Archief - projector, waarop letten?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cl0cKw1S3

Legacy Member
Hey,


Ik ben er al een tijdje over aan het denken om mij een projector aan te schaffen, maar ik weet niet goed op welke kenmerken ik in het bijzonder moet letten..., ik dacht vooral ANSI lumens en contrast ratio??? Ik heb de search functie al gebruikt, maar kwam op niets echt bruikbaars/recent...
Ik heb deze projector 99% nodig voor films te zien, waarbij het projectiedoek (laken?) op zo'n 5m zal hangen. Ik heb een "beperkt" budget van zo'n +/- 800€...


Ik heb al wat opzoekwerk verricht en kwam tot deze als kanshebber (749€)

Acer PD100D SVGA 2000 Alu Projector

Product Description Acer PD 100D - DLP Projector
Device Type DLP Projector
Built-in Devices Speaker
Dimensions (WxDxH) 23 cm x 23.8 cm x 12.3 cm
Weight 2.2 kg
Image Brightness 2000 ANSI lumens
Max Resolution 800 x 600
Colour support 24-bit (16.7 million colours)
Image Contrast Ratio 2000:1
Bulb type UHP 200 Watt ( 2000 hour(s) )
Video Input RGB, S-Video, composite video, component video - HDTV, EDTV, SDTV
Audio Output Speaker(s) - integrated
Sound Output Mode Mono
Input Device Remote control


Details


General
Device Type DLP Projector
Built-in Devices Speaker
Width 23 cm
Depth 23.8 cm
Height 12.3 cm
Weight 2.2 kg
Expansion / Connectivity
Interfaces 1 x component video / RGB input - 15 pin HD D-Sub (HD-15)
1 x audio line-in - mini-phone 3.5mm
1 x composite video input - RCA
1 x S-video input - 4 PIN mini-DIN
1 x VGA output - 15 pin HD D-Sub (HD-15)
1 x USB - 4 PIN USB Type B
1 x DVI-D - 24 pin digital DVI
Miscellaneous
Included Accessories Carrying case, lens cover
Cables Included 1 x VGA cable
1 x composite cable
1 x S-Video cable
1 x audio cable
1 x USB cable
Power
Power Device Power supply - internal
Environmental Parameters
Min Operating Temperature 5 °C
Max Operating Temperature 35 °C
Sound Emission 31 dB
Video Input
Analogue video Signal RGB, S-Video, composite video, component video
Digital Video Format HDTV, EDTV, SDTV
Audio Output
Type Speaker(s) - integrated
Sound Output Mode Mono
Speaker(s) 1 x mixed channel
Input Device
Type Remote control - external - wireless
Projector / Panel
Image Brightness 2000 ANSI lumens
Image Contrast Ratio 2000:1
Image Aspect Ratio 16:9, 4:3
Image Size 0.88 m - 7.75 m
Projection Distance 1.5 m - 12 m
Throw Ratio 1.54:1
Max Resolution 800 x 600 (native) / 1280 x 1024 (compressed)
Colour support 24-bit (16.7 million colours)
Max Sync Rate (V x H) 85 Hz x 100 kHz
Bulb type UHP 200 Watt
Lamp Life Cycle (Economic Mode) 2000 hour(s) ( 3000 hour(s) )
Projector Lens System
Vertical Keystone Correction -16 / +16



Trekt deze op iets? Of zijn er specificaties die ik over het hoofd heb gezien?

Alvast bedankt voor de hulp en mijn excuses als deze thread in de verkeerde categorie staat.


Cl0cKw1S3

gravendelver

Legacy Member
Op zich trekken deze specs wel op "iets" als je hem gewoon voor films wil gebruiken. Maar ik vrees dat je bij dlp beamers onder de 1000 eur snel last hebt van wat ze het "regenboogeffect" noemen.

Het regenboogeffect: bij snelle bewegingen van voornamelijk lichte voorwerpen over een donkere achtergrond krijg je het zgn. "regenboog-effect", wat zich vertaald in een kleurenwaas die zich achter het lichte object aanbeweegt. Dit doet zich voornamelijk voor bij DLP projectoren met een zogenaamd 2, 3 of 4 speed kleurenwiel. Bij DLP projectoren met een 5 speed kleurenwiel of meer is het regenboogeffect nauwelijks meer zichtbaar;

Het is dus ten sterkste aan te raden om de projector die je wil kopen eerst in werking te zien, en niet gewoon een glimp maar echt ff goed kijken met verschillende lichtomstandigheden.
Als je zeker wil zijn van een goede projector voor films die hier geen last van heeft zou ik de infocus x1 aanraden (-> http://www.thuisbioscoop.nl/uploadedfiles/pdf/download.php?file=InFocus_X1_SpecSheet.pdf)

saikoboarder

Legacy Member
kijk eens naar de maximale resolutie
800x600
das niet echt een aangeraden resolutie vind ik.
maar aan de andere kant zijn de 1024 x768 projectoren mss boven u budget.

Skoebiedoe

Legacy Member
Tja,dat is den ouwe brol die ze nu goedkoop verkopen gewoon.
31 Db is luid te noemen en werkt storend en dan inderdaad die resolutie.(als het maar voor divx is is dat voldoende hoor dan zie je minder het kwaliteits verlies in de divx)

Ga je hem enkel gebruiken voor het beeld of ga je er ook geluid door sturen(want die speakertjes zijn dus echt gene vette hoor) of ga je met uw geluid nog door iets anders.(surround versterker of een pc)

Ik zeg ook ga eerst kijken en anders spaar nog effe wat verder.
http://www.cinedream.be/products_optomah27.shtml

Als je kunt verduisteren is brightness niet echt van belang.Als je echter in een lichte omgeving naar uw film wilt kijken moet je wel een hoge brightness hebben maar dan ben je beter af met een lcd projector.

Cl0cKw1S3

Legacy Member
Ik zou er eigenlijk evenveel divx mee kijken als dvd denk ik...
Het geluid zou ik sowiezo nog door iets anders laten afspelen...

Ik kan wel vrij goed tot (bijna) perfect verduisteren, dus wilt dit zeggen dat ik geen rekening moet houden met ANSI lumens (= brightness?)


ivm regenboogeffect, is dat gedurende een hele film en hoe storend is dit? iemand foto's?

wat wilt dit juist zeggen?
Max Resolution 800 x 600 (native) / 1280 x 1024 (compressed)

thx

Skoebiedoe

Legacy Member
Regenboog effect treed meestal op bij zeer snelle wisselingen van donker naar licht.
De meeste mensen nemen het waar bij het lezen van de ondertitteling maar dat is wel zeer persoons gebonden.Den ene is daar gevoelig aan en den andere ziet dat gewoon niet.Bij mijne beamer zie ik het soms ook maar af en toe en deze heeft 2900 gekost en er zijn zelf mensen die beweren dat ze het nog hebben bij een beamer van € 4000.
Als je daar echt gevoelihg voor bent ga dan voor een lcd beamer.Regenboog effect treedt alleen maar op bij dlp beamers.

Als je goed kan verduisteren is brightness inderdaad van minder belang.
Mijne beamer heeft maar een bightness van 1000 AL en ik kan perfetc naar filsm kijken in een redelik verduisterde kamer.(wil zeggen gordijntjes dicht en lichten uit maar niet pikdonker.)


Zijn native resolutie is dus 800X600 en hem zal deze resolutie ook gebruiken voor beelden weer te geven in een reso van 1280X1024 maar zal deze dan copresseren(dus samendrukken,verkleinen,dingen weglaten).De beamer kan een signaal verwerken op 1280X1024 maar zal deze weergeven in 800X600 (wat meestal op niks gaat trekken dus kijk u daar niet blind op)
Vergelijk het met een tft scherm.Op native geven ze alles goed weer maar iets anders dan native moeten ze aanpassen.

Skoebiedoe

Legacy Member
Tja,zal wel gaan maar dan opteer ik toch meer voor een echt 16/9 resolutie.

gravendelver

Legacy Member
Skoebiedoe zei:
Regenboog effect treed meestal op bij zeer snelle wisselingen van donker naar licht.
De meeste mensen nemen het waar bij het lezen van de ondertitteling maar dat is wel zeer persoons gebonden.Den ene is daar gevoelig aan en den andere ziet dat gewoon niet.Bij mijne beamer zie ik het soms ook maar af en toe en deze heeft 2900 gekost en er zijn zelf mensen die beweren dat ze het nog hebben bij een beamer van € 4000.
Als je daar echt gevoelihg voor bent ga dan voor een lcd beamer.Regenboog effect treedt alleen maar op bij dlp beamers.

Als je goed kan verduisteren is brightness inderdaad van minder belang.
Mijne beamer heeft maar een bightness van 1000 AL en ik kan perfetc naar filsm kijken in een redelik verduisterde kamer.(wil zeggen gordijntjes dicht en lichten uit maar niet pikdonker.)


Zijn native resolutie is dus 800X600 en hem zal deze resolutie ook gebruiken voor beelden weer te geven in een reso van 1280X1024 maar zal deze dan copresseren(dus samendrukken,verkleinen,dingen weglaten).De beamer kan een signaal verwerken op 1280X1024 maar zal deze weergeven in 800X600 (wat meestal op niks gaat trekken dus kijk u daar niet blind op)
Vergelijk het met een tft scherm.Op native geven ze alles goed weer maar iets anders dan native moeten ze aanpassen.

Ik heb nog niemand horen zeggen dat hij last heeft van "regenboogeffect" bij een infocus x1 hoor ;)
Daarbij is 800 x 600 meer dan genoeg voor divx en dvd, die hebben toch een lagere resolutie. En als je projecteert tot 2,5m diagonaal is die resolutie zeker genoeg.

Cl0cKw1S3

Legacy Member
ik weet eigenlijk niet goed wat ik van dit regenboogeffect kan verwachten, dus moest iemand hier een foto ofzo van kunnen posten (+ vermelden welke projector hij gebruikt), het zou mij wat inzicht kunnen verschaffen!

Skoebiedoe

Legacy Member
gravendelver zei:
Ik heb nog niemand horen zeggen dat hij last heeft van "regenboogeffect" bij een infocus x1 hoor ;)
Daarbij is 800 x 600 meer dan genoeg voor divx en dvd, die hebben toch een lagere resolutie. En als je projecteert tot 2,5m diagonaal is die resolutie zeker genoeg.


Ik ook niet maar ik ken dan ook niemand die zo enen hebben maar als er zelfs mensen zijn die beweren dat ze regenboog effect zien met een themescene H79 zullen er wel mensen zijn die dat ook zien bij een infocus.

Heb eht al gezegd dat dat zeer persoonlijk is en dat je dat dus niet kunt vastleggen.Ofwel zie je dat ofwel niet.

En wat betreft die resolutie.
Die is inderdaad genoeg voor gewone tv en dvd in 3/4 formaat maar voor 16/9 is deze wel een beetje te laag.
Ga maar eens kijken naar een degelijke beamer met een hogere resolutie waaraan een deftige dvd speler hangt en je zult het verschil wel zien.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan