Archief - Mediacenter/server

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SMa

Legacy Member
Men nonkel zou zich een soort van mediacenter willen aanschaffen
een pc waar het internet binnenkomt, waarmee hij tv kijkt, waarmee hij radio en andere muziek beluistert, en het moet ook te gebruiken zijn als een centrale server.
hij zou liefst hebben dat deze pc niet in de tv-ruimte moet staan, eventueel zelfs in de kelder
MAAR, dit heeft dus enkele gevolgen
wat met de afstandsbediening voor tv/radio?
wat met optische drives?
wat met de kabel vn pc naar scherm (=tv)
wat met draadloos toetsenbord en muis?
...
verlengkabels zouden dit kunnen oplossen
wat ook een oplossing kan zijn is de pc muisstil maken en in een mooie designcase steken

zelf een media center samenstellen, is dat aan te raden? of ben je beter af met een vooraf samengesteld media center?

waaraan ik dacht:
dual core cpu zoals de AMD X2 4200+ (om meerdere applicaties tegelijk te kunnen runnen)
graka die ik hier nog heb liggen: Radeon X740XL (=~6600GT)
2* 250gb schijven van WD of Seagate
(nu hoor ik je al denken "waarom 2?", als je nu iets wil opnemen en tegelijk naar iets anders wil kijken, kan dit alleen maar voordelen opleveren, vooral met grote filmbestanden)
1024mb value ram, of 2048mb?

budget is er niet echt, men nonkel kijkt niet op 1000 euro meer of minder (bij wijze van spreken)
enkel prijs/kwaliteit is belangrijk, en of het geen overkill is voor hetgeen waarvoor het zal dienen

btw bestaan er adapters voor van DVI-I naar scart te gaan?

Radiance

Legacy Member
wat met de afstandsbediening voor tv/radio?
Je bedoelt dat je de pc wil "aansturen" met een of andere infrarood afstandsbediening? Hiervoor zijn oplossingen beschikbaar, met een oogje, een stuk draad & aan de andere kant een zendertje, die dus gewoon het signaal doorsturen. De betere hifi zaak heeft wel zo'n dingen liggen.

wat met optische drives?
Tjah,dat ligt moeilijker, als je die pc in de kelder gaat zetten, mogelijk oplossing zou een DVD lezer in een externe USB2 behuizing kunnen zijn in de TV kamer. Je zal er naar moeten zoeken maar er bestaan USB verlengkabels tot 25 meter (over het verlies hierover kan k mij niet uitspreken)

wat met de kabel vn pc naar scherm (=tv)
Hangt af van wat je van zin bent natuurlijk, maar standaard VGA kabel is niet erg goed in afstand overbruggen. Op een resolutie van 1024x768@60Hz ga je tot max. een meter of 10 kunnen gaan, tenzij je actief gaat versterken met dit soort dingen: http://www.inlineinc.com/products/distamp/3262D.htm

wat met draadloos toetsenbord en muis?
Die kunnen mee op de USB verlengkabel van hierboven, met een USB hubje, het ontvangertje stop je ergens weg in de TV kamer.

PC maak je zo krachtig als nodig is uiteraard. Veel HD space is idd geen slecht gedacht, om dingen te kunnen opnemen etc.
Dat alles dus als je de pc in bv. de kelder wilt plaatsen. Als hij in de TV kamer moet kan je al beter gaan uitkijken naar stille oplossingen in van die kleine behuizingen. Uiteraard ook nodig hier is een kwaliteits TV capture kaart.
Ik heb het nog nooit gebruikt maar kijk qua OS zeker eens naar Windows XP Mediacenter, ideaal voor dit soort toepassingen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan