Archief - Professioneel advies gevraagd! Game PC!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

houwy

Legacy Member
Ik ben een leek in computers. Maar heb wel interesse.
Dit is mijn samenstelling. Zou pc moeten zijn die spellen als Civilization 5 (strategie games) op max kan spelen zonder problemen.
Enige aanpassingen? Of andere voostellen zijn welkom!

PC case: Coolermaster 690 II Advanced USB 3.0 zwart zonder voeding
CPU: Intel Core i5 2500K Quad Core 3.3Ghz 6MB socket 1155
CPU cooling: Thermalright HR-02 Macho AMD/Intel CPU cooler
Motherboard: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 socket 1155
Memory 1: Corsair Vengeance LP 2 x 4Gb DDR3 1600Mhz CL9
Harddisk 1: WD 2 TB Caviar Green 64Mb WD20EARX SATA3
Solid State Disk: Corsair Force 3 120Gb F120 SSD SATA3
Grafische kaart 1: Nvidia Geforce GTX 560Ti 1Gb DDR5 PCI-express
Voeding: XFX XXX 650W modulaire voeding
Operating system: Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit OEM NL
TFT Monitor: Samsung S23A550H 23inch LED TFT 5ms HDMI/VGA
Keyboard: Logitech Cordless Desktop MX5500 Azerty
Wireless networkcard: Linksys AE1000 High Performance Wireless-N Adapter


Budget was 1500 EURO, maar kom nu op een 1700EURO... wat niet super erg is... Maar indien ik met iets minder ook Civilization 5 op max kan spelen mag je het voostellen...

Is moederbord goed en grafische kaart?

Greets, op voorhand bedankt voor het advies.

phate_13

Legacy Member
Ziet er op het eerste zicht wel cava uit. Al moet je zeker de prijzen er eens bijzetten voor de zekerheid.

Daarnaast zou ik al voor een andere ssd gaan (Crucial of Samsung).
Qua GPU zou ik ook eerder voor een HD6870 gaan oftewel wachten op een kaart van de HD78xx reeks (maart) of een HD6950. (In die volgorde, of misschien zelfs eerder wachten nog indien mogelijk. :) )

mdgf

Legacy Member
Niemand hier wordt ervoor betaald denk ik, dus professioneel advies gaat niet lukken :unsure:.

Als je kunt wachten op de 78xx is dat waarschijnlijk wel het interessantst.
Anders de 6870 of 6950 (alhoewel die te duur staat momenteel, maar je hebt het budget om er sebiet 2 in te knallen).

Scherm: dat scherm kost 209€ bij jaha, voor 180€ vind je de betere Dell u2312hm, met een superieur paneel (IPS vs TN), dus die samsung is zeker niet interessant. Jaha verkoopt wel IPS schermen van AOC voor minder geld, maar ik weet niet of die deftig is (en met een budget van 1500€ moet je geen risico's pakken id say).

Keyboard en muis van 130€?
Muis: Weet je wel zeker of die muis je ligt?
Keyboard: kijk voor wat mechanisch als je er dan toch geld tegenaan gaat smijten (Rode of zwarte cherries als het om te gamen (buttonbashing) is, voor lange essays te typen niet)
Het mechanische toetsenbord | 4tech
Mijn motto van kb: 5€ rubber dome of mechanisch, rubber dome's van 80€ ed is uw geld wegsmijten.

Tenzij het natuurlijk cordless moet zijn, maar voor een gaming pc lijkt me dat enkel nadelen te hebben.

mdgf

Legacy Member
Kzou juist het mobo veranderen door de Gigabyte (meer features, nauwelijks duurder, veel betere reputatie), muis/kb en w7 zitten er ook nog niet bij :).

Vic 40+

Legacy Member
W7 wel,het muis/toetsenbord combo idd niet->maakt het alweer duurder.Mobo kan idd veranderd worden,dit was een lijstje al samengesteld,ik heb daar dan ook niet meer op gelet.

-BVR-

Legacy Member
phate_13 zei:
Ziet er op het eerste zicht wel cava uit. Al moet je zeker de prijzen er eens bijzetten voor de zekerheid.

Ja, dat vind ik ook!

Sorry, laatste dag voor m'n laatste examen ... Het gaat achteruit ... :(

houwy

Legacy Member
mdgf zei:
Kzou juist het mobo veranderen door de Gigabyte (meer features, nauwelijks duurder, veel betere reputatie), muis/kb en w7 zitten er ook nog niet bij :).

Gigabyte GA-P67A-D3-B3 socket 1155 of
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 socket 1155?

Is dit dan ook beter dan die ASROCK?

phate_13 zei:
Ziet er op het eerste zicht wel cava uit. Al moet je zeker de prijzen er eens bijzetten voor de zekerheid.

Daarnaast zou ik al voor een andere ssd gaan (Crucial of Samsung).
Qua GPU zou ik ook eerder voor een HD6870 gaan oftewel wachten op een kaart van de HD78xx reeks (maart) of een HD6950. (In die volgorde, of misschien zelfs eerder wachten nog indien mogelijk. :) )


Waarom Crucial of samsung? En wachten op wat? op die HD78xx? Gaat die van prijs/kwaliteit beter zijn denk je?

Maakt het veel uit dat het de Geforce GTX 560Ti ... (Ti versie is?) met wat is dit te vergelijken? de HD6870? En is het beter twee goedkopere videokaarten te steken dan 1 duurdere?

mdgf zei:
Niemand hier wordt ervoor betaald denk ik, dus professioneel advies gaat niet lukken :unsure:.

Als je kunt wachten op de 78xx is dat waarschijnlijk wel het interessantst.
Anders de 6870 of 6950 (alhoewel die te duur staat momenteel, maar je hebt het budget om er sebiet 2 in te knallen).

Scherm: dat scherm kost 209€ bij jaha, voor 180€ vind je de betere Dell u2312hm, met een superieur paneel (IPS vs TN), dus die samsung is zeker niet interessant. Jaha verkoopt wel IPS schermen van AOC voor minder geld, maar ik weet niet of die deftig is (en met een budget van 1500€ moet je geen risico's pakken id say).

Keyboard en muis van 130€?
Muis: Weet je wel zeker of die muis je ligt?
Keyboard: kijk voor wat mechanisch als je er dan toch geld tegenaan gaat smijten (Rode of zwarte cherries als het om te gamen (buttonbashing) is, voor lange essays te typen niet)
Het mechanische toetsenbord | 4tech
Mijn motto van kb: 5€ rubber dome of mechanisch, rubber dome's van 80€ ed is uw geld wegsmijten.

Tenzij het natuurlijk cordless moet zijn, maar voor een gaming pc lijkt me dat enkel nadelen te hebben.

Zijn die mechanische toetsenborden nooit draadloos mss? Welkeen stel je dan voor? Liefst draadloos... En welke muis... liefst draadloos... omdat ik vanuit mijn zetel ook graag men pc wil kunnen besturen... Of zijn er andere opties?

Vic 40+ zei:
Via de volgende winkels/lijst ben je zo'n 1500 euro kwijt zonder assemblage en transportkosten,
Bestelkosten berekenen | Tweakers.net Pricewatch
Kijk 'm eens rustig door.
Toetsenbord niet meegenomen zie ik,maar die kan je beter in Belgie halen denk ik ivm azerty layout.

Er wordt beweerd dat die "Corsair Professional Gold AX650" een wenend geluid durft te maken? Fabeltje? De persoon in kwestie stelt de "XFX XXX 650W modulaire voeding" voor.

phate_13

Legacy Member
In plaats van 4 keer te reageren wordt het hier door de mods geapprecieerd als je alles in één post zou zetten. ;)

Anyway,
Moederbord:
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 socket 1155?
Tov ASRock heeft dit moederbord wel een usb 3.0 aansluiting op het moederbord voor de poorten van voor op je kast aan te sluiten. Het ASRock moederbord heeft enkel USB 3.0 poorten vanachter. Het (kleine) voordeel van ASRock is wel dat het voorbereid is op PCI-E 3.0 wanneer je er een ivy bridge processor zou op prikken, maar dat zou je normaal toch niet gaan doen, zou de moeite totaal niet waard zijn.

SSD:
De sandforce controller in die ssd heeft zowat zijn problemen gehad. Ondertussen zouden deze opgelost zijn, maar dat heeft nogal lang geduurd. Qua betrouwbaarheid en snelheid qua bugfixes, zit je beter bij Crucial, Intel of Samsung.

GPU:
Qua toekomst : De HD78xx reeks gaat wellicht interessanter zijn dan de HD69xx kaarten.
Enkel nu gekeken : De pricerange waar je naar kijkt heb je de GTX560 Ti (De gewone GTX560 is trager!!!), de HD6870 en de HD6950 (2GB). Nu is het zo dat de HD6950 "slechts" 15% sneller is dan de HD6870, terwijl deze wel 45-50% duurder is. De GTX560 Ti is zo'n 10% sneller voor 40% euros dan de HD6870. De HD6950 heeft wel als voordeel, naar de toekomst toe, dat deze 2GB geheugen heeft. Hiermee zal deze het wellicht wat langer trekken, games gaan steeds meer geheugen gebruiken en ook in crossfire is meer geheugen zeker nuttig (in de toekomst). Daarmee dus dat mijn conclusie is : HD6870 of als je persé meer prestaties wilt, de HD6950 2GB, maar daar betaal je dan ook voor. Persoonlijk zou ik voor de HD6870 gaan, en dan gewoon wat sneller upgraden naar een nieuwe kaart.
Crossfire : 2 Goedkopere kaarten steken is pas interessant vanaf een bepaald punt, dit punt is de HD6870. Deze kaart biedt de beste prijs/prestatie-verhouding van alle kaarten op de markt, dit is dus de ideale kaart om onmiddellijk in crossfire te plaatsen om de beste prijs/prestatie-verhouding te bekomen. (Als je 2 HD6770's van 100€ in crossfire zet, dan bekom je de prestaties van 1 HD6870 van 150 euro, niet echt de moeite dus.)

Toetsenbord:
Mechanisch toetsenbord lijkt me niet draadloos beschikbaar te zijn.

Voeding:
Dat is dan misschien "Coil whine". Dit is iets waar verschillende producten last van kunnen hebben, is redelijk random en zeer moeilijk te bepalen wanneer dat zal optreden.

houwy

Legacy Member
phate_13 zei:
In plaats van 4 keer te reageren wordt het hier door de mods geapprecieerd als je alles in één post zou zetten. ;)

Anyway,
Moederbord:
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 socket 1155?
Tov ASRock heeft dit moederbord wel een usb 3.0 aansluiting op het moederbord voor de poorten van voor op je kast aan te sluiten. Het ASRock moederbord heeft enkel USB 3.0 poorten vanachter. Het (kleine) voordeel van ASRock is wel dat het voorbereid is op PCI-E 3.0 wanneer je er een ivy bridge processor zou op prikken, maar dat zou je normaal toch niet gaan doen, zou de moeite totaal niet waard zijn.

SSD:
De sandforce controller in die ssd heeft zowat zijn problemen gehad. Ondertussen zouden deze opgelost zijn, maar dat heeft nogal lang geduurd. Qua betrouwbaarheid en snelheid qua bugfixes, zit je beter bij Crucial, Intel of Samsung.

GPU:
Qua toekomst : De HD78xx reeks gaat wellicht interessanter zijn dan de HD69xx kaarten.
Enkel nu gekeken : De pricerange waar je naar kijkt heb je de GTX560 Ti (De gewone GTX560 is trager!!!), de HD6870 en de HD6950 (2GB). Nu is het zo dat de HD6950 "slechts" 15% sneller is dan de HD6870, terwijl deze wel 45-50% duurder is. De GTX560 Ti is zo'n 10% sneller voor 40% euros dan de HD6870. De HD6950 heeft wel als voordeel, naar de toekomst toe, dat deze 2GB geheugen heeft. Hiermee zal deze het wellicht wat langer trekken, games gaan steeds meer geheugen gebruiken en ook in crossfire is meer geheugen zeker nuttig (in de toekomst). Daarmee dus dat mijn conclusie is : HD6870 of als je persé meer prestaties wilt, de HD6950 2GB, maar daar betaal je dan ook voor. Persoonlijk zou ik voor de HD6870 gaan, en dan gewoon wat sneller upgraden naar een nieuwe kaart.
Crossfire : 2 Goedkopere kaarten steken is pas interessant vanaf een bepaald punt, dit punt is de HD6870. Deze kaart biedt de beste prijs/prestatie-verhouding van alle kaarten op de markt, dit is dus de ideale kaart om onmiddellijk in crossfire te plaatsen om de beste prijs/prestatie-verhouding te bekomen. (Als je 2 HD6770's van 100€ in crossfire zet, dan bekom je de prestaties van 1 HD6870 van 150 euro, niet echt de moeite dus.)

Toetsenbord:
Mechanisch toetsenbord lijkt me niet draadloos beschikbaar te zijn.

Voeding:
Dat is dan misschien "Coil whine". Dit is iets waar verschillende producten last van kunnen hebben, is redelijk random en zeer moeilijk te bepalen wanneer dat zal optreden.

Beter 2 x HD6870 dan 1x HD6950?

Wat zou jij voorstellen voor toetsenbord en muis?

phate_13

Legacy Member
Puur qua prestaties zal een opstelling van 2 HD6870's ruim de beste keuze zijn. Al moet ik er sowieso wel de side-note bijzetten: Ja, in 99% van de gevallen zal crossfire vlot werken, maar er blijft wel die 1% waarbij crossfire eens moeilijk kan doen. Vooral bij games die pas op de markt zijn kan dit wel eens voorvallen, de crossfire-drivers voor dit spel staan dan vaak nog niet op punt. Persoonlijk zou ik met een deftig budget eerder voor een kaartje in der aard van HD7850/HD7870 gaan (afhankelijk van hun prijzen bij verschijnen natuurlijk!) om op die manier de optie tot crossfire nog open te houden naar de toekomst toe.

Qua toetsenbord en muis, dat is zeer persoonlijk. Momenteel zou ik zelf kijken naar iets in de aard van het Corsair K60 toetsenbord, echter is dit natuurlijk niet draadloos, wat jij wel wilt.

Tharionos

Legacy Member
ik vind de razer toetsenborden wel echt goed

en van hun gaming muizen ben ik gewoon lovend ( maar dat is persoonlijke ervaring )

maar er zijn recent nieuwere merken die ook goede reviews krijgen


het is wat je zelf ervoor wil geven


met vriendelijke groet

houwy

Legacy Member
Ik denk dat ik toch voor Jaha ga gaan... wat denken jullie?

Ik krijg wel de melding dat "De processor die u hebt gekozen ondersteutn de snelheid van het geheugen niet. In het algemeen kan u het geheugen wel gebruiken, maar slechts aan de door de CPU ondersteunde snelheid." bij Alternate... Klopt dit? Is dit op te lossen ?

Heb ik voor beiden het ongeveer het zelfde gekozen?

PC case: Coolermaster 690 II Advanced USB 3.0 zwart zonder voeding
CPU: Intel Core i5 2500K Quad Core 3.3Ghz 6MB socket 1155
CPU cooling: Thermalright HR-02 Macho AMD/Intel CPU cooler
Motherboard: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 socket 1155
Memory 1: Corsair Vengeance LP 2 x 4Gb DDR3 1600Mhz CL9
Harddisk 1: WD 2 TB Caviar Green 64Mb WD20EARX SATA3
Solid State Disk: Crucial RealSSD 128Gb M4 2.5-inch 6GB/s SATA3
Grafische kaart 1: ATI HD6950 2Gb DDR5 PCI-express
Voeding: Corsair AX650 650W Gold modulaire voeding
Operating system: Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit OEM NL

Totaal: 1364 Euro@JAHA

PC case: Coolermaster 690 II Advanced USB 3.0 zwart zonder voeding
CPU: Intel Core i5 2500K Quad Core 3.3Ghz 6MB socket 1155
CPU cooling: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
Motherboard: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 socket 1155
Memory 1: Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit
Harddisk 1: 3,5 inch SATA Samsung HD204UI
Solid State Disk: 2,5 inch SATA Crucial CT128M4SSD2 128 GB, 500 / 175 MB/s
Grafische kaart 1: Club 3D HD6950
Voeding: Corsair AX650 650 Watt, ATX 2.03, EPS, ATX12V 2.3, 8 x, 4 x
Operating system: Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit OEM NL

Totaal 1331 EURO @ Alternate

phate_13

Legacy Member
Dat geheugen zal gewoon aan 1333Mhz gaan werken, maakt niet uit.

Musk

Legacy Member
Kan een 2500-K niet met 1600Mhz geheugen om? (Aan die snelheid dus.)

houwy

Legacy Member
phate_13 zei:
Dat geheugen zal gewoon aan 1333Mhz gaan werken, maakt niet uit.

Maakt het veel verschil uit om aan 1600Mhz te werken inplaats van aan 1333Mhz?

En hoe zou ik dan wel met 1600Mhz kunnen werken? Door CPU te veranderen?

Of overclocken?

mdgf

Legacy Member
Dat is gewoon een kwestie van die waardes in te vullen in je BIOS normaal (standaard zal het op 1333MHz staan).
Maar dat maakt inderdaad niks uit, dus tenzij ze geen goedkoper 1333MHz geheugen verkopen moet je dat 1600MHz niet nemen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan