Archief - Macbook pro

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kervelsoep

Legacy Member
Hey mensen,

Graag een beetje advies omtrent de aanschaf van een nieuwe macbook pro.
Ik ben momenteel aan het kiezen tussen een 13inch en 15inch. Mijn voornaamste doelen met de machine zijn dagelijks gebruik, internet, office, muziek, ... (geen zware grafische toepassingen / games). De bedoeling is om hem "op de groei" te kopen om enkele jaren met het machientje te kunnen draaien.

Momenteel (na veel filmpjes / google) ben ik er van overtuigd dat de 13inch voldoende is (hoewel er geen quadcore in zit, wat wel het geval is bij de 15inch modellen).

2 opties daar:

13-inch: 2,3 GHz
2,3-GHz dual-core Intel Core i5
4 GB, 1333 MHz
320 GB, 5400 rpm1
Intel HD Graphics 3000
Ingebouwde batterij (7 uur)2

= 1199 euro

13-inch: 2,7 GHz
2,7-GHz dual-core Intel Core i7
4 GB, 1333 MHz
500 GB, 5400 rpm1
Intel HD Graphics 3000
Ingebouwde batterij (7 uur)2

= 1499 euro

Vraag is simpel, wat is de beter koop? Model met de I7 of I5 processor? Is het 300 euro extra waard?

Extra geheugen en eventueel SSD-schijf zijn verwisselbaar (zonder garantie kwijt te spelen) dus die zou ik later als de prijzen zakken upgraden.

Verder hoor ik (van verschillende sites) dat het verstandig is om momenteel geen aankoop te doen, aangezien er een volledig nieuwe versie uit zou komen in de nabije toekomst en zeer kortbij de huidige toestellen een cpu upgrade krijgen.

Visies, opmerkingen en bedenking graag.
Het is een duur machien :)

Groeten

R3L4X

Legacy Member
Die i5 in het eerste model heeft 2 cores en 2 threads wat dus resulteert in 4 'cores', SSD is zeker de moeite waard tegenover waarschijnlijk een vrij 'trage' 5400RPM schijf.

mdgf

Legacy Member
Eh de i5 heeft 2 cores en 4 threads, wat resulteert in 2 "cores", want er is bijna niets die gebruikt maakt van hyperthreading.
Idem voor de i7, het enige significante verschil is de kloksnelheid. Is dat 300€ extra waard? Enkel als je zwaar cpu intensieve taken gaat doen, niet dus.

Mijn voornaamste doelen met de machine zijn dagelijks gebruik, internet, office, muziek, ... (geen zware grafische toepassingen / games)
Waarom een macbook als je geen OSX-only programma's gaat draaien?
Voor 700€ heb je een laptop zonder een appel-logo derop met identieke hardware. Tis maar dat je het weet.

kervelsoep

Legacy Member
Ik vind het gewoon hele toffe machientjes, en ik ken heel wat mensen die super content zijn over mac. Het is een beetje door hen dat ik overtuigd ben geraakt dat het een goeie investering is. Heb een paar laptops gehad in het verleden die vrij snel stuk gingen, of waar de errors me om mijn hoofd vlogen. Dat probeer ik wat te vermijden, al kan dat ook wat naïef zijn dat het met een macbook pro niet gaat gebeuren natuurlijk.

In ieder geval, I7 niet kopen is de boodschap (ook niet als het op de groei is?)
Geheugen en SSD apart kopen en zelf installeren als upgrade?

Groeten

mdgf

Legacy Member
Het is jouw geld hé, ik kan er gewoon niet echt inkomen.
Geheugen en SSD apart kopen en zelf installeren als upgrade?
Uiteraard, heb je al eens de prijzen van apple bekeken voor geheugen? Das ronduit diefstal... Efkens een winstmarge van zo'n 1500%. Beeld je in dat ze dat in een andere sector zouden proberen, 150€ voor een doosje potloden uit de aldi :p.

kervelsoep

Legacy Member
hehe dat dacht ik al :)
En 8gb is momenteel nogal overkill denk ik, dus das toekomstmuziek

josilirios

Legacy Member
mdgf zei:
Het is jouw geld hé, ik kan er gewoon niet echt inkomen.
Sommige mensen willen gewoon het besturingssysteem he, daarvoor moet je niet persé de programma's gebruiken die je alleen vind op een mac.
Ik heb zelf ook een macbook pro 13 inch (basismodel) en jawel, ik had voor 500 euro minder ook een goede laptop gehad, maar ik vind deze gewoon plezierig werken. Heb er dan ook helemaal geen spijt van.
Maar inderdaad, ieder zijn keuze.

en ontopic; voor hetgeen jij het gebruikt, gewoon de goedkoopste 13 inch, heb je nog altijd geld over om eventueel over te stappen naar een SSD.

kervelsoep

Legacy Member
Ik zal het maar gelijk hier even vragen.
Welke keuze moet ik maken wat betreft extra geheugen? Die zou ik redelijk snel willen aanschaffen en is blijkbaar zeer makkelijk zelf te installeren.

suggesties?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan