Archief - Systeemupgrade > advies graag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

orez

Legacy Member
Mijn systeemke is aan een upgrade toe.

Ik heb een deftige pc nodig voor:

Video Capturing / Video editing
Beeldbewerking (Photoshop, Illustrator, Indesign)
3D Ontwikkeling & Rendering
Multimedia Ontwikkeling (After FX, Flash, ...)
Sound Recording.

Af en toe speel ik ook wel es een gamepje zoals Oblivion/GTA SA
en een belangrijk punt ik wil graag geen te luide pc ook. liefst zo stil mogelijK.

Budget = 1500-2000 EUR

Wat heb ik nodig:
Processor/Mobo/Ram
Harddisks
GFX Card
Sound Card
Case

Mijn eerste idee:

AMD Athlon 4200+ 64Bit X2 Dual-Core Processor Socket 939
MSI K8N NEO4 FI Socket 939
Gskill 2 x 1 Gb PC3200 CL 2.5-3-3-6(F1-3200PHU2-2GBNS)
2x Seagate 320Gb SATAII 3.0GB/S 7200rpm 16mb
Terratec Aureon 7.1 Universe
MSI RX1900XTX 512MB DDR3 PCI Express

van Case+voeding heb ik nog niets gevonden, ook twijfel ik nog tussen die 1900XT of een Nvidia Quadro.

Met bovenstaande elementen kom ik aan +- 1600 EUR.

DVD-Writer/DVD Lezer heb ik in mijn bezig alsook nog een IDE Harddisk van 120 gig die ook graag zou blijven gebruiken.
En Firewire op het mobo is natuurlijk ook een must voor de videocapturing

boostah

Legacy Member
probleem is quadro, tja spellen draaien daar ni echt op, maar voor alles behalve gamen lijkt me de quadro wel een pak beter keus

en als je niet quadro gaat, de ati heeft volgens de review sites een betere 2d kwaliteit (hoewel ik het niet zie :p), want hier gaat weer een hoop geblaat komen van neem een 7900GTX zonder goeie reden

orez

Legacy Member
en waarom AM2... (ok ja dit ondersteunt DDR2, maar in welke opzicht is DDR2 zoveel beter dan DDR om zijn meerprijs te verantwoorden?)

en case + voeding :p

Yank

Legacy Member
- DDR2 is zeker niet echt duurder dan DDR, soms zelf goedkoper
- AM2 is nieuwer, dus zal langer ondersteund worden, kan niet slecht zijn he

Maar invloed van cache op algemene prestaties wordt hier wel wat overdreven. Die 100€ (= prijsverschil 4200-4400) lijkt het me echt niet waard, dat kun je beter in iets anders investeren (of gewoon sparen).

orez

Legacy Member
Stel dan eens een deftig AM2 systeemke voor aub ;)
aangezien ik nogal leek achtig ben op het hardware gebied zelf... ik weet wel +- wat ik nodig heb voor mijn doeleinden, maar om er nu precies net dat betere uit te halen...

1500 - 2000 EUR is mijn budget zoals vermeld.

Yank

Legacy Member
AMD box Athlon64 4200+ X2 Dual Core socket AM2 € 367,00 € 367,00 [Wissen]
BenQ DW1655 16x Dual Layer DVD-RW zwart Lightscribe Retail € 49,00 € 49,00 [Wissen]
Seagate 320Gb SATAII 3.0GB/S 7200rpm 16mb € 117,00 € 234,00 [Wissen]
MSI K9N Neo-F socket AM2 € 81,00 € 81,00 [Wissen]
Club 3D 7900GT 256mb DDR3 TV-out/DVI PCI-express € 299,00 € 299,00 [Wissen]
Arctic Accelero X1 voor Nvidia 6800/7800/7900GTX series € 22,00 € 22,00 [Wissen]
Arctic Freezer 64 PRO € 21,00 € 21,00 [Wissen]
Seasonic voeding S12 430 Watt € 90,00 € 90,00 [Wissen]
Gskill DDRII 2 x 1GB PC6400 CL5-5-5-15 (F2-6400PHU2-2GBNS) € 210,00 € 210,00 [Wissen]
Totaal: € 1.373,00 bij jaha.be

Dat is zonder case en extra geluidskaart: case is eigen smaak en van geluidskaarten ken ek niet veel.
Voeding heb ik wel al genomen, is zeer stil model.
Qua grafische kaart is het natuurlijk te zien hoeveel belang je hecht aan het gamen, een 7600GT kan zeker alle huidige spellen vlot spelen, maar een 7900GTX/X1900XTX natuurlijk met veel meer detail.

Wat misschien ook niet slecht zou zijn voor stilte is passieve heatsink voor northbrigde, kost niet veel, koelt ook genoeg en maakt geen lawaai.

orez

Legacy Member
DVD-RW is niet nodig ;) heb ik.

Geluidskaart staat vast, wordt die terratec, aangezien dat meer pro materiaal is infeite.

Die MSI Neo-F is die met firewire of zonder?

boostah

Legacy Member
imho zou ik quadro aanraden, kweet ni of games er goed op draaien (denk het wel ze maar ni zo goed als hun "gewone" tegenhanger, maar iemand moet dit bevestigen) maar in video editing enzo hebben die echt wel hun nut

Davion

Legacy Member
Kzou Yankee's config pakken zonder de DVDRW maar met een X2 4400+.

Yank

Legacy Member
4400+ is 100€ (+- 25%) duurder, is het dat echt wel waard?
'k Snap niet dat iedereen hier zo naar cache kijkt. In sommige benchmarks maakt dat wel redelijk uit, maar in games echt niet zoveel.

boostah

Legacy Member
Yankee zei:
4400+ is 100€ (+- 25%) duurder, is het dat echt wel waard?
'k Snap niet dat iedereen hier zo naar cache kijkt. In sommige benchmarks maakt dat wel redelijk uit, maar in games echt niet zoveel.

das omdat de meeste hier anders denke
namelijk zo: koop een 3800+ en clock 200mhz over, het gevaar is belachlijk laag (miniem zelfs) en je spaart geld uit
maar bij de 4400+, die heeft meer cache, en dat je kan je zelf niet verhogen, dus heeft het nut van zo te kopen

maar als je niet overclockt dan is de 4200+ een even goede keus als elke andere

msn797204

Legacy Member
-AMD Athlon 64 X2, 4600+, Socket AM2, Boxed € 589,00

-Thermaltake Golden Orb II € 19,74

-Corsair ValueSelect, 2048 MB, DDR2, PC4200, 533 MHz 2*1024

-AOpen Nouveau, Zwart € 172,76

-2*Western Digital Caviar SE16, 320 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300 €
222,48

-Asus M2N32-SLI Deluxe AM2 € 181,18

-Creative SoundBlaster X-Fi Platinum, Retail € 152,93 l

-Sparkle Geforce 7900 GT, 256 MB, DDR3, PCI Express x16 € 277,39 €

Totaal € 1788,13


Azerty.nl

msn797204

Legacy Member
Bijna vergeten dat een pc zonder voeding niet zal werken :unsure: :p die 400W die in de aopen kast zit is mss genoeg maar voor alle zekerheid : Antec True Power 2.0 480 Watt ATX 24 pin € 67,47

orez

Legacy Member
hmmz... SLI heb ik absoluut niet nodig.
Terratec >>>>> Sound Blaster, Terratec = "Pro" kaartje voor recordings etc.
Golden Orb's... die zijn tamelijk luid als ik mij niet vergis?
en een 4600 vind ik echt zen geld ni waard hoor. das al een serieus verschil he dat we hier over spreken.

+ ik ben meer voor Seagate als Western Digital, Seagates zijn stiller (persoonlijke ondervinding... tkan natuurlijk ook anders zijn ;))

Mijn budget is mss 1500 - 2000 EUR... maar ik streef daarom ni naar die 2000 hé .. ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan