Archief - nieuwe harde schijf

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tommaay

Legacy Member
Hoera,

Mijn maxtor sata van 120G heeft het begeven.. Als ik windows wou installeren gaf hij een foutmelding vlak voor wanneer je je partitie kan kiezen. Met een andere harde schijf lukte het wel.
Nu, bij tones hebben ze alleen seagate en western digital. Wat zijn de voor-en nadelen van beide? Ik wil een schijf die lang meegaat, dat voornamelijk.. Prijs/datahoeveelheid interesseert me niet echt, moet nu geen speciale schijf zijn, gewoon standaard sata:)

Verder zie ik dat er veel sata II schijven zijn van 7200/300, mijn gewone sata was 7200/150. Gaat mijn Abit IS-7 mobo die 300 kunnen aanvaarden? Ik ga er vanuit dat ie wel gaat werken, maar tegen 150 gaat draaien gezien het mobo geen 300 aankan?

M.v.g.

Dhr. Tom

SF|.MoRPHeuS

Legacy Member
Seagate en WD zijn kwalitatief zeer goede schijven
--> voornaamste voordeel t.o.v. Maxtor : minder defecten
==> Beide merken bieden schijven aan die lang meegaan

Een SataII - HD is backwards compatibel met SataI ==> Je kan dus je mobo gebruiken voor een SataII-HD, het verschil in theoretische snelheid tussen beiden is trouwens toch niet merkbaar in de praktijk

Davion

Legacy Member
PATA = 133Mb/s. (UDMA6)
SATAI = 150Mb/s.
SATAII = 300Mb/s. met ondersteuning voor NCQ ( Native Command Queing )

Verschil PATA/SATAI = nihil, meetbaar, niet merkbaar, verschil SATAI/SATAII, ook bitter weinig, t'is zelfs zo dat HDD's met NCQ soms trager zijn dan hun broertjes zonder NCQ.

Voordelen Seagate/WD t.o.v. Maxtor: Minder defecten, stiller&koeler, in accestime toch wat sneller (meetbaar, niet voelbaar).

De meeste SATAII HDD's werken perfect op SATAI mobo's, soms moet ge wel een jumperke op u HDD aanbrengen om het bedrijf (SATAI of SATAII) in te stellen.

Tommaay

Legacy Member
Is het eigenlijk nog mogelijk om de bestanden van mijn oude schijf te recupereren? Hij herkent hem in bios, maar steek ik de oude sata erbij dan geeft de pc een foutmelding bij het opstarten. Ook nu mijn oude 20G schijf draait en de andere er bijzit als 2e schijf..

Yank

Legacy Member
- gratis/lage prijs met vrij simpele software (bvb GetDataBack): vermoedelijk groot deel wel, maar geen zekerheid
- vrij hoge prijs ('k dacht makkelijk > 150€ bij gespecialiseerde firma): grote kans dat meeste data teruggehaald wordt

Tommaay

Legacy Member
Probleem is dat als ik mijn 2e harde schijf erbij stop, windows niet meer wil opstarten via de eerste schijf :s. Naja, kzal maar een of andere manier moeten vinden zeker..

Wover

Legacy Member
SF|.MoRPHeuS zei:
Seagate en WD zijn kwalitatief zeer goede schijven
--> voornaamste voordeel t.o.v. Maxtor : minder defecten
==> Beide merken bieden schijven aan die lang meegaan

Een SataII - HD is backwards compatibel met SataI ==> Je kan dus je mobo gebruiken voor een SataII-HD, het verschil in theoretische snelheid tussen beiden is trouwens toch niet merkbaar in de praktijk

Maxtor is overgenomen door Seagate.

Maar Samsung zou naart schijnt de beste keuze zijn voor HD's, maar dan kan je best naar NL trekken, want hier vind je die niet zo makkelijk.

Tommaay

Legacy Member
Probleem is dak echt niet op men andere harde schijf kan.. Als ik men 120G koppel terwijl windows loopt, herkent ie hem, maar dan meteen blauw scherm..
Ook bij het opstarten, als hij boot via de 120 schijf, meteen blauw scherm..

Kan het zijn dat ik echt niet meer aan die data kan?

mvg.

T.

Wover

Legacy Member
voor uw data te recoveren moete ni kunnen booten van die hardeschijf e.

Koop u eerst zo'n nieuwe HD, zet daar ne windows op, start daarvanop, installeer daar getdataback op en sluit u kapotte hd aan, en laat dan getdataback zijn werk doen...

Slaxz

Legacy Member
Tommaay zei:
Als ik men 120G koppel terwijl windows loopt, herkent ie hem, maar dan meteen blauw scherm..
koppelt hij u hardeschijf aan terwijl u pc al aan ligt :eek:
tuurlijk dat je een BSOD krijgt :D

Dvas'Shifty

Legacy Member
Ja ik heb vaak ook gehoord dat maxtor veel fouten enzo heeft
WD is toch opt moment een van de beste schijven :)

Ikzelve heb een hitachi ook een zeer goede schijf... Heel koel, weinig geluid en geen problemen

Tommaay

Legacy Member
Sluit ik de kapotte schijf aan, boot hij niet, toch krijg ik blauw scherm als ik windows opstart. Ik kan gewoon helemaal niet opstarten als die kapotte schijf erin zit. Al zit er een 2e schijf in waarvan hij boot..

Vanaf de kapotte schijf herkend wordt, geeft ie blauw scherm, steek ik hem nu opt voorhand erin of tijdens windows opstaat, maakt niet uit. Ik vrees dat ik alles kwijt ben :).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan