Archief - MacBook Air 13" vs MacBook Pro 13"

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

frakke0

Legacy Member
Hoi allemaal,

Ik ben nu toch aan het zien naar een nieuwe laptop.
Nu twijfel ik toch redelijk tussen deze twee Macbook's, hopelijk kunnen jullie me wat helpen kiezen :D


Ik zou dus kiezen tussen ofwel:
MacBook Air 13" met
- 1,7-GHz dual-core Intel Core i5-processor
- 4 GB, 1333 Mhz
- 128 GB SSD
- Intel HD Graphics 3000

MacBook Pro 13" met
- 2,4-GHz dual-core Intel Core i5
- 4 GB, 1333 MHz
- 500 GB, 5400 rpm
- Intel HD Graphics 3000


Nu wat ik zoieso zeker zou doen met de MacBook Pro is de Harde schijf er uit zwieren en er een SSD in steken, best zelf aankopen en zelf er in steken want dit komt goedkoper uit dacht ik?

Prijzen :
- MacBook Air 13" => 1279 euro
- MacBook Pro 13" => 1199 euro

Voor de MacBook nog een extra SSD van 128 GB (zou de Agility 3 kiezen van OCZ = 150 euro), dan kom ik uit op een 1349 euro voor de MacBook Pro.

Nu wat ik zie van voor en nadelen aan beide:

Voordelen aan MacBook Air:
- Klein en licht, makkelijk om mee te nemen
- Toch zeer degelijke hardware wat hier in zit (zo goed als hetzelfde als de MBP buiten dat de MBP een betere processor heeft)
- zeer goed scherm (qua beeldkwaliteit en resolutie)

Nadelen aan MacBook Air:
- Geen uitbreidbaarmogelijkheden
- Mindere aansluitmogelijkheden (kan opgelost worden met een usb hub?)

Voordelen MacBook Pro:
- Iets meer aansluitmogelijkheden, al ga ik deze extra's toch niet gebruiken waarschijnlijk (firewire)

Nadelen MacBook pro:
- Slechte resolutie
- Iets groter, dikker en zwaarder



De dingen die ik met de laptop toch zeker zou moeten doen is:
- virtueel een windows server op draaien + een ubuntu
- eventueel een derde windows server


Nu wat raden jullie mij aan? :)
Alvast bedankt om dit eens te bekijken !


Greetz

mdgf

Legacy Member
En omdat ik het toch moet vragen: Ben je wel zeker dat je een macbook wilt? Want met andere merken kun je veel goedkoper uitkomen en een veel performantere pc verkrijgen (zeker tov de pro, met de air zit je eventueel wel met het "dunne" aspect).

Kvind het ook niet echt logisch dat je os-x wilt om een windows en linux server te draaien.

frakke0

Legacy Member
mdgf zei:
En omdat ik het toch moet vragen: Ben je wel zeker dat je een macbook wilt? Want met andere merken kun je veel goedkoper uitkomen en een veel performantere pc verkrijgen (zeker tov de pro, met de air zit je eventueel wel met het "dunne" aspect).

Kvind het ook niet echt logisch dat je os-x wilt om een windows en linux server te draaien.


Ik ben zeker dat ik een MacBook wil :)
Ondertussen heb ik toch al vele andere laptop en pc's gehad die op windows draaien.

Dus wil ik toch graag eens een Apple

Voor die servers is enkel nog voor dit jaar op het school...

Mr. Humphries

Legacy Member
Ik ben niet zeker of je zelf wel een SSD in je Mac kan steken. Moet deze niet Mac compatibel zijn? Daarnaast zou ik ook geen OCZ agility nemen. Niet vanwege de snelheid ofzo, maar vanwege de mindere betrouwbaarheid. De Intels en de Crucials zijn daar vele malen beter in.

FlameDB

Legacy Member
de macbook air, en alleen al omdat hij zo verdomd sexy dun ontworpen is en daarnaast niet veel meer moet onderdoen qua performance tegenover de macbook pro

str0ntj3

Legacy Member
Da_GoDoFuNReaL zei:
de macbook air, en alleen al omdat hij zo verdomd sexy dun ontworpen is en daarnaast niet veel meer moet onderdoen qua performance tegenover de macbook pro

Ik heb een AIR 11" voor vooral fotobewerking en doorsturen van foto's naar dagbladen on the road. Ik heb nog nooit zo een snelle laptop in mijn handen gehad die ALTIJD werkt (wat niet kan gezegd worden tegenover een windows ding). Daarvoor heb ik 2 vaio's gehad voor hetzelfde werk. Dus voor mij een Apple : JA :)

mythe

Legacy Member
@str0ntje3: over mijn windows PC kan da wel gezegd worden. Het valt te zien hoe je dat beestje verzorgt. Ik heb mijnen MacBook ook al laten vastlopen, gewoon omdat ik teveel draai. Apple is zeker niet heilig tegenover Windows. Het heeft elk zijn voordelen en nadelen. Windows draait ook wel op alles, macbook moet slechts op een paar systemen draaien.

str0ntj3

Legacy Member
Ja idd, daar geef ik u wel gelijk in. Mijn vaste computer is ook een windows (die doet natuurlijk het zware werk van de opslag van alle beelden, archief, gamen, enz...) en dat vraagt inderdaad onderhoud.
Maar zo een draagbaar iets moet gewoon snel en goed werken, zeker als je het constant mee neemt.

Boemkool

Legacy Member
De Asus Zenbook UX31 komt binnenkort uit, vrijwel een kopie van een Macbook qua uiterlijk en iets meer performance denk ik, op youtube vind je allerlei filmpjes zodat je hem eens kan bekijken. 1050 dollar was de prijs als ik het me goed herinner.

frakke0

Legacy Member
Damn die Asus Zenbook ziet er ook wel redelijk awesome uit !
Que performance net iets meer denk ik inderdaad, er zit een sata3 in terwijl in de air sata2 zit.
1,099.99 dollar op amazon
1,279.00 dollar voor de air



Damn nu ga ik twijfelen.
Maar ik vrees dat het nog wel even duurt vooraleer die asus er bij ons gaat zijn?


grtz

Boemkool

Legacy Member
frakke0 zei:
Damn die Asus Zenbook ziet er ook wel redelijk awesome uit !
Que performance net iets meer denk ik inderdaad, er zit een sata3 in terwijl in de air sata2 zit.
1,099.99 dollar op amazon
1,279.00 dollar voor de air



Damn nu ga ik twijfelen.
Maar ik vrees dat het nog wel even duurt vooraleer die asus er bij ons gaat zijn?


grtz

Ik dacht eind november, of nu misschien al. Ik zocht ook een apple-achtig model omdat ze er gewoon zo mooi uitzien, die asus is echt een van de enige die er dicht bij komt. Enorm mooie dingen, en aangezien het geen apple is krijg je sowieso meer voor je geld

EDIT: Snel eens gegoogled, blijkbaar is hij al uit in Amerika, en in Europa denk ik begin december.
Geen idee of die bronnen betrouwbaar zijn, het is alleszins de moeite om paar weekjes te wachten denk ik, tenzij je echt gehaast bent om een laptop te kopen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan