Archief - Tweedehands GTX580 aankopen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Brick Top

Legacy Member
Hallo,

Ben aan het uitkijken naar een nieuwe pc en qua grafische kaart gaat mijn voorkeur uit naar Nvidia. Niet enkel omwille van de positieve ervaringen in het verleden maar ook omwille van het feit dat ik veel in de weer ben met 3Ds Max (en dan ben je beter af met Nvidia dan met AMD).

Feit is dat het momenteel niet de ideale moment is om €450 op tafel te leggen voor een GTX580. Binnenkort komt AMD met kaarten die betere prestaties leveren voor hetzelfde geld en ook Nvidia werkt aan een nieuwe reeks kaarten. Daarom zoek ik alternatieven.

Eerste mogelijkheid is dat Nvidia de prijzen van zijn kaarten dropt zodat het terug een rationeel verantwoorde keuze wordt om een GTX580 in huis te halen. Tweede mogelijkheid is om een GTX580 op te kop te tikken op de tweedehandsmarkt. Het is omtrent die tweede mogelijkheid dat ik nog enkele vragen heb.

  1. De GTX580 wordt blijkbaar 'geproduceerd' door meerdere fabrikanten, wat is het verschil? Zijn er bepaalde merken die de voorkeur genieten boven andere? Ik weet niet of mijn woordkeuze 'fabrikanten' wel correct is maar je snapt wat ik bedoel: Club 3D, Asus, EVGA, MSI,...
  2. Wat is een correcte prijs voor een tweedehands GTX580 volgens jullie?
  3. Zaken waar ik op moet letten bij de aankoop?

Alvast bedankt voor mogelijk antwoord!

B.T.

R3L4X

Legacy Member
Zou je niet beter richting Quadro/FirePro kaarten gaan kijken voor rendering of moet er ook op gegamed worden?

verreckie

Legacy Member
Het verschil van fabrikanten is dat de een al wat hoger geclocked is, de ander heeft dan weer een betere koeler erop, maar het blijft uiteindelijk wel dezelfde kaart.

Brick Top

Legacy Member
R3L4X zei:
Zou je niet beter richting Quadro/FirePro kaarten gaan kijken voor rendering of moet er ook op gegamed worden?

Jup, dat dus. En met mijn budget kan ik me enkel de cheapste Quadra/FirePro permiteren. En heb al op veel plaatsen gelezen dat je dan veel beter een 'gewone' gamekaart koopt.

Ben ook (nog) niet professioneel bezig met 3D dus voorlopig hoef ik ook nog geen workstation in huis te halen.

Bedankt voor je reply!

Tweedehands een MSI Twin Frozr II GTX580 kopen voor €350, zou dat een goede deal zijn volgens jullie?

phate_13

Legacy Member
Lijkt mij persoonlijk iets te veel, al hangt dat er natuurlijk ook vanaf of je er alles nog bijkrijgt, de factuur nog aanwezig is, hoe oud deze is, ...

R3L4X

Legacy Member
Ik zou wachten op de 7XXX-reeks en kijken wat dat geeft, misschien heb je voor 300 euro meer prestaties dan die GTX580.

phate_13

Legacy Member
Aangezien hij aangeeft dat zijn programma's beter werken met nvidia zou ik misschien toch gewoon wachten op de HD7xxx reeks om dan misschien goedkoper een GTX580 op de kop te kunnen tikken.

Echter, wat je zeker wel moet bekijken, is of de HD7xxx niet interessanter is. De HD7xxx reeks is immers een heel andere architectuur die veel interessanter is voor render/compute taken dan de voorgaande AMD GPU's :
AnandTech - AMD Radeon HD 7970 Review: 28nm And Graphics Core Next, Together As One

Brick Top

Legacy Member
phate_13 zei:
Lijkt mij persoonlijk iets te veel, al hangt dat er natuurlijk ook vanaf of je er alles nog bijkrijgt, de factuur nog aanwezig is, hoe oud deze is, ...

Ok, ik zal zien wat we overeen kunnen komen. Maar pakweg €300 zou sowieso toch een goede deal zijn hé? Ik denk niet dat die kaarten binnen dit en een maand van €450 naar €300 gaan droppen, ook al komt de concurrentie met nieuwe/betere kaarten op de proppen.

R3L4X zei:
Ik zou wachten op de 7XXX-reeks en kijken wat dat geeft, misschien heb je voor 300 euro meer prestaties dan die GTX580.

phate_13 zei:
Aangezien hij aangeeft dat zijn programma's beter werken met nvidia zou ik misschien toch gewoon wachten op de HD7xxx reeks om dan misschien goedkoper een GTX580 op de kop te kunnen tikken.

Echter, wat je zeker wel moet bekijken, is of de HD7xxx niet interessanter is. De HD7xxx reeks is immers een heel andere architectuur die veel interessanter is voor render/compute taken dan de voorgaande AMD GPU's :
AnandTech - AMD Radeon HD 7970 Review: 28nm And Graphics Core Next, Together As One

Ik wil best geloven dat de nieuwe AMD GPU's bete presteren in CG-apps maar zoiets kan je pas goed beoordelen na enkele maanden en daar kan/wil ik niet op wachten. Benchmarks zijn een ding maar imo moet die kaart eerst een paar maand in gebruik zijn geweest bij een paar tientallen gebruikers. Verschillende programma's, verschillende setups,... Bij de GTX580 is dat reeds gebeurd en daar weet ik van dat daar relatief weinig problemen mee zijn.

Hopelijk doet AMD een inhaalbeweging op dat vlak want prijs/kwaliteit vind ik hen meestal beter scoren dan Nvidia. Maar voorlopig denk ik dat je voor CG-apps nog steeds best voor Nvidia opteert, zeker als je op safe wil spelen.

Had deze discussie trouwens ook op gang gebracht op Polycount (Gameart forum), voor de liefhebbers.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan