Archief - Htpc (?)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

InnerChild

Legacy Member
Hey!

Wij willen thuis graag een HTPC aanschaffen. Ik zal het zo maar noemen omdat ik niet direct een andere benaming weet. Het is namelijk zo dat we dit alleen zouden gebruiken om al onze cd's om te zetten in mp3 en zo dus een soort jukebox te creëren. Voor de rest moet het ding niet anders kunnen ;) (dus geen mediacenter-achtig iets)

Omdat ik hier eigenlijk weinig of niets vanaf weet kom ik hier naar advies vragen. Wat moet ik aankopen qua hardware? Kan dit zonder scherm (eventueel met afstandsbediening) of moet ik hiervoor wel een scherm aanschaffen? Kan ik hiervoor een klein scherm aanschaffen (15 inch bijvoorbeeld, meer moet dat nie zijn). Welke software is hiervoor nodig? Is combinatie htpc en een set creative boxen genoeg?

Kwaliteitseisen zijn niet zeer hoog. Het moet natuurlijk te doen zijn maar we zijn daarin geen specialisten. Het mag alleen wel goed klinken.

Welke shop is hiervoor ideaal?

*** EDIT ***
Ik heb zelf even iets kleins samengestoken:

  • MSI K8MM3 V SOCKET 754
  • AMD 2800+ 64 BIT SEMPRON SOCKET 754 BOXED MET KOELER
  • WESTERN DIGITAL 160GB-JS 8MB SATA300 7200RPM
  • CORSAIR TWINX 1024MB PC3200(2X512MB)
  • CREATIVE SOUNDBLASTER AUDIGY 4 BULK
  • CREATIVE INSPIRE T7900 SPEAKERS

Zou dit kunnen voldoen voor iets dergelijks te bereiken. Ik heb wel nog een case nodig (welke shop?) en de vraag blijft nog steeds..is een scherm nodig? Welke software?

Opmerkingen mogen altijd gegeven worden

edit2: natuurlijk dvd-rom vergeten, pipo dak zen :p

InnerChild

Legacy Member
PussyDuster zei:
Als het enkel voor muziek is mischien eens denken aan een barebone a la shuttle. Staat toch veel mooier als een grote case als je budjet het toelaat that is http://eu.shuttle.com/nl/DesktopDefault.aspx/tabid-2/

wat houdt zo'n barebone precies in? Op tones staan er een aantal barebones, qua prijzen is er veel variatie maar het enige waarvoor ik het nodig heb is muziek. Dus mss valt hierin wel te sparen. Wat barebones precies zijn weet ik niet. Het zijn stuk voor stuk wel mooie designs.

Maar daar moet wel nog een scherm bij aangeschaft worden zeker? En een creative set boxen?

*** EDIT ***
Ik heb wat barebones bekeken en dat lijkt me zeker interessant. Ze hebben mooie designs. Ik moet enkel wel erop letten dat ik geen overkill koop, het is enkel en alleen voor audio (cd naar mp3) en niets anders. Daarbij komt nog eens mijn vraag rond gebruiksvriendelijkheid. Moet je hiervoor een scherm aanschaffen? Of kan je dit één keer installeren (met mijn scherm, alles configureren en cds importeren) en dan autonoom gebruiken (power switch aanzetten en play?)

Is shuttle het beste merk hierin? Of zijn er nog andere merken die doenbaar zijn. Ik zie dat Asus heel wat mooie designs heeft voor een goede prijs.

Er zit daar blijkbaar geen drive in. Probleem is dus dat je een dvd-rom gaat moeten aanschaffen en dat het mooie design al verkloot is dan. Of is het eenvoudig te stealthen?

Conqie

Legacy Member
mischien een soort 12 inch touchscreen, een jaartje geleden was er zo'n inkooprage van, kan je ook in je case inbouwen mits wat mod werk

en ik denk dat 1024 mb beetje overkill is voor een mp3 playertje, en ik zou ook de goedkoopste cpu nemen, iets dat weinig energie/cooling vraagt zal ideaal zijn, zoveel mogelijk passieve cooling dus volgens mij

InnerChild

Legacy Member
conquerpoy_123 zei:
mischien een soort 12 inch touchscreen, een jaartje geleden was er zo'n inkooprage van, kan je ook in je case inbouwen mits wat mod werk

en ik denk dat 1024 mb beetje overkill is voor een mp3 playertje, en ik zou ook de goedkoopste cpu nemen, iets dat weinig energie/cooling vraagt zal ideaal zijn, zoveel mogelijk passieve cooling dus volgens mij

ik heb daar ook aan gedacht maar de prijzen van touchscreens liggen me net iets te hoog :p (500 euro)

raad je dan 512 aan in plaats van 1024?

Ben nu zeer hard aan't twijfelen wat het beste is, goedkope barebone of zelf pc samenstellen (maar wat voor case dan??) Het voordeel van zelf pc samenstellen is dat ik perfect zicht heb op wat erin zit, welke uitbreidingsmogelijkheden zijn...Kan iemand links geven naar cases die te vergelijken zijn met die barebones?

Dr_pimpie

Legacy Member
ik zou zoiezo scherm neme om 2 redenen, windows gaat vroeg of laat vast lope, ne search voor een liedje zonder scherm zal ook veel natte vinger werk worde ... ;)

[Tom]

Legacy Member
Zo een Shuttle Barebone is case + voeding + mobo + cooler.
Dus ge moet zeker nog:
* CPU: Dus ge moet gene boxed version pakken(ge hebt gene cooler nodig, zit bij barebone en 2keer betalen voor ne cooler is ni echt nodig)
* Geheugen: zoals eerder al gezegd is 512 meer dan genoeg.
* Harde Schijf: Waarom maar 160GB, het is een Jukebox. Mag wel iets meer zijn (als uw budget het toelaat). Ik zou eerder een Samsung SpinPoint P120 aanschaffen. Deze zijn zeer stil, lijkt mij toch beter in uw geval.
* GPU: onboard en in u geval zal da meer dan genoeg zijn.
* DVD/CD: Ik zou een DVD-writer kopen, kost toch ni veel en ge kunt eventueel uw MP3's dan backuppen.
Scherm, muis en keyboard moet ge idd nog aankopen.

En waarom Creative T7900 boxen????
7.1 geluid is voor muziek ni echt de beste keuze. Eerder een goede 2.0 of 2.1 set.
En als je dan al sourround muziek zou hebben( in mp3 vorm zal da nog ni echt te vinden zijn) is 5.1 nog steeds de beter keuze.

InnerChild

Legacy Member
[Tom] zei:
Zo een Shuttle Barebone is case + voeding + mobo + cooler.
Dus ge moet zeker nog:
* CPU: Dus ge moet gene boxed version pakken(ge hebt gene cooler nodig, zit bij barebone en 2keer betalen voor ne cooler is ni echt nodig)
* Geheugen: zoals eerder al gezegd is 512 meer dan genoeg.
* Harde Schijf: Waarom maar 160GB, het is een Jukebox. Mag wel iets meer zijn (als uw budget het toelaat). Ik zou eerder een Samsung SpinPoint P120 aanschaffen. Deze zijn zeer stil, lijkt mij toch beter in uw geval.
* GPU: onboard en in u geval zal da meer dan genoeg zijn.
* DVD/CD: Ik zou een DVD-writer kopen, kost toch ni veel en ge kunt eventueel uw MP3's dan backuppen.
Scherm, muis en keyboard moet ge idd nog aankopen.

En waarom Creative T7900 boxen????
7.1 geluid is voor muziek ni echt de beste keuze. Eerder een goede 2.0 of 2.1 set.
En als je dan al sourround muziek zou hebben( in mp3 vorm zal da nog ni echt te vinden zijn) is 5.1 nog steeds de beter keuze.

zo'n barebone is dan nog vrij duur voor wat er maar in zit :eek:
Als ik dat er allemaal nog bij moet aanschaffen gaat het bedrag toch iets te hoog worden. Het is mooi van design maar als je daar zoveel voor moet betalen :unsure: Je zit dan makkelijk boven 500€ zonder scherm..en zoveel willen we daar absoluut niet aan geven (max 500€, niet meer). Aangezien scherm blijkbaar ook noodzakelijk is is dat minstens nog es 200€ meer, tenzij iemand weet waar ik goedkope, kleine schermen kan krijgen.

dimmu

Legacy Member
Ik koop het meeste van die epia gadgets op ebay.
Daar staan trouwens vrij goedkope 7" schermen op ook.

Koeling is al aanwezig op het bordje , gewoon voeding ,geheugen,HDD en DVD-writer aansluiten en je hebt alles wat je nodig hebt.

InnerChild

Legacy Member
ik heb het es besproken en hoogst waarschijnlijk gaan we voor een barebone met amd proc.

Het zou gaan om de sk43g of de sk21g. Mijn voorkeur zou gaan naar de 43g wegens de lage prijs en de tv-out

We gaan hem op dit moment aansluiten om tv, om aankoop van lcd scherm te vermijden. Ik ga er dan ook windows media center bij aanschaffen, eenvoudig qua gebruik en eigenlijk gewoon een zeer goede os (xp dan) vind ik zelf.

Ze beginnen hier toch meer en meer verwachtingen te krijgen t.o.v. dit ding. Zo moet hij nu ook dvd's kunnen spelen. Heeft dit gevolgen naar de processor toe? Meer ram? (nu zou ik gaan voor 512 van kingston)

Qua luidspreker zou ik gaan voor het merk creative. Ik twijfel alleen nog sterk welke ik juist zou nemen. >Twee soorten springen eruit: Creative I-trigue 5600 of de Creative Inspire T6060. Welke geniet jullie voorkeur rekening houdend dat ze nu plots veel belang hechten aan surround!

Alvast bedankt voor de reacties.

[Tom]

Legacy Member
Om DVD's af te spelen is het niet nodig om een snellere CPU te kopen en extra ram is ook niet nodig. 512 is voldoende.
Als je uit die 2 setjes gaat kiezen, zou ik eerder kiezen voor hetgene dat het best in uw budget past. Ze zijn namelijk redelijk gelijkaardig.

edit:
Ik heb het al eens vernoemd in een vorige post, maar toch nog ff herhalen. Sinds ge eerder een HTPC wordt zou ik een Samsung SpinPoint P120 harde schijf en een Samsung CD/DVD-RW TS series.
Deze zijn betrouwbaar en vooral stil. Bij een HTPC is het toch wel een belangrijk punt.

InnerChild

Legacy Member
[Tom] zei:
Om DVD's af te spelen is het niet nodig om een snellere CPU te kopen en extra ram is ook niet nodig. 512 is voldoende.
Als je uit die 2 setjes gaat kiezen, zou ik eerder kiezen voor hetgene dat het best in uw budget past. Ze zijn namelijk redelijk gelijkaardig.

edit:
Ik heb het al eens vernoemd in een vorige post, maar toch nog ff herhalen. Sinds ge eerder een HTPC wordt zou ik een Samsung SpinPoint P120 harde schijf en een Samsung CD/DVD-RW TS series.
Deze zijn betrouwbaar en vooral stil. Bij een HTPC is het toch wel een belangrijk punt.

great thx! dan wordt het de Inspire!

Qua hd en dvd selectie...waarschijnlijk goed advies maar ze lijken mij niet zo eenvoudig te verkrijgen :s (webshops die ik ken verkopen ze alvast niet)

[Tom]

Legacy Member
InnerChild zei:
Qua hd en dvd selectie...waarschijnlijk goed advies maar ze lijken mij niet zo eenvoudig te verkrijgen :s (webshops die ik ken verkopen ze alvast niet)

Het kan idd wat zoekwerk vergen. (Het is dan ook maar een tip ;))
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan