Archief - PC kopen of Mac krijgen.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gromme

Legacy Member
Ik zit met een vervelende situatie.
Het is zo dat ik dringend een nieuwe desktop nodig heb. Momenteel werk ik op
een laptop die al 5+ jaar oud is. En omdat ik veel aan beeldbewerking (fotografie) doe werkt dit niet echt meer naar behoren. En dan spreek ik nog niet over het scherm.

Nu, de vader van m'n vriendin heeft een reclamebureau, of beter, een bureau die ruimtes voorziet om affiches en dergelijk aan te hangen.
Daar hebben ze nog Mac's staan die nu tussen de 3 & 4 jaar oud zijn.
Het 'probleem' is nu dat ik nog nooit met mac heb gewerkt. Ik zou ook gelicenseerde programma's kunnen krijgen. Ik weet ook niet over welke Mac het precies gaat.

Een goede vriend van me daarentegen die in de IT branche zit, vroeg me: Waarom nu ineens mac? Hij zou me voor een goede prijs een pc in elkaar zetten. En blijkbaar zou de nieuwe windows ook de moeite zijn.

Waarvoor zal de pc/mac dienen?
Voornamelijk voor beeldbewerking/verwerking en misschien met uitbreiding video's.
Een beetje gaming maar zeker niets hardcore, gewoon af & toe een game.
En voor de rest internet.

Wat denken jullie dat het beste is?

Tonerider

Legacy Member
Probeer de oude mac uit. Vind je het niets dan laat je de pc samen stellen?

Gromme

Legacy Member
Gaming heeft niet zo zeer een voorkeur voor mij. Maar bvb. games als Diablo3 zou ik wel nog willen aanschaffen. De oude mac moet ik ophalen, dus als ik die heb is het die gewoon. Geen idee hoe die oude macs er trouwens uitzien (van 3 tot 4 jaar geleden)... En nee, je doet het niet alleen voor het uiterlijk maar bij mac weet je zowizo dat het ook een stuk 'design' is.

Soals

Legacy Member
Mac = Werk
PC = Gaming

Zo is dat bij mij toch.
Geen games op mac en geen werktoepassingen op mijn pc.

Hansie

Legacy Member
Je kan naast mac ook windows installeren via bootcamp. Dan heb je van beide werelden alles ter beschikking.

spourop

Legacy Member
Mac is zeker geen anti-gaming, ook niet hardcore gaming,in de app store staan games als maffia 2, bioshock2, brother in arms, call of duty 4, en nog andere games zoals de remake van de gta trilogy en er blijven maar games binnenstromen, ook is er steam waarop games als left for dead, counterstrike etc op staan,
ben wel niet zeker of die 4 jaar oude macs al voorzien zijn van de app store.
Maar je kan altijd nog bootcamp installeren, maar waarschijnlijk zal die oudere hardware ook niet al de beste games kunnen draaien.

EDIT: Wat voor mac is het juist? een imac of een mac pro? aangezien het een reclame bureau is zal het wel een mac pro zijn, en dan heb je toch wel al een degelijke computer(die toch wel al heel wat games zal kunnen spelen).

Gromme

Legacy Member
Ja, let wel, het gaat mij zeker niet om de hoofdzaak van games. In hoofdzaak zal hij dienen alles wat te maken heeft met fotografie en later misschien ook video te kunnen draaien. Ik weet niet welke Mac het precies is.

McGregor

Legacy Member
of stel dat het een mac mini zou zijn, dan zal er er niet veel op kunnen bewerken...

spourop

Legacy Member
McGregor zei:
of stel dat het een mac mini zou zijn, dan zal er er niet veel op kunnen bewerken...

Inderdaad, maar ik denk niet dat een reclame bureau mac minis gebruikt.
Hoedanook, ik zou gewoon puur om het os een mac nemen.(en eventueel upgraden naar lion, als de specs voldoen, of wachten op mountain lion dat deze zomer uitkomt en dan upgraden)

Zero Grav

Legacy Member
Begrijp het probleem niet zo. Krijgen betekent in mijn woordenboek nog steeds dat iets gratis is? Dus dan is het toch ideaal om op die manier in contact te komen met een ander OS, dat toch meer de standaard vormt in de wereld waar gij in zit dan Windows?

Indien het u dan nog niet bevalt kunt ge, zoals eerder vermeld, er gewoon Windows op smijten of voor die Windows computer gaan die ge ingepland had. Als ge natuurlijk nu dezelfde prijs moet betalen voor die oude Mac als voor een nieuwe Windows PC, moet ge natuurlijk voor die Windows PC gaan. Zeker naar videobewerking toe is zo'n Mac van 3 à 4 jaar oud nu ook weer niet alles.

Gromme

Legacy Member
Ja, maar videobewerking is een mogelijkheid. Ik ben daar nu nog niet mee bezig maar het krijgt meer en meer aandacht van mijn interesse. En ik wil niet zo zeggen van kom geef die Mac maar en na een week die dan weer van de hand doen. Maar ik moet inderdaad eens horen over welke Mac het precies gaat.

spourop

Legacy Member
Gromme zei:
Ja, maar videobewerking is een mogelijkheid. Ik ben daar nu nog niet mee bezig maar het krijgt meer en meer aandacht van mijn interesse. En ik wil niet zo zeggen van kom geef die Mac maar en na een week die dan weer van de hand doen. Maar ik moet inderdaad eens horen over welke Mac het precies gaat.

Kan je niet eens vragen om welke mac het juist gaat?
BTW: met een vier jaar oude mac zal je wel nog videobewerking kunnen doen hoor.

Tonerider

Legacy Member
Snap het probleem niet. Mac is gratis, dus haal die op en probeer het 14 dagen. Bevalt het je dan hou je hem en anders laat je die pc in elkaar steken.

kevinbog

Legacy Member
Als je toch beslist om die Mac niet te gaan krijgen, dan wil ik die wel overkrijgen;-)
(dit om maar te zeggen wat iedereen hier al heeft gezegd: probeer het gewoon... Het kost u toch niks)

silent785

Legacy Member
Vier jaar oud dus ik neem aan dat er standaard Leopard op zal staan, dus sowieso 32-bit en 3GB of minder RAM => Totaal niet ideaal voor videobewerking.

Photoshop zal wel lukken maar RAW's bewerken verwacht ik zeker niet met CS5,5 en die setup(15 minuten per foto ofzo).

spourop

Legacy Member
silent785 zei:
Vier jaar oud dus ik neem aan dat er standaard Leopard op zal staan, dus sowieso 32-bit en 3GB of minder RAM => Totaal niet ideaal voor videobewerking.

Photoshop zal wel lukken maar RAW's bewerken verwacht ik zeker niet met CS5,5 en die setup(15 minuten per foto ofzo).

Daar ga ik toch niet mee akkoord hoor,
ik ken iemand die nogaltijd zijn 4jaar oude imac voor zijn job/hobby (grafisch ontwerper)(=wel in kleine maten maar toch) gebruikt.

En misschien is dit zelfs ene mac pro dus...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan