Archief - Laatste check nieuwe game pc - 1200€

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Rest-In-Peaces

Legacy Member
Hey all,

Ik ga eindelijk men nieuwe game pc kopen, maar voor ik dat doe, wou ik hem hier nog eens even door jullie laten checken. Misschien heb ik toch nog iets over het hoofd gezien.

De bedoeling van mijn setup is voornamelijk gamen. Ik begin met 1 HD6950 en indien nodig kan ik er later nog eentje bijsteken. Mijn keuze gaat dan ook naar de 2GB versie om iets veiliger te zitten in de toekomst, zou ik ooit nog meerdere schermen willen toevoegen.

Ook gaat deze pc in de living staan en daarom heb ik ook gekozen voor de stillere case + fans. (zware afkeer gekregen van een zoemende pc/laptop aangezien mijn gaming laptop een halve stofzuiger was)

Primaire schijf gaat de SSD zijn en dan zou ik liefst de 2 HDD's in Raid 1 zetten zodanig dat men data (foto's, films,..) veilig staan. Later ga ik wsl wel overschakelen naar een deftige NAS, maar voorlopig wil ik het liever zo doen.
Iemand misschien wat handige resources voor het opzetten van Raid 1? Hier heb ik spijtig genoeg nog geen ervaring mee, dus eventuele tips zijn ook altijd welkom! :-)

Ik ga hem bij 4Launch bestellen aangezien ik hier maar half uurtje/uurtje vanaf woon, niet duur is en al zeer goede ervaring mee heb gehad.

Alvast bedankt voor de feedback!


Antec Midi Tower P183 V3 Performance One ATX, No PSU
€ 129.90

Arctic Silver 5 Thermal Compound
€ 9.10

ASRock P67 Extreme4 B3 iP67, SATA600 RAID, USB3.0
€ 132.90

Asus Videokaart PCI-e Radeon HD6950 DCII 2GB 2xDVI/4xDP
€ 254.90

Corsair Voeding TX650 V2 650W
€ 79.50

Intel Core i5 2500K 3.30GHz 6MB Box
€ 190.20

Kingston 2x4GB, DDR3, PC10666, CL9
€ 44.90

Lite-On DVD-/+/RAM IHAS324-32 24x/24x/12x SATA (zwart)
€ 25.90

2x Samsung Harddisk 3.5" 2TB, SATA300, 5400rpm, HD204UI
€ 125.80

2x Scythe Slip Stream Kaza-Jyuni 120mm, 1200rpm
€ 22.00

Scythe Processor Koeler Mugen 3 AMD & Intel
€ 37.90

Crucial SSD 2.5", 128GB, SATA600, m4
€ 162.90

mdgf

Legacy Member
Kijk voor case mss naar de cm silencio 550 of frectal design r3, die zijn een stuk goedkoper dan de antec en ook isolerend.

en dan zou ik liefst de 2 HDD's in Raid 1 zetten zodanig dat men data (foto's, films,..) veilig staan.
Vertrouw nooit blindelings op raid, ook in raid 1 kun je dataverlies hebben.

jm188

Legacy Member
Arctic Silver 5 Thermal Compound

op die mugen 3 zit ook al koelpasta denk ik, dus niet perse nodig

ik heb dezelfde cpu, mobo, case, ssd, voeding als u trouwens, ik kan er niets dan goeds van zeggen tot nu toe, vergeet wel niet uw ssd te updaten naar firmware 009.

Rest-In-Peaces

Legacy Member
Bedankt voor de snelle reacties :-)

@mdgf, ik heb de 2 cases dat je hebt voorgesteld al eens even kunnen bekijken. Ze zijn volgens mij idd wel stiller dan die van Antec, maar hebben ze wel genoeg airflow om alles koel te houden? Met eventueel later een 2e grafische kaart?

Blindelings kan je nooit iets van een pc vertrouwen natuurlijk :-) maar denk je dat het een voldoende verbetering is tov een enkele schijf? Of gebeurt het echt wel dikwijls dat er problemen zijn met Raid 1?


@michielsjoris Thx om ff te laten weten want ik was niet zeker. Ik ga het dan wel zonder die koelpasta doen.


Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

FlameDB

Legacy Member
eerst en vooral de scythe mugen 2 nemen. Koelt evengoed maar veel stiller dan de nieuwe 3.

Kan de antec P183 alleen maar aanraden, heb hem zelf en heb daarbij de achterste outtake en top outtake vervangen door 2 scythe gentle typhoons 1450 rpms. Deze twee aan moederbord verbonden. Ook de standaard fan van de scythe mugen 2 hangt verbonden aan mijn moederbord. In idle draaien ze bij mij aan 50% en under load 90% (lang leve Speedfan) en dan nog is die pc verdacht stil. Enkel mijn bottom chamber intake fan moet ik nog vervangen door een scythe GT 800 rpm, dan heb ik een fluisterpc.

Die antec P183 staat er net om bekend stil te zijn en toch een goede koeling te hebben, ik kan die dus alleen maar aanraden, en al helemaal als je ooit een tweede graka gaat bijsteken.

Met de coolermaster silencio geen ervaring, maar is volgens mij echt klein en heeft (denk ik) mindere airflow. De fractal design R3 zou wel heel goed zijn (was mijn tweede keuze), maar dus ook geen ervaring mee. Voordeel bij de fractal is denk ik dat je heel veel case fans kunt installeren. Ongebruikte plaatsen hangt een plaat voor met geluidsdempend materiaal... Dus keuze tussen performantie en stilte is dan volledig aan de gebruiker zelf.
Toch moetk zeggen dat ik die fractal al eens onder de loep heb genomen (weliswaar zonder hardware in) en ik vond mijn P183 toch veel solider/kwalitatiever aanvoelen.

Laatste punt: je hebt de 6950 2gb dcII gekozen van asus. Goede kaart, maar als je ooit een tweede wilt bijsteken zou ik deze zeker niet kiezen want het is een triple slot kaart -> twee van die zullen oververhitten.

arctic silver 5 is goed maar er zijn al evengoede koelpasta's op de markt die geen cure time hebben en evengoed/beter presteren. De koelpaste die scythe meegeeft vind ik maar niets, gebruik zelf MX2 en zeer tevreden van (spread zich goed onder de cpu, etc...)

Rest-In-Peaces

Legacy Member
Thanks voor de duidelijke reply!

Ik had liefst ook de Mugen 2 gekocht, maar die zou ik dan in een andere winkel moeten bestellen aangezien ze de Mugen 2 bijna nergens meer verkopen.

Ik ga het dan gewoon houden bij de P183.
Zou je dan ook de Gentle typhoons (2x 1450 + 1x 800 rpm) aanraden boven de slypstreams? Na wat zoeken had ik gelezen dat de GT's vooral goed zijn voor op heatsinks, maar mijn kennis en ervaring van fans is nu niet bijzonder groot.

Thx voor de headsup voor de grootte van de 6950 2gb dcII. Khad enkel naar de performance gekeken :) Is er een andere kaart die je dan zou aanraden? (liefst 1 die ik bij 4Launch.nl kan krijgen) Mijn voorkeur ging naar de Dirt3 versie, maar die is blijkbaar ook ineens slecht/niet meer te verkrijgen.

Voor de koelpaste ga ik dan ook voor de MX2 gaan, hier kon ik ook niets dan goed over lezen voor de rest, dus ook weer hier bedankt voor de tip!

TrsH

Legacy Member
Rest-In-Peaces zei:
Thanks voor de duidelijke reply!

Ik had liefst ook de Mugen 2 gekocht, maar die zou ik dan in een andere winkel moeten bestellen aangezien ze de Mugen 2 bijna nergens meer verkopen.

Ik ga het dan gewoon houden bij de P183.
Zou je dan ook de Gentle typhoons (2x 1450 + 1x 800 rpm) aanraden boven de slypstreams? Na wat zoeken had ik gelezen dat de GT's vooral goed zijn voor op heatsinks, maar mijn kennis en ervaring van fans is nu niet bijzonder groot.

Thx voor de headsup voor de grootte van de 6950 2gb dcII. Khad enkel naar de performance gekeken :) Is er een andere kaart die je dan zou aanraden? (liefst 1 die ik bij 4Launch.nl kan krijgen) Mijn voorkeur ging naar de Dirt3 versie, maar die is blijkbaar ook ineens slecht/niet meer te verkrijgen.

Voor de koelpaste ga ik dan ook voor de MX2 gaan, hier kon ik ook niets dan goed over lezen voor de rest, dus ook weer hier bedankt voor de tip!


neem dan de MSI 6950 2gig Twinfrozr III
ik heb deze en dat is maar een 2pci slot kaart.
koelt evengoed als de DCII van asus.

FlameDB

Legacy Member
Rest-In-Peaces zei:
Thanks voor de duidelijke reply!

Ik had liefst ook de Mugen 2 gekocht, maar die zou ik dan in een andere winkel moeten bestellen aangezien ze de Mugen 2 bijna nergens meer verkopen.

Ik ga het dan gewoon houden bij de P183.
Zou je dan ook de Gentle typhoons (2x 1450 + 1x 800 rpm) aanraden boven de slypstreams? Na wat zoeken had ik gelezen dat de GT's vooral goed zijn voor op heatsinks, maar mijn kennis en ervaring van fans is nu niet bijzonder groot.

Thx voor de headsup voor de grootte van de 6950 2gb dcII. Khad enkel naar de performance gekeken :) Is er een andere kaart die je dan zou aanraden? (liefst 1 die ik bij 4Launch.nl kan krijgen) Mijn voorkeur ging naar de Dirt3 versie, maar die is blijkbaar ook ineens slecht/niet meer te verkrijgen.

Voor de koelpaste ga ik dan ook voor de MX2 gaan, hier kon ik ook niets dan goed over lezen voor de rest, dus ook weer hier bedankt voor de tip!

dat is waar, de gentle typhoons hebben een hoge air pressure en zijn daarom goed op heatsinks, maar daarom zeker niet minder voor als gewone casefans. Integendeel, ze hebben ook een grote airflow en de combinatie zorgt ervoor, dat wanneer ik ga gamen en de fans sneller beginnen te draaien, de twee GT's vanachter outtake en top outtake voor negatieve air pressure zorgen in de case. Gevolg: de cpu fan zuigt koele lucht aan en de videokaart fans gaan ook frisse lucht halen, zowel uit de achterkant van de case (daarom laat ik ook twee van die metal shields net onder de videokaart eruit, met die metal shields bedoel ik die metalen plaatjes die je eruit moet halen wanneer je bijv. een pci geluidskaart ofzo installeert), als de voorkant van de case.
Je warme lucht stijgt en wordt snel uitgezogen door de twee GT's.

kheb heel lang gezocht naar de ideale fanconfiguratie voor de antec p183, en erachter gekomen dat de case perfect is waarvoor ze gemaakt is: stilte. De meeste cases hebben er baat bij om een front inttake fan te hebben, maar dit maakt de boel ook weer net iets luider (fans vanachter je pc hoor je echt een stuk minder, je moet er maar eens opletten). Deze case is ideaal met de 2 outtake fans en zonder een inttake fan (in het bovenste compartiment toch)

een afbeelding maakt alles duidelijk:

Imageshack - antecp183.jpg

de rode pijlen zijn warme lucht die door de twee GT's naar buiten worden gezogen, de negatieve luchtdruk die daardoor in de case ontstaat zorgt ervoor dat de videokaart en cpu koeler koele lucht kunnen aanzuigen, enkel en alleen door de ventilatiegaten aan de zijkant van de case vooraan (naast het deurtje), dus zonder behulp van een front inttake fan. Sterker nog, toen ik probeerde een inttake fan net voor de videokaart te installeren, werd mijn videokaart zelf 5° warmer dan zonder de inttake fan, dat komt waarschijnlijk doordat de GPU koeler minder frisse lucht van de achterkant gaat aanzuigen (blauwe pijlen linkerkant op de afbeelding).

De fan in de onderste kamer zorgt voor koeling van de hdd, en door het design van de antec P183 komt nauwelijks van deze lucht naar boven naar het 'pc-compartiment'. De twee delen zijn, zoals je wrsl al weet, afgesloten van elkaar.

Enigste wat belangrijk is, is dat de twee outtake fans goed zijn, scythe GT's zijn ideaal qua geluidsproductie en prestatie (lees: air pressure en airflow!).

hopelijk word je er wat wijzer aan uit.

De scythe mugen 3 is ook niet slecht hoor, zal enkel iets luider zijn, of je er veel van zult merken weet ik niet, je kunt nog altijd u cpu fan aan een maximaal % of rpm laten draaien via bv. Speedfan zodat deze nooit te luid wordt en toch onder je gewenste temperatuur blijft (en geloof me, een scythe mugen zal daar sowieso al voor zorgen).

scythe slipstreams zijn ook goed maar naar het schijnt iets minder kwalitatief, hun constructie (ball bearing, en al die andere soorten) zouden niet ideaal zijn voor horizontale plaatsing (front outtake dus) en daardoor sneller verslijten. Noctua fans zijn ook altijd goed.

jm188

Legacy Member
serieuze uitleg

ikzelf heb een H80 achteraan hangen en de standaard casefan bovenaan die naar buiten blazen, de tweede standaard casefan als intake voor de voeding en een gt als intake voor de graka (ook de hdd bay verwijderd)

Rest-In-Peaces

Legacy Member
Nogmaals bedankt allemaal voor de replies!

@Da_GoDoFuNReaL,
Zeer duidelijke uitleg! Bedankt om er zoveel moeite voor te doen!
Ik denk dat ik gewoon jou setup volledig ga nabouwen ;)

Ik heb echter nog een vraagje:
Op je image zeg je dat ik men HDD's + SSD onderaan best kan plaatsen met dubbelzijdige plakband. Is er plaats genoeg om 2 HDD's + SDD daar te plaatsen? En met dubbelzijdige plakband??? :P Als je wilt, mag je dat ook een beetje verder verduidelijken aangezien ik hier echt geen zicht op heb :)

Ik denk dat ik dan ook maar ga voor de Twin Frozr III. omdat de prestaties van deze kaart normaal gezien ook wel te vergelijken zijn met die van Asus.

Nogmaals bedankt! :)

jm188

Legacy Member
in die onderste bay gaan een 5tal hdd's dacht ik, zet ze langs de zijkanten zodat je de airflow niet te hard blokkeert

bij je moederbord krijg je een bracket voor in de floppy disk slot waar je een ssd op kan bevestigen, dus je hebt geen dubbelzijdige plakband nodig

Rest-In-Peaces

Legacy Member
Ah nice, daar had ik helemaal niet aan gedacht! :)
Thanks voor de snelle update!

Ik ga nog wel de keuze van mijn grafische kaart herbekijken aangezien ik hier nog niet volledig uit ben. Eventueel koop ik gwn alles bij 4Launch en dan enkel grafische kaart + die koelpasta bij een andere winkel omdat de ze die koelpasta daar niet verkopen + de keuze in grafische kaarten niet zo uitgebreid is.

Eens ik mijn volledige setup heb gekozen zal ik dit nog eens posten :)

FlameDB

Legacy Member
Enkel de ssd met dubbelzijdige plakband plakken. De hdds passen er perfect in met de mountingtools van de case. De p183 v3 kan 2 ssds installeren maar enkel in die bovenste hdd cage (die je dus best verwijderd voor de airflow).

Zo een ssd mag zelfs met velcro ergens in u case geinstalleerd worden kan totaal geen kwaad. Met die dubbelzijdige plakband is het zelfs nog elegant bij mij:).

Moest je dan voor 2 scythe gentle typhoons gaan, ik heb er nog 2 liggen nieuw omdat ik er dus te veel gekocht had (aangekocht voor ik mijn optimale caseconfiguratie had gevonden).

De antec p183 is niet goedkoop maar een zeer goede koop eens da je hebt gevonden hoe het allemaal moet :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fedcup

Legacy Member
Da_GoDoFuNReaL zei:
dat is waar, de gentle typhoons hebben een hoge air pressure en zijn daarom goed op heatsinks, maar daarom zeker niet minder voor als gewone casefans. Integendeel, ze hebben ook een grote airflow en de combinatie zorgt ervoor, dat wanneer ik ga gamen en de fans sneller beginnen te draaien, de twee GT's vanachter outtake en top outtake voor negatieve air pressure zorgen in de case. Gevolg: de cpu fan zuigt koele lucht aan en de videokaart fans gaan ook frisse lucht halen, zowel uit de achterkant van de case (daarom laat ik ook twee van die metal shields net onder de videokaart eruit, met die metal shields bedoel ik die metalen plaatjes die je eruit moet halen wanneer je bijv. een pci geluidskaart ofzo installeert), als de voorkant van de case.
Je warme lucht stijgt en wordt snel uitgezogen door de twee GT's.

kheb heel lang gezocht naar de ideale fanconfiguratie voor de antec p183, en erachter gekomen dat de case perfect is waarvoor ze gemaakt is: stilte. De meeste cases hebben er baat bij om een front inttake fan te hebben, maar dit maakt de boel ook weer net iets luider (fans vanachter je pc hoor je echt een stuk minder, je moet er maar eens opletten). Deze case is ideaal met de 2 outtake fans en zonder een inttake fan (in het bovenste compartiment toch)

een afbeelding maakt alles duidelijk:

Imageshack - antecp183.jpg

de rode pijlen zijn warme lucht die door de twee GT's naar buiten worden gezogen, de negatieve luchtdruk die daardoor in de case ontstaat zorgt ervoor dat de videokaart en cpu koeler koele lucht kunnen aanzuigen, enkel en alleen door de ventilatiegaten aan de zijkant van de case vooraan (naast het deurtje), dus zonder behulp van een front inttake fan. Sterker nog, toen ik probeerde een inttake fan net voor de videokaart te installeren, werd mijn videokaart zelf 5° warmer dan zonder de inttake fan, dat komt waarschijnlijk doordat de GPU koeler minder frisse lucht van de achterkant gaat aanzuigen (blauwe pijlen linkerkant op de afbeelding).

De fan in de onderste kamer zorgt voor koeling van de hdd, en door het design van de antec P183 komt nauwelijks van deze lucht naar boven naar het 'pc-compartiment'. De twee delen zijn, zoals je wrsl al weet, afgesloten van elkaar.

Enigste wat belangrijk is, is dat de twee outtake fans goed zijn, scythe GT's zijn ideaal qua geluidsproductie en prestatie (lees: air pressure en airflow!).

hopelijk word je er wat wijzer aan uit.

De scythe mugen 3 is ook niet slecht hoor, zal enkel iets luider zijn, of je er veel van zult merken weet ik niet, je kunt nog altijd u cpu fan aan een maximaal % of rpm laten draaien via bv. Speedfan zodat deze nooit te luid wordt en toch onder je gewenste temperatuur blijft (en geloof me, een scythe mugen zal daar sowieso al voor zorgen).

scythe slipstreams zijn ook goed maar naar het schijnt iets minder kwalitatief, hun constructie (ball bearing, en al die andere soorten) zouden niet ideaal zijn voor horizontale plaatsing (front outtake dus) en daardoor sneller verslijten. Noctua fans zijn ook altijd goed.

SUPER DUIDELIJK :niceone:

Misschien stomme vraag.

Maar voor alle duidelijkheid: Je houdt de frontdeur van de antec gesloten? Of laat je die open voor extra flow?

Hoeveel ruimte on top of de case is er nodig?
Indien ik PC onder mijn bureau plaats heb ik maximum 20 cm over (70 cm - 50cm voor case).
Is dit voldoende?

phate_13

Legacy Member
Voordat je dit blijft doen, aangezien je het voor de 2de keer nu al doet :

Het heeft zeer weinig nut om oude topics terug naar boven te halen. Je moet niet verwachten dat de meeste mensen dit in het oog blijven houden. Nadat ze hun advies gehad hebben komen de meesten hier niet terug kijken. Indien je een vraag hebt, start best gewoon een nieuwe topic. En advies gaan geven in oude topics heeft al helemaal geen nut.

Blue-Bora

Legacy Member
Ik heb een Antec P182, en ik doe de frontdeur altijd dicht.
In de zijkant zitten ventilatieopeningen waardoor er genoeg frisse lucht naar binnen kan.

Wat ik wel merk is dat bij mij case het onderste compartiment niet helemaal afgezonderd is van het bovenste compartiment.

Er zitten nog 2 sleuven in om de kabels door te geleiden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan