Archief - Wat is belangrijk aankoop monitor?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Boromir

Legacy Member
Ik ben van plan een nieuwe (gaming)monitor te kopen. En na een beetje rondzoeken kwam ik uit bij de
Acer S243HLbmii prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch

Ik heb deze op het oog omdat ik via een maat er goedkoop aan kan komen.
Nu als ik goed begrijp is die monitor toch al lang uit. Nochtans vond ik een 6m oude thread. https://www.beyondgaming.be/archive/aankoopadvies.55/full-hd-led-monitor-24-27-inch.803308

En iedereen kreeg Jizz in zijn pants van Dell Ultrasharp U2412M prijzen | Core | Tweakers.net Pricewatch.

Nu mijn vraag: waarom? Wat maakt de ultrasharp monitor dan zo geweldig, want als ik de specs en de prijs bekijk is de Acer S243 toch stuk gunstiger, terwijl hij al langer op de markt is? En ik ben nog niet zo lang info erover aan het opzoeken dus ik zal nog wel andere betere deals missen.

Ik ben een leek op dit vlak, dus als ik iets heel obvious mis, stenig ik me niet aub.

Ik weet dat vooral belangrijk bij gaming monitors:
- Resolutie
- Size
- Response Time

Is er nog iets anders dan?

phate_13

Legacy Member
Dat is inderdaad, zoals ATI aangeeft, gewoon een volledig andere techniek die er achter schuil gaat. De kijkhoek is veel beter bij een IPS scherm (bij de dell exemplaren dus), wat dus inhoud dat de kleuren veel minder zullen vervagen/verkleuren wanneer je onder een hoek naar het scherm kijkt. Ook is de kleurechtheid opmerkelijk beter dan bij TN (de meeste) panelen.
Een ander voordeel dat je ook nog hebt bij de dell schermen zijn : De zeer handige voet (zeer goede pivot functie, swivel, tilt, (veel!) hoogte, ...). Alsook de ingebouwde usb-hub is toch ook wel best een handigheid. En ten slotte heb je op de dell schermen normaal ook een veel betere garantie dan de meeste andere schermen.

Qua response time, dat mag je gerust negeren, wat opgegeven wordt. De werkelijke response tijd verschilt praktisch altijd van de opgegeven cijfers. (Idem voor de meeste andere gegevens bij schermen.) Voor een echt goed idee van een scherm moet je (deftige!) reviews bekijken.

Maak je dus ook geen zorgen over de "hogere" ms bij de dell schermen, hier merk je niets van.

amdr

Legacy Member
Kheb de voorbije dagen ook enorm veel over monitors zitten bijlezen sinds ik zelf op zoek ben en tenzij je een IPS scherm gewoon bent maakt het imo helemaal niets uit of je nu voor een TN of IPS scherm gaat. Ik ben er gisteren zo is 1 gaan bekijken in de winkel en terwijl het idd wel levendiger is, ik ben niet thuis gekomen om niet meer op men huidig scherm te kunnen werken omdat het zo slecht is...

Wat ik ook uit verschillende reviews van die U2412M heb gehaald is dat die last heeft van ghosting, misschien maar een beetje (en ik weet niet welke games je speelt) maar bij fast paced games gaat het er zijn en afhankelijk van hoe goed je dit ziet, kan dit waarschijnlijk wel irritant worden.

Voor de rest is die 2412m wel een betaalbaar multimedia scherm met handige features zoals een DP, laag energieverbruik, grote verstelbaarheid

phate_13

Legacy Member
Het is natuurlijk ook nog een verschil tussen "gewoon" zijn aan het betere scherm en het eens gebruiken. Ik heb zelf ook nog niet het budget voor een IPS scherm kunnen vrijmaken. Mijn broer heeft echter wel een dergelijk scherm. En ik kan ook niet direct zeggen dat ik het altijd mis. Maar zodra dat je een iets langere tijd om het IPS scherm gewerkt hebt, dan merk je het verschil toch wel onmiddellijk. Zeker in games/series/films.

Daarnaast, ghosting? Really? Dat scherm heeft zelfs een overdrive mode voor games, waardoor de response tijd ed. zeer laag ligt.
The responsiveness of the U2412M should be perfectly fine for some most moderate to high gaming and shows a nice low level of motion blur assuming you leave the OD control turned on.
Good pixel responsiveness which should be able to handle fast moving scenes in movies without issue.
Responsiveness was good and input lag was very low making this a good choice for gamers, multimedia users and those wanting a screen capable of handling a wide range of uses.

Indien je daar hypergevoelig voor bent. By all means, laat het weten, maar dat is zeer zeldzaam. In dat geval, ga voor een 120Hz scherm.

amdr

Legacy Member
phate_13 zei:
Het is natuurlijk ook nog een verschil tussen "gewoon" zijn aan het betere scherm en het eens gebruiken. Ik heb zelf ook nog niet het budget voor een IPS scherm kunnen vrijmaken. Mijn broer heeft echter wel een dergelijk scherm. En ik kan ook niet direct zeggen dat ik het altijd mis. Maar zodra dat je een iets langere tijd om het IPS scherm gewerkt hebt, dan merk je het verschil toch wel onmiddellijk. Zeker in games/series/films.
Awel ja, dat bedoel ik idd. De meeste van ons werken al JAREN op TN schermkes dus we zijn die "foute" weergave gewoon geworden. Het is niet dat ik hier constant zit: "Nee, ik mis iets aan men scherm" :p maar ik neem aan dat eens ge een tijdje met een IPS scherm hebt gewerkt het moeilijk is om terug te gaan. Ik denk dat het een beetje gaat zijn zoals van een 4:3 scherm naar een 16:9 gaan, ik denk niet dat er iemand nog op een vierkant scherm kan werken :D

Over de ghosting spreek ik me niet echt verder uit, dat is iets wat voor mij van mijn monitor moet wegblijven maar zoals je zegt, niet iedereen is daar even gevoelig voor.
Een duidelijke vernoeming over ghosting in zo goed als elke review ik over het scherm heb gelezen is voor mij niet echt een duwtje in de rug om voor dat specifiek scherm te gaan :p

phate_13

Legacy Member
Dat wordt duidelijk benoemd omdat het nu eenmaal belangrijk is om te testen? Zeker aangezien oudere IPS schermen inderdaad wel hier meer last van hebben.

Brick Top

Legacy Member
Je kan wel in een winkel naar een IPS-scherm gaan staren maar eigenlijk zou je zoiets moeten kunnen testen voor een weekje hé. Dan kan je er ook is deftig op gamen en daar je conclusies uit trekken.

Maar ik ga wss de gok wel wagen en voor zo'n Ultrasharp gaan. Dat scherm wordt zo ongeveer overal aangeraden dusjah... Moest er enige sprake zijn van ghosting (en 't zou al straf zijn moest ik daar iets van merken) koop ik me wel een goedkoop Samsung scherm bij.

Boromir

Legacy Member
phate_13 zei:
Qua response time, dat mag je gerust negeren, wat opgegeven wordt. De werkelijke response tijd verschilt praktisch altijd van de opgegeven cijfers. (Idem voor de meeste andere gegevens bij schermen.) Voor een echt goed idee van een scherm moet je (deftige!) reviews bekijken.

Maak je dus ook geen zorgen over de "hogere" ms bij de dell schermen, hier merk je niets van.

Daar stelde ik me ook vragen bij. Enkele ms verschil is echt wel belachelijk... Misschien als je op hoog niveau shooters speelt dat dat u een heel kleine edge kan geven, maar voor de rest...

phate_13

Legacy Member
Inderdaad, als je op professioneel niveau gamed, en de beeldkwaliteit je wat minder uitmaakt en enkel de pure prestaties. Ga dan zeker voor een 120Hz scherm! Elk klein verschil, hoe klein dan ook, ingebeeld of niet (mentaal voordeel), kan helpen dan natuurlijk.

Persoonlijk vind ik het echter fijner om op mijn broer zijn IPS scherm een game te spelen, gewoon omdat alles er ook gewoon beter uit ziet.

Brick Top

Legacy Member
Ik heb ooit enkel ff Crysis gespeeld op een IPS en geloof me vrij als ik zeg dat de jungle er dan op slag heel wat 'jungleliger' uitziet. De kleurweergave van zo'n IPS maakt op zo'n moment echt wel een groot verschil. :)

Boromir

Legacy Member
Brick Top zei:
Ik heb ooit enkel ff Crysis gespeeld op een IPS en geloof me vrij als ik zeg dat de jungle er dan op slag heel wat 'jungleliger' uitziet. De kleurweergave van zo'n IPS maakt op zo'n moment echt wel een groot verschil. :)

I have a new favorite word now :woohoo::)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan