Archief - Upgrade Mobo

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

DanielG

Legacy Member
Hallo,

ik heb even een vraagje. Mijn pa heeft een Dell desktop die hij enkele jaren geleden gekocht heeft. Specificaties zijn (Dell Inspiron 546MT):

CPU: AMD Sempron
RAM: 3 GB DDR2 SDRAM
GPU: Integrated HD 3200 Graphics

Nu mijn vraag is, hij bekijkt regelmatig filmpjes online enzo, maar als ze van goede of HD kwaliteit zijn dan beginnen ze te haperen. Om de 2 seconden blijft het héél even stilstaan, best wel ambetant. Nu mijn vraag wat zou een goedkope upgrade zijn? Ik denk dat ik alleen zijn mobo zou moeten upgraden met een betere onboard graka. Of niet?

Alvast bedankt,
Daniel

phate_13

Legacy Member
Moederbord upgraden is belachelijk hoor. Overigens zou die GPU dat wel moeten aankunnen dacht ik. Anyway, ik zou kijken voor een zo goedkoop en zuinig mogelijk grafisch kaartje op de 2de hands markt.

Wel reeds verkocht, maar zoiets zoals die HD4350 zou ideaal zijn.
https://www.beyondgaming.be/archive/bs-hardware.195/gpus-cheap.832680

Oftewel nieuw, gewoon het goedkoopste dat je vind:
ALTERNATE - HARDWARE - Grafische kaarten - PCIe kaarten ATI/AMD - Radeon HD5000 - ASUS EAH5450 SILENT/DI/512MD2(LP)

Overigens zullen een dualcore en/of ssd sowieso ook een veel betere gebruikerservaring opleveren. Maar dat is natuurlijk wel dadelijk een kost van zo'n 100 euro elk.

DanielG

Legacy Member
Aja ok,

ja ik vind het ook raar dat het happert bij filmpjes. Nochtans zijn al zijn drivers enzo up-to-date dus daar ligt het niet aan. Een nieuwe voeding zou dat ook moeten? Ik heb de kast even opengedaan en de maximale wattage was 160W. Zou ik dus een nieuwe voeding moeten kopen, mocht ik bijvoorbeeld die AMD 5450 kopen?

Iphigeneia

Legacy Member
Let op dat je bij een mobo upgrade de juiste type's neemt.
Niet custom made pc's gebruiken nogal eens gekke formfactors zoals BTX. Hierdoor passen niet alle mobo's in de cases.

De oude versie van onboard Intel chips zijn waardeloos! HD films worden vaak slecht afgespeeld! (Let wel dit ligt ook aan het formaat / grootte van de bitrate van het bestand af).

Ik zou zoals phate_13 voor die 5450.

Phate, je gaat toch geen SSD gebruiken om een systeem van dat caliber te upgraden. Heeft totaal geen zin als de grafische chip de content niet fatsoenlijk kan weergeven.

Wat de voeding betreft hoef je hier geen rekening mee te houden. 500W zelfs een No-name voeding is ruim voldoende voor een HD5450. Deze zijn gemaakt voor HTPC gebruik en hierdoor geoptimaliseerd voor weinig verbruik.

Mvg,

phate_13

Legacy Member
Indien er na de update van de grafische kaart voor filmpjes, het toch nog gewenst zou zijn om een vlottere ervaring te hebben, dan jawel, waarom geen ssd? :) Maar natuurlijk eerste de gebrekkige GPU upgraden in dit geval.

Wat doet die 500Watt daar? Hij zegt dat deze max 160Watt kan leveren. I'm confused.

DanielG

Legacy Member
Ok ik zal de GPU upgraden. SSD op het moment niet nodig. Het was alleen de grafische kracht dat ik wou verbeteren. Bedankt voor jullie hulp :).

Iphigeneia

Legacy Member
phate_13 zei:
Wat doet die 500Watt daar? Hij zegt dat deze max 160Watt kan leveren. I'm confused.

Denk een hersenspinsel.. Dacht echt dat het ergens stond :sleep:, zal de examenstress zijn :D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan