Archief - Nieuwe graka rond €250

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JuNkY

Legacy Member
Yo mensen,

Ik ga ne maat van mij zijne pc upgraden met onderdelen die ik nog heb liggen.
Wss quadcore 2.4 Ghz processor, moederbord ken ik zo ni van buiten.

Wat voor een graka zou ik hem aanraden rond €250 ?
Zijn oude case is groot genoeg voor elke kaart.

Eventueel ook vermelden wat voor voeding ik best neem voor een quadcore + die grafische kaart.

Alvast bedankt en groeten,
Junky

JuNkY

Legacy Member
De voeding ga ik nieuw halen dus dat valt nog te bekijken adhv graka.

Processor is een intel q9400 (2.66) Ghz

JuNkY

Legacy Member
neen die ga ik apart aanschaffen. graag ook vermelden hoeveel dat ongeveer kost.
bedankt voor jullie tijd

phate_13

Legacy Member
Ik zou voor de HD6950 of GTX560 Ti gaan.

Voor de voeding zijn er 2 opties: eentje die nu voldoende is en voor eventuele lichte latere upgrades. Oftewel een zwaarder exemplaar dat ook zal volstaan indien je later een crossfire opstelling zet. (Nu wellicht zul je eerder de processor gaan upgraden dan een crossfireopstelling steken, maar je voeding kan natuurlijk over langere tijd gebruikt worden indien je iets deftigs aanschaft.)

JuNkY

Legacy Member
ok bedankt voor uw advies. Moet ik op iets speciaal letten bij de aankoop van een voeding ?

Twinturbo

Legacy Member
Als hij geen crossfire/sli gaat steken is 650W nutteloos. Moederbord is ook onbekend dus voor hetzelfste geld staat er maar 1 PCI-E x16 slot op.

Voor een 6950 1gb/2gb heb je voldoende aan een XFX Core 450W.

JuNkY

Legacy Member
TrsH zei:
Corsair TX650 v2
Mooi voorbeeld, danku.

Ik heb toch nog een vraag ivm die graka's zelf.
Als ik op alternate die kaarten opzoek merk ik dat er verschillende fabrikanten zijn voor elke kaart, en zelfs redelijke prijsverschillen.

Is er nu een verschil in de prestaties tussen dezelfde kaart van andere fabrikant ? Voor zo ver ik kan zien is er enkel verschil in gebruikte materialen en cooler.

Hebben jullie hier een voorkeur voor een bepaalde fabrikant ?
Ik dacht aan deze:
ALTERNATE - HARDWARE - Grafische kaarten - PCIe kaarten ATI - Radeon HD6000 - MSI R6950 Twin Frozr III PE/OC
Vanwege het gebruik van hoogwaardige componenten/langere levensduur.
Ik ga niet overclocken voor alle duidelijkheid.

Thx for the advice so far guys :).

Twinturbo zei:
Als hij geen crossfire/sli gaat steken is 650W nutteloos. Moederbord is ook onbekend dus voor hetzelfste geld staat er maar 1 PCI-E x16 slot op.

Voor een 6950 1gb/2gb heb je voldoende aan een XFX Core 450W.

Ok will keep that in mind.

Twinturbo

Legacy Member
Neem dan eerder de Sapphire 6950 2Gb Dirt 3 edition.
Ook (net als de Twinfrozr III) een zeer goede koeler, maar wel 30 € goedkoper.
Heeft wel de standaard kloksnelheid.

phate_13

Legacy Member
Twinturbo zei:
Als hij geen crossfire/sli gaat steken is 650W nutteloos. Moederbord is ook onbekend dus voor hetzelfste geld staat er maar 1 PCI-E x16 slot op.

Voor een 6950 1gb/2gb heb je voldoende aan een XFX Core 450W.

Dan heb je wel los over mijn post gelezen precies? ;)
Indien hij de rest van zijn pc zou upgraden, dan zou een 650Watt voeding wel nuttig kunnen zijn, om later, na een processor-upgrade ook een krachtigere GPU-combo er in steken. Maar dat hangt natuurlijk wel af van zijn doelstellingen ed. Als je jezelf dat niet ziet doen is het inderdaad nutteloos, maar je moet de zwaardere voeding niet te snel afketsen omdat deze voor zijn huidige setup overkill zou zijn. Aangezien deze ook al iets of wat verouderd is, is de kans reëel dat er ook nog wel een upgrade zit aan te komen binnen een jaar (of jaren).

Twinturbo

Legacy Member
Alles hangt af van wanneer de gebruiker zelf crossfire wilt draaien. Wilt hij binnen dit en een jaar al direct een kostelijke upgrade doen van cpu+mobo+2de 6950, akkoord dan kan hij nu een dergelijke voeding al kopen. Maar als de upgrade langer op zich laat wachten, in mijn ogen niet.

Denk eraan, voeding zullen alleen maar kwalitatiever en efficiënter worden in de toekomst voor dezelfste/lagere prijs.

Zarnikon

Legacy Member
Twinturbo zei:
Alles hangt af van wanneer de gebruiker zelf crossfire wilt draaien. Wilt hij binnen dit en een jaar al direct een kostelijke upgrade doen van cpu+mobo+2de 6950, akkoord dan kan hij nu een dergelijke voeding al kopen. Maar als de upgrade langer op zich laat wachten, in mijn ogen niet.

Denk eraan, voeding zullen alleen maar kwalitatiever en efficiënter worden in de toekomst voor dezelfste/lagere prijs.

Voor een redelijk prijs kan je al een goeie 80 plus gold voeding kopen, en die hebben 5 jaar garantie, dus met een deftige voeding kan je wel 5 jaar weg, en veel efficienter en kwalitatiever zullen ze niet worden in die 5 jaar.

JuNkY

Legacy Member
Zarnikon zei:
Voor een redelijk prijs kan je al een goeie 80 plus gold voeding kopen, en die hebben 5 jaar garantie, dus met een deftige voeding kan je wel 5 jaar weg, en veel efficienter en kwalitatiever zullen ze niet worden in die 5 jaar.

Heb je een voorbeeld van zo eentje ?
edit: heb gezien dat die XFX Core 450W er zo eentje is.

Hij zal zo lang mogelijk willen doen met de setup die ik hem voorschotel, uitbreiden zal inhouden dat er een nieuw mobo + processor komt, niet metteen een nieuwe graka.

manderlay

Legacy Member
heb je al gekeken of het moederbord die processor aan kan? hoe oud is het moederbord?

phate_13

Legacy Member
Twinturbo zei:
Alles hangt af van wanneer de gebruiker zelf crossfire wilt draaien. Wilt hij binnen dit en een jaar al direct een kostelijke upgrade doen van cpu+mobo+2de 6950, akkoord dan kan hij nu een dergelijke voeding al kopen. Maar als de upgrade langer op zich laat wachten, in mijn ogen niet.

Denk eraan, voeding zullen alleen maar kwalitatiever en efficiënter worden in de toekomst voor dezelfste/lagere prijs.

Dat is waar, maar: Volgens mij zal het nog altijd goedkoper zijn om nu gewoon een deftige 650 Watt voeding te kopen dan nu eentje van 450 en binnen 5 jaar eentje van 650 Watt. Als deze ook beide deftig moeten zijn. Het ineens aankopen van een voeding die voldoende is zal dan goedkoper uitkomen.

Enkel indien er nooit een zwaardere setup wordt ingestoken, dan zal het inderdaad weggegooid geld zijn.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan