Archief - Nieuwe laptop voor TI

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gewoon

Legacy Member
Hallo, ik ben eerste jaars student Toegepaste Informatica en het wordt is tijd dat ik mijn XXODD 860tu ga vervangen, ik ben eigenlijk geen Windows fan meer dus het gaat er eentje worden met linux of mac. De keuze gaat tussen een macbook pro of een HP.

(2161 euro) Macbook Pro 15" met:
8GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB
SSD-schijf van 128 GB
MacBook Pro 15-inch breedbeeldscherm met hoge resolutie en glanzende toplaag

(2200 euro)Macbook Pro 17":
stock

(1550 euro) HP EliteBook 8760w met:
Intel i5-2540M 17 LED
AMD M5950 1GB
1920x1080
8GB
500GB

(1999 euro) HP ENVY 17-2050eb met:
Intel® Core™ i7-2630QM
8 GB DDR3
AMD Radeon HD 6850M (1 GB DDR5)
43,9-cm (17,3-inch) full high-definition HP Ultra BrightView Infinity scherm
1920 x 1080

Ik game eigenlijk niet (in de vakantie wow) tijdens het school dus het is eigenlijk voornamelijk om te programmeren, webdesign, enzo... Maar ik zoek er wel een die min. 3 tot 4 jaar moet meegaan.

Mijn voorkeur op het moment gaat naar de Macbook pro 15" maar zou de 128gig ssd voldoende zijn voor mijn opleiding?

Michster

Legacy Member
Gewoon zei:
Hallo, ik ben eerste jaars student Toegepaste Informatica en het wordt is tijd dat ik mijn XXODD 860tu ga vervangen, ik ben eigenlijk geen Windows fan meer dus het gaat er eentje worden met linux of mac. De keuze gaat tussen een macbook pro of een HP.

(2161 euro) Macbook Pro 15" met:
8GB 1333MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB
SSD-schijf van 128 GB
MacBook Pro 15-inch breedbeeldscherm met hoge resolutie en glanzende toplaag

(2200 euro)Macbook Pro 17":
stock

(1550 euro) HP EliteBook 8760w met:
Intel i5-2540M 17 LED
AMD M5950 1GB
1920x1080
8GB
500GB

(1999 euro) HP ENVY 17-2050eb met:
Intel® Core™ i7-2630QM
8 GB DDR3
AMD Radeon HD 6850M (1 GB DDR5)
43,9-cm (17,3-inch) full high-definition HP Ultra BrightView Infinity scherm
1920 x 1080

Ik game eigenlijk niet (in de vakantie wow) tijdens het school dus het is eigenlijk voornamelijk om te programmeren, webdesign, enzo... Maar ik zoek er wel een die min. 3 tot 4 jaar moet meegaan.

Mijn voorkeur op het moment gaat naar de Macbook pro 15" maar zou de 128gig ssd voldoende zijn voor mijn opleiding?

Programmeerprojecten/taken nemen doorgaans heel weinig geheugen in beslag hoor. Het kan misschien wel vaak zijn dat je met een VM moet werken, maar daarvoor zal je allicht een extern schijfje aangeboden door de campus kunnen kopen.


Voor de rest...een laptop die je niet gebruikt om te gamen, mag in mijn ogen wel wat minder kosten. Bovendien zal je allicht ook nog een dualboot moeten voorzien, dus vergeet dit niet bij in te calculeren als je voor een macbook pro gaat.

Een macbook pro zal u misschien wat langer meegaan, maar ik vind het teveel geld en een dualboot linux/windows lijkt me veel praktischer in uw richting.

In het kort: ga voor de HP elitebook. (imo)

Ironpole

Legacy Member
Als ge van zin bent om zoveel geld uit te willen geven aan een laptop kan je beter een 15,4" of 16" kopen met 1920x1080 of hogere resolutie in plaats van een logge 17" (HP Elitebook). Die HP Envy 17" en die Elitebook 17" wegen al 3,5 kg.

FEW

Legacy Member
Vermits het voor uw studies is, vermoed ik dat je die laptop ook mee zal sleuren naar de les, zeker niet voor de 17" gaan dan. Ik zou de "goedkoopste" 15" nemen (zelfs de 13", maar dat staat niet bij uw opties).

8GB heb je overigens niet echt nodig. Als je dat toch persee wilt, kan je het beter zelf steken voor een veel lagere prijs.
Een SSD geeft wel veel hogere prestaties, maar dat kan je ook beter zelf steken. Dat is veel goedkoper en dan weet je meteen dat je een goede hebt.

De aankoopprijs van een apple computer ligt wel hoger. Maar je gaat veel minder snel merken dat je een verouderde computer hebt door OSX en dus minder snel een nieuwe laptop nodig hebben.

Gewoon

Legacy Member
Ok, het gaat dus een stock macbook pro 15" worden. Maar ik ben wel van plan dan om zelf extra RAM en een SSD te steken omdat dit dan goedkoper is, maar hoeveel goedkoper?

Ik zie dat los RAM voor een macbook pro 2011 nog steeds 200 euro kost bij switch.

FEW

Legacy Member
Gewoon zei:
Ok, het gaat dus een stock macbook pro 15" worden. Maar ik ben wel van plan dan om zelf extra RAM en een SSD te steken omdat dit dan goedkoper is, maar hoeveel goedkoper?

Ik zie dat los RAM voor een macbook pro 2011 nog steeds 200 euro kost bij switch.

ALTERNATE - HARDWARE - Geheugen - DDR3 - SO-DIMM DDR3 - Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333

Bij mijn weten is die ram compatibel met macbook, dus 50euro als ge het zelf steekt :) (moest die ram toch niet kloppen, ben je sowieso ver onder de 100 euro gesteld)
(ge moet wel nog een speciale schroevendraaier kopen, daar ben ik de naam wel kwijt van, ge zult dat wel op google vinden)

En voor de beste SSD vraagt ge hier ook maar advies. Dan heb ge meteen een HDD over waar je een externe van kan maken en hou je zelfs nog geld over :)

PRQPHET

Legacy Member
FEW zei:
ALTERNATE - HARDWARE - Geheugen - DDR3 - SO-DIMM DDR3 - Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333

Bij mijn weten is die ram compatibel met macbook, dus 50euro als ge het zelf steekt :) (moest die ram toch niet kloppen, ben je sowieso ver onder de 100 euro gesteld)
(ge moet wel nog een speciale schroevendraaier kopen, daar ben ik de naam wel kwijt van, ge zult dat wel op google vinden)

En voor de beste SSD vraagt ge hier ook maar advies. Dan heb ge meteen een HDD over waar je een externe van kan maken en hou je zelfs nog geld over :)
Om de cover te openen heb je een speciale philips schroevendraaier nodig, lijkt op torx maar is afgerond.
Binnenin is alles met torx los te maken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan