870. Over enkele jaren kan je dan zien om een tweede, een case is zo duur nu ook weer niet.

Nee dat niet, maar ik vind het gwn wat verspilling om een lege case hebben. Maar de processor zal niet te zwak zijn voor 2x 6870?

phate_13

Legacy Member
Absoluut niet. Er is geen processor op de markt die relevant sneller is dan de I5 2500K. Toch zeker niet als je deze zou overclocken.

Lan

Legacy Member
Idd in je huidige setup is de i5-2500 in verhouding te sterk voor een 6850 of 6870. Normaal zou je die met 1 of 2 6950 combineren.

Musk

Legacy Member
Goeie opmerking, als je dan toch van plan zou zijn om 6870 CF te gaan, dan zou ik een enkele 6950 2GB steken, lijkt me de betere keuze. Zeker aangezien de voeding goed genoeg is voor nog een tweede 6950 in de toekomst te trekken.

Style_Z

Legacy Member
In mijn oude case is er max. 28cm plaats, gemeten vanaf de slots naar de hdd-cage. Ik heb gezien dat er verschillende 2gb-versies zijn met verschillende lengtes:
- 110 x 40 x 269 mm (SAPPHIRE Radeon HD6950, heeft ook 2 fans)
- 111 x 38 x 269 mm (XFX HD6950)
- 111 x 38 x 256 mm (XFX HD6950 Dual Fan)
Welke versie kan ik het beste nemen dan? 269 zal te nipt zijn denk ik? Stel dat ik later Crossfire ga doen, maakt het dan uit als je verschillende versies, lengtes en merken combineert?

Caracalla

Legacy Member
Dan kunnen ze er allemaal in, maar je zal erachter geen HDD meer kunnen stoppen.
De power aansluitingen van een 6950 zitten aan de voorkant, niet de rechterkant (bekeken als die gemonteerd zou zijn), dus daar moet je geen rekening mee houden.

mdgf

Legacy Member
Stel dat ik later Crossfire ga doen, maakt het dan uit als je verschillende versies, lengtes en merken combineert?
Neen.
En die zouden dan allemaal moeten passen, maar zoals caracalla zegt zal er geen hdd meer achter kunnen.

Style_Z

Legacy Member
mdgf zei:
Neen.
En die zouden dan allemaal moeten passen, maar zoals caracalla zegt zal er geen hdd meer achter kunnen.

Hoe bedoelen jullie achteraf? Want de hdd-cage is niet verwijderbaar en de hdd's wroden zijdelings ingeschoven:

Kennisgeving voor omleiding

Dan is het toch wel mogelijk om later een SSD of HDD in te steken, of ben ik nu verkeerd?

Edit: Welke versie raden jullie aan? 1 fan of 2 fans? Merk? Of maakt dit niet uit?

mdgf

Legacy Member
Edit: Welke versie raden jullie aan? 1 fan of 2 fans? Merk? Of maakt dit niet uit?
De sapphire.

En ja dat zou moeten passen, maar wel héél nipt tbh als er geen ruimte is achter de kaart (normaal zit er een gat, als er echt een plaat zit kun je niet prutsen om de connector toch aan te sluiten), ik heb eigenlijk geen idee hoe lang zo'n stroomconnector is, want dat moet je dan nog optellen bij de lengte van de kaart.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan