Archief - "Nieuwe" grafische kaart & ram

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Councy

Legacy Member
Hi guys,

Ik heb mijn gaming rig van onder het stof gehaald, laptopje is toch niet alles om te gamen.

Momenteel steken de volgende zaken erin:

Gigabyte MA790X-UD4 moederbord (am2-am3) (oud, i know )
Athlon Phenom 2 X4 970 (AM2+ 3 ghz)
4 gig 667 ram
Ati Radeon HD 4800 (ook oud i know )

2 vraagjes :

1. RAM
Ram ga ik upgraden naar 8 gig. Mijn mobo ondersteund DDR2 1066 ram, maar kan ik dan het best 4x1 gb of 2x2 gb nemen?

2. GFX
Ik zoek een deftige kaart waarmee ik games zoals BF3 vlotjes kan spelen. Addertje onder het gras : Max budget = +- €125

Ik weet absoluut niet welke kaarten goed zijn, zo zie ik binnen het budget de "NVIDIA GeForce GTS 450" // NVIDIA GeForce GTX 550 Ti // Radeon HD xxx Ik snap er niets van !

Dus, wie kan mij helpen aub?

Councy

Legacy Member
Alright thanks,

Ik zou mijn huidig ram volledig vervangen. Geen nut om inderdaad 1066 te combineren met 677.

Is 1gb ram op een graka nog voldoende of kan ik beter opteren voor eentje met meer geheugen?

Twinturbo

Legacy Member
Voor een deftige grafische kaart met meer geheugen moet je minstens 230 € uitgeven aan een 6950 2Gb. Dat is al het dubbele wat je wou spenderen :)
De 2Gb Vram is vooral handig bij grote resoluties (2560 x 1440 en hoger), crossfire en bij specifieke games die geheugen intensief zijn.

alilsneaky

Legacy Member
Ik kan niet 1 spel bedenken waarvoor je meer als 4 GB ram nodig hebt.
Spaar je geld , hou je huidige ram en spendeer iets meer aan de 3d kaart.

GTS 450 is rommel je huidige kaart is veel beter.
Mijn advies :
Als je kaart een 4870 of 4890 is moet je helemaal niet onmiddelijk upgraden.
bf3 draait hier vlot (35 fps) met textures en shadows op medium, SSAO en de rest op ultra.

As je een hd4890 hebt wacht dan gewoon 2-3 maand op de hd7870.
Als de geleakte roadmap juist is geeft die kaart +- gtx580 performance @150watt verbruik (stil en geen torenhoge rekening van electrabel!) wss voor rond de 200 euro.

Als je 200 euro of meer uitgeeft koop dan in godsnaam geen kaart met 1GB vram, dan ben je al onmiddelijk gebottlenecked in battlefield 3 (tof als je 200++ euro uitgeeft en het spel al niet op ultra kunt spelen) en ben je gegarandeerd gebottlenecked in games die in de komende jaren uitkomen.
Ik heb nog steeds spijt van mijn 15 euro besparing voor een 512MB versie van de 4870 ipv de 1GB versie.
Als je nu wilt upgraden gaat je minimum 160 euro kosten voor een hd6870 (+-50 percent sneller dan een hd4870) of 230 euro voor een gtx560ti/hd6950 (+- 70-80 percent sneller dan 4870).

phate_13

Legacy Member
Councy zei:
Alright thanks,

Ik zou mijn huidig ram volledig vervangen. Geen nut om inderdaad 1066 te combineren met 677.

Is 1gb ram op een graka nog voldoende of kan ik beter opteren voor eentje met meer geheugen?

Snelheid van ram maakt niet uit. Je gaat dus geld weggooien als je je huidige ram vervangt door "sneller" ram.

FlameDB

Legacy Member
alilsneaky zei:
Ik kan niet 1 spel bedenken waarvoor je meer als 4 GB ram nodig hebt.
Spaar je geld , hou je huidige ram en spendeer iets meer aan de 3d kaart.

GTS 450 is rommel je huidige kaart is veel beter.
Mijn advies :
Als je kaart een 4870 of 4890 is moet je helemaal niet onmiddelijk upgraden.
bf3 draait hier vlot (35 fps) met textures en shadows op medium, SSAO en de rest op ultra.

As je een hd4890 hebt wacht dan gewoon 2-3 maand op de hd7870.
Als de geleakte roadmap juist is geeft die kaart +- gtx580 performance @150watt verbruik (stil en geen torenhoge rekening van electrabel!) wss voor rond de 200 euro.

Als je 200 euro of meer uitgeeft koop dan in godsnaam geen kaart met 1GB vram, dan ben je al onmiddelijk gebottlenecked in battlefield 3 (tof als je 200++ euro uitgeeft en het spel al niet op ultra kunt spelen) en ben je gegarandeerd gebottlenecked in games die in de komende jaren uitkomen.
Ik heb nog steeds spijt van mijn 15 euro besparing voor een 512MB versie van de 4870 ipv de 1GB versie.
Als je nu wilt upgraden gaat je minimum 160 euro kosten voor een hd6870 (+-50 percent sneller dan een hd4870) of 230 euro voor een gtx560ti/hd6950 (+- 70-80 percent sneller dan 4870).

35 fps vlot? persoonlijk vind ik 50 fps op het nippertje, min. 60 fps is ideaal. Zou mij verwonderen moest BF3 op dergelijke settings met een 4870 leuk zijn om te spelen..

phate_13

Legacy Member
Hangt er vooral vanaf of er veel lage minima zijn. Als je continue 35 fps hebt, met geen grote dips in uw framerate, dan kan dat perfect vlot genoeg zijn. Zeker singleplayer.

alilsneaky

Legacy Member
Da_GoDoFuNReaL zei:
35 fps vlot? persoonlijk vind ik 50 fps op het nippertje, min. 60 fps is ideaal. Zou mij verwonderen moest BF3 op dergelijke settings met een 4870 leuk zijn om te spelen..

Ik heb ook liever 60 fps, maar aangezien de framerate stabiel is in dit spel en het al een oude kaart is het nog een mooie framerate.

De enige reden om 60 fps te hebben over 30 fps (zolang beiden stabiel zijn) - en trouwens ook een super belangrijke reden!- is input lag.
Je hebt maar de helft van de input lag op 60 fps t.o.v 30 fps door je framebuffer (er zijn nog andere -grote!- bronnen van input lag).

OP z'n budget is 125 euro daar gaat hij toch niet mee aan 60 fps geraken, drm zeg ik dat z'n 48xx nog wel meevalt voor battlefield tot er iets fatsoenlijks uitkomt waarmee je terug waar voor je geld krijgt.
Ik speel op een crt (0ms input lag), geen draadloze muis of keyboard en vsync af, dus ik heb nog steeds minder input lag dan de gemiddelde pipo die 400 euro aan z'n gfx kaart spendeert terwijl hij op zijn kut lcd monitortje gamed met hopen input lag en blur @60 fps.


Dus ja, ik heb ook liever 60 fps maar daar moet je veel geld voor spenderen als je t wilt in battlefield.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan