Archief - Upgrade-advies

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Shaddix

Legacy Member
Beste, ik zou graag een beetje meer uit mijn pc halen want stilaan begin ik de ouderdom toch te voelen.

Ik gebruik mijn PC voornamelijk voor op te programmeren en photoshoppen.
Veel games speel ik eigenlijk niet (enkel Pro Cycling Manager 11 en af en toe Anno), het is dus niet zo ontzettend belangrijk dat deze er goed uit zien, al zou het wel een voordeel zijn.

Mijn huidige setup ziet er zo uit:

Code:
AMD Athlon 64 x2 4200 (AM2)
MSI K9NU Neo
2GB GEIL pc6400 geheugen (2x 1gb)
GeForce 8800GTS

Jonge mensen hebben geen hopen geld, dus ik ben van plan in stapjes te upgraden (nu bv RAM en dan binne enkele maanden misschien processor,...).

Mij lijkt vooral de RAM momenteel de bottleneck, bij het photoshoppen enzo moet er ook verschrikelijk veel geswapt worden heb ik de indruk.
Ik denk dat ik deze dus best eerst aanpak? Maar hoeveel RAM en van welk soort ben ik nog helemaal niet uit.. tips?

Yank

Legacy Member
Enkel geheugen upgraden gaat nu niets uitmaken, als je iets wilt doen moet je meteen cpu/moederbord/geheugen vervangen, je GPU kun je houden als je enkel oudere games speelt. Verder is een SSD ook nooit slecht, dat kun je eventueel later doen.

Shaddix

Legacy Member
Is dat niet kort door de bocht? Als ik het goed begrijp kan je op een AM2 socket ook een AM3 processor zetten (wel met nadeel dat je dan nog steeds geen DDR3 hebt).

Dus dan lijkt mij de enige reden om ook ineens het moederbord enzo te vervagen het DDR2-DDR3 verschil te zijn, niet?


EDIT: ik begrijp wat je bedoelt, die AM2 - AM3 compatibiliteit is beperkter dan ik dacht, en die is er dus gewoon niet voor mijn mobo.

Dan maar eens een volledigere upgrade uitstippelen.

Deze kit leek me wel wat: Asus M5A78L-M/USB3 + 8GB + Phenom II X6 1090T

of zijn er betere deals te vinden voor (ongeveer) dat budget?

Yank

Legacy Member
Shaddix zei:
Is dat niet kort door de bocht? Als ik het goed begrijp kan je op een AM2 socket ook een AM3 processor zetten (wel met nadeel dat je dan nog steeds geen DDR3 hebt).

Dus dan lijkt mij de enige reden om ook ineens het moederbord enzo te vervagen het DDR2-DDR3 verschil te zijn, niet?


EDIT: ik begrijp wat je bedoelt, die AM2 - AM3 compatibiliteit is beperkter dan ik dacht, en die is er dus gewoon niet voor mijn mobo.

Dan maar eens een volledigere upgrade uitstippelen.

Deze kit leek me wel wat: Asus M5A78L-M/USB3 + 8GB + Phenom II X6 1090T

of zijn er betere deals te vinden voor (ongeveer) dat budget?
Moest je een AM2+ moederbord gehad hebben, zou dat idd gekund hebben, maar dan zou het nog nauwelijks de moeite zijn omdat de meerprijs van DDR2 bijna het verschil in een nieuw AM3 moederbord zou ongedaan maken met DDR3 erbij.

En zoals Twinturbo zegt is een Intel zeker interssanter in dit geval, de i5 2400 (of eventueel de 2310 of 2320, maar zeker bij de quadcores blijven), dan 8GB geheugen en dan als moederbord bvb de ASRock H61iCAFE. Dat gaat rond dezelfde prijs hangen als dat setje dat je voorstelt.

Lan

Legacy Member
Een intel i5-2400 is een fantastische processor maar kost wel veel geld. Indien je een budget setup wil is dit NIET aan te raden. Voor programmeren en photoshop mist je pc eigenlijk 3 dingen:
- ram
- ssd
- windows 7, 64 bit om gebruik te kunnen maken van zowel je SSD als veel meer ram. ram bijsteken en bij windows xp blijven is nutteloos. Ten eerste is de ram beperkt in XP en ten tweede is het geheugenmanagment van xp vele malen slechter dan in windows 7. XP blijft altijd maar swappen zelfs indien er genoeg ram is. Win 7 met 6 of 8Gb ram is fantastisch in dit opzicht.

Als je ergens goedkoop nog 4Gb RAM kitje op de kop kan tikken ben je gered.
Een SSD is nooit verloren in je volgende setup. Neem iets zoals een 64Gb Aglity3 of Crucial M4, kost u rond de 85 €.
Windows 7 64bit kan je als student ook al goedkoop krijgen.
Een 4Gb kit DDR2 is al te verkrijgen voor rond de 25-30 € denk ik.

Programmeren (en vooral compileren) en een SSD zijn een ideal combo

Shaddix

Legacy Member
Het programmeren op die PC is vooral in PHP, het compileren neemt dus niet zoveel in bij mij. De IDE daarintegen is niet echt zo zuinig.. Dus in dit geval lijkt mij RAM belangerijker dan een SSD.

Het idee van die i5 spreekt me ook wel aaan om dat ik dan ineens weer een up-to-date moederbord heb.
Dan zou ik voor mobo+ram+cpu op een 280 euro komen, wat ik er wel voor over heb.
klik

Een SSD kan er dan binnen enkele maanden nog altijd bijkomen.

Maar spreek me gerust tegen als ik ergens een fout in men redenering heb!

Op Alternate staat trouwens een "Core™ i5-2400" en een "Core™ i5-2400S". De enige verschillen die ik zie is dat die "S" 2 euro meer kost en op 2500Mhz ipv 3100 loopt. Hier moet toch een addertje zijn?

Mijn huidige pc loopt ook via een voeding van 450W, zou dit bij zo'n upgrade nog voldoende zijn?

Lan

Legacy Member
De S-versie is een uitgepikte versie die veel minder stroom verbruikt. Hij draait ook nog eens een stuk trager wat een enorm verschil uitmaakt in electriciteitsverbruik.
450W voeding is meer dan voldoende indien de voeding van een bekend merk is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan