Archief - to crossfire or not to crossfire a Hd4890

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

stryker000

Legacy Member
Hey 9-levers

Nu dat mn vakantiewerk er bijna opzit, wordt het eens tijd dat ik ga zien naar een nieuwe pcke. Mn Q6600 verdient na 4jaar eindelijk eens wat rust ;)

Ik weet ondertussen al wat voor pc ik ineen ga steken(AMD octacore), maar het gpu-gedeelte is nog vaag. Voor de moment heb ik dus een HD4890 Black edition van xfx steken en hij doet het prima. dus om toekomst/budget gewijs te gaan zien: ik kan een HD4890 vaporx kopen voor 80euro, maar ik heb maar een coolermaster psu van 650w. Dus is het beter/mogelijk om te crossfiren voor die prijs of toch beter ineens voor een nieuwe zien?
Mn budget voor gpu is om en bij de 200 euro

Sent with my HTC Desire

spaceflippie

Legacy Member
Ik zou voor een nieuwe kaart gaan, de GTX560 ti of de HD6950.
Deze kaarten zijn zeker even snel of misschien zelfs sneller als jou crossfire.
Maar veel belangrijker is dat deze kaarten nieuw zijn en dat je er later nog 1 kan bijsteken indien nodig.

laurievl

Legacy Member
HD4870x2 = HD6950

ze zijn aan elkaar gewaagd maar natuurlijk een CF is meer geluid, meer warmte, meer vermogen .. De kostprijs van een HD6950 is natuurlijk veel hoger dan gewoon een 2de 4870 kopen maar je kan er dan weer een tijdje mee verder als je nog een CF wilt steken. Al zou ik in u plaats een 2de steken omdat die cpu volgens mij binne een jaar of binnen 2jaar wanneer je een HD6950 CF wilt steken, ofwel bottleneck ga zijn of gwn te oud :') dus voor een goedkope oplossing is waar je toch nog even verder mee kan zou ik die 2de HD4870 kopen ;) tenzij je genoeg geld hebt voor een grotere upgrade ..

stryker000

Legacy Member
Het is zo dat ik een Fx8150 wil kopen met 8GB ddr3 1600mhz geheugen.
Alleen weet ik niet of mn psu de 2 kaarten aankan. Ik heb info gevonden dat de graka een 190w op full verbruikt, dus pak ruimweg 400w totaal. Is de 200w
overige watt genoeg voor de rest stabiel te houden?

Infect3d

Legacy Member
stryker000 zei:
Het is zo dat ik een Fx8150 wil kopen met 8GB ddr3 1600mhz geheugen.
Alleen weet ik niet of mn psu de 2 kaarten aankan. Ik heb info gevonden dat de graka een 190w op full verbruikt, dus pak ruimweg 400w totaal. Is de 200w
overige watt genoeg voor de rest stabiel te houden?

Waarom 1600mhz geheugen kopen als ik vragen mag?

phate_13

Legacy Member
HD4890 in CF is sowieso de beste oplossing als je puur kijkt qua prijs/prestatie. Daar valt niet over te twijfelen. Al moet je dan wel DX11 missen natuurlijk ed. Qua wattage, dat zegt niet veel, de kwaliteit van de voeding is veel belangrijker. 650Watt is zeker voldoende. Wat voor Cooler Master voeding is het echter?

@Infect3d : De huidige Llano processoren hebben alleszins baat aan sneller geheugen. Terecht dat je de vraag stelt, maar kets sneller geheugen dus niet te snel af. Al zullen we wel moeten afwachten op de benchmarks van de bulldozer processoren om te weten of sneller geheugen hier ook baat bij zal hebben. Bij de Llano processoren ligt het vooral aan de GPU die de bandbreedte kan gebruiken.

flyingdutchman

Legacy Member
Als je het eenvoudig wilt doen, ga je best voor de 4890, je zit dan qua prestaties in de buurt van een GTX560ti, aangezien een HD4870x2 = HD6870/GTX560ti.

Maar, als je nu je eigen HD4890 verkoopt voor 80 euro ofzo, dan zit je aan 160€ (bij wijze van spreken). Dan kun je al bijna een GTX560ti kopen en dan zit je niet met de (weliswaar weinig voorkomende) driver problemen van een crossfire opstelling en het stroom verbruik. Die 2 kaartjes zullen namelijk wel wat Watt's verstoken.

laurievl

Legacy Member
ik heb mislezen en dacht HD4870 :') ok ja HD4890 is nog beter ma blijft ongeveer dezelfde prestaties

stryker000

Legacy Member
Dus het zou interessanter zijn dat ik de crossfire setup neem? DX11 is nu niet echt een must voor mij, ik wil gwn deftige performance voor een zo goedkoop mogelijke oplossing.

en de psu: tgoh, een coolermaster 650w met 80% efficiantie :p ja meer weet ik er niet meet van & kan het ook niet lezen door m'n case (antec ninehundred).

De rest van de setup gaat dus als volgt zijn:

CPU: AMD 8150FX (of 8100FX) hangt af van prijs
RAM: Corsair 8 GB DDR3-1866 Kit (sorry voor previous foutje)
MOBO: ASUS Sabertooth AM3+ 990FX

dus m'n voeding zou het wel kunnen blijven trekken?

Musk

Legacy Member
Waarom al zo zeker van die AMD 8150FX, zijn er daar al bewijzen van dat die pakweg een i5-2500K aftroeven?

stryker000

Legacy Member
er zijn hier en daar al wat benchmarks te vinden van testproducten en ze zien er toch veel belovend uit. Ook zie ik meer toekomst in multi-cores dan multi-threading.

Samus007

Legacy Member
Ik heb mijn vorige setup, een 4890 setup (4 maanden geleden) geupgrade, enige reden was omdat ik DX11 perse wou hebben, voor de rest was/is dat nog steeds een heel snelle setup, draaide alles op max settings op 1920 op 1080p buiten metro 2033

Met zo 4890 kaartje bij ga je aanzienlijke snelheidswinst opmerken.

mdgf

Legacy Member
er zijn hier en daar al wat benchmarks te vinden van testproducten en ze zien er toch veel belovend uit. Ook zie ik meer toekomst in multi-cores dan multi-threading.
Een i5 is ook niet multithreaded hé, das gewoon een heel snelle quadcore.
Nu, in programma's die effectief 8 cores gebruiken gaat de 8150 wel sneller zijn, alleen is de vraag: wat voor programma's die jij gebruikt ondersteunen dat al en indien geen, hoelang gaat het duren tot er ondersteuning komt in uw programma's?

Dan zwijgen we nog over het overklokpotentieel, ik betwijfel heel zwaar of de fx8150 ook zo'n overklokmonster wordt.

In elk geval kunnen we maar wachten op officiele resultaten.

RAM: Corsair 8 GB DDR3-1866 Kit (sorry voor previous foutje)
Sneller geheugen is voor de interne gpu hé, die ga je niet eens gebruiken.
De cpu heeft daar normaal niet veel baat bij, ook niet bij de llano's (laat staan dat we al over zambezi kunnen speculeren) heb ik de indruk, anders graag een linkje met bewijs.

stryker000

Legacy Member
mdgf zei:
Een i5 is ook niet multithreaded hé, das gewoon een heel snelle quadcore.
Nu, in programma's die effectief 8 cores gebruiken gaat de 8150 wel sneller zijn, alleen is de vraag: wat voor programma's die jij gebruikt ondersteunen dat al en indien geen, hoelang gaat het duren tot er ondersteuning komt in uw programma's?

Dan zwijgen we nog over het overklokpotentieel, ik betwijfel heel zwaar of de fx8150 ook zo'n overklokmonster wordt.

Toen ik in het begin de Q6600 kocht, had iedereen ook de vraag: "waarom een quadcore? Je kan beter een dualcore met hogere clockspeed kopen"

Ik ben van plan de pc een aantal jaar te gebruiken, dus is het ook logischerwijze dat naar toekomstgericht enkel maar meer cores gaan gebruikt worden (wat zou intel's volgende stap zijn? 0ctacore met hypterthreading?)

Ook zou de 8150FX van 3,6GHz naar 4,2Ghz overclocked kunnen worden via hun eigen programma dat ze meeleveren.
AMD FX-Series Processor Launch Date Still Uncertain - Softpedia


Sneller geheugen is voor de interne gpu hé, die ga je niet eens gebruiken.
De cpu heeft daar normaal niet veel baat bij, ook niet bij de llano's (laat staan dat we al over zambezi kunnen speculeren) heb ik de indruk, anders graag een linkje met bewijs.

Wat is dan het verschil met de 1600mhz & de 1866mhz? het kost nog geen 10 euro meer voor ramgeheugen met een hogere clockspeed. De bus van de bulldozers zou officieel de 1866mhz native ondersteunen.


maar nu terug op de vraag: Gaat m'n PSU de 2 4890's aan kunnen met dit systeem? :p

ff n bumpje omdat de thread niet te goed werd gepubbed met de downtime :s

mdgf

Legacy Member
Wat is dan het verschil met de 1600mhz & de 1866mhz? het kost nog geen 10 euro meer voor ramgeheugen met een hogere clockspeed. De bus van de bulldozers zou officieel de 1866mhz native ondersteunen.
0.05% indien het vergelijkbaar is met de intels op phenoms?
Voor niet-geheugenintensieve (bv gaming of wat browsen) taken natuurlijk, voor videobewerking ed kan het wel oplopen tot een paar %.
Application Benchmark Results : DDR3 Memory Scaling On AMD's Phenom II X4
AnandTech - Sandy Bridge Memory Scaling: Choosing the Best DDR3

Qua wattage, dat zegt niet veel, de kwaliteit van de voeding is veel belangrijker. 650Watt is zeker voldoende. Wat voor Cooler Master voeding is het echter?
Dat je niet weet welke CM het is daar hebben wij niks aan hé, CM heeft redelijk wat mindere tot eerder slechte voedingen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan