Archief - Reflexcamera

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

The Frak

Legacy Member
Mijn zus is van een plan een reflexcamera te kopen en om haar van een miskoop te behoeden wil ik hier eerst wat info inwinnen.

Ze twijfelt momenteel tussen de Canon 550D en de Nikon D3100. Zelf heb ik ook al wat sites afgeschuimd op zoek naar goedkopere winkels o.a. en de Nikon D5100 valt binnen haar oorspronkelijke prijsklasse.
Een vriend van me wist te zeggen dat de D5000 momenteel een iets betere keus is omwille van een hoger dynamisch bereik maar uiteindelijk zijn het vooral de lenzen en de fotograaf die het hem doen.

Ze studeert interieurarchitectuur dus eenmaal de spaarpot terug aangevuld is zal ze nood hebben aan een lens die geschikt is voor het fotograferen van gebouwen, zowel binnen als buiten. Tot dan zal ze het moeten stellen met de kitlens.
De lens zal niet voor direct zijn, maar is een van beide merken, Nikon of Canon, beter of goedkoper dan de andere wat betreft lichtsterke groothoeklenzen?
Ik heb gelezen dat de goedkopere Nikons geen ingebouwde AF motor hebben waardoor de compatibiliteit met sommige oudere lenzen beperkt is. Mogelijk probleem op lange termijn of te verwaarlozen?

Alle input is welkom, ook als ik nog andere modellen over het hoofd heb gezien.
Budget: maximum €700 incl. lens

Mr. Humphries

Legacy Member
De instap Nikons hebben idd geen AF motor meer in de body. Daarom zal je moeten zien dat je lenzen met een AF motor in de lens zelf koopt. Tegenwoordig zijn ze dat allemaal.

De keuze tussen Nikon en Canon is voor de rest puur persoonlijk. Het beste wat ze kan doen, is de toestellen een keertje ter hand nemen en er wat mee spelen. Zo voelt ze welke het beste in de hand ligt en hoe gemakkelijk het menu werkt.

Canon ligt mij bijvoorbeeld totaal niet goed in de hand.

Voor de lenzen maakt het niet veel uit. Voor beide partijen zijn er goede third party merken die goede prijs/kwaliteitslenzen maken. Bijv: Sigma, Tamron, Tokina. Deze zijn optisch ook zeer goed en voor een veel betere prijs.

Eventueel kan ze dan zelfs al beginnen door een budgetcamera te kopen en hier dan een 17-50 mm 2.8 van Tamron ofzo bij te zetten. Zo heeft ze als beginner toch direct al goede beeldkwaliteit voor een lage prijs.

McBr@in

Legacy Member
Waarom ga je niet voor de Nikon D90? Nog altijd een van de betere instapmodellen.

En ik zou het trouwens niet bij Fnac kopen.

Kijk eens op www.konijnenberg.be

The Frak

Legacy Member
Mr. Humphries zei:
De instap Nikons hebben idd geen AF motor meer in de body. Daarom zal je moeten zien dat je lenzen met een AF motor in de lens zelf koopt. Tegenwoordig zijn ze dat allemaal.

De keuze tussen Nikon en Canon is voor de rest puur persoonlijk. Het beste wat ze kan doen, is de toestellen een keertje ter hand nemen en er wat mee spelen. Zo voelt ze welke het beste in de hand ligt en hoe gemakkelijk het menu werkt.

Canon ligt mij bijvoorbeeld totaal niet goed in de hand.

Voor de lenzen maakt het niet veel uit. Voor beide partijen zijn er goede third party merken die goede prijs/kwaliteitslenzen maken. Bijv: Sigma, Tamron, Tokina. Deze zijn optisch ook zeer goed en voor een veel betere prijs.

Eventueel kan ze dan zelfs al beginnen door een budgetcamera te kopen en hier dan een 17-50 mm 2.8 van Tamron ofzo bij te zetten. Zo heeft ze als beginner toch direct al goede beeldkwaliteit voor een lage prijs.

Een D3100 met die Tamron komt bij Konijnenberg op €800, toch net iets te duur voor haar denk ik.

McBr@inless zei:
Waarom ga je niet voor de Nikon D90? Nog altijd een van de betere instapmodellen.

En ik zou het trouwens niet bij Fnac kopen.

Kijk eens op Foto Konijnenberg - kenners kiezen konijnenberg
Ze wilde oorspronkelijk bij Fnac kopen omwille van de 'promotie' van de 550D met kitlens, sd kaart en tas, maar ik zie net dat konijnenberg ook een soortgelijke promo heeft staan.

Aan de Nikon D90 had ik nog niet gedacht. Op het eerste zicht lijkt deze wel iets groter. Ze heeft nogal kleine handen dus dat zal ze zeker nog eens moeten uittesten.
Deze heeft wel een AF motor dus minder kieskeurig wat lenzen betreft. Filmen zal ze toch eerder doen met haar compact camera.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan